Kalsiumklorid?

Ja jeg var å kjøpte Gh+ her i butikken i forrige uke. Da fikk jeg en pose som det står "calsiumklorid" utenpå. Er dette Gh+??
For var inne på Aquazoo's hjemmeside og der har de både Gh+ og calsiumklorid. Slik jeg forstår det har calsiumklorid ingenting å gjøre med hardheten i vannet.
Kan det være at jeg har fått riktig stoff bare i en annen pose?
Det er en pose med hvite flak og et slags salt i bunnen av posen som har skillt seg ut fra resten..

Håper på svar.
Hardheten på vannet bestemmes av mengen oppløst Kalsium og Magnesium.
Gh+ og lignende er gjerne 75-80% Kalsium, resten Magnesium.
Enkelte sverger til å bruke lett oppløsbare klorider, andre (blandt annet meg), går for sulfater.
Det du har fått, er lettoppløselig kalsium (oftest kalt kalk, av en stygg feil). Dette vil øke Gh i vannet ditt. Ulempen med å bare bruke kalsium, er at plantene fort kan få for lite magnesium.

Så ja, det du har fått i posen, er ett stoff som vil påvirke Gh, slik at denne økes
Okey. Takk for godt svar som alltid Frank!

Når han fant frem denne posen så blandet han en del med et "salt" lignende stoff oppi posen hvor selve disse kalk-flakene var. Er dette magnesium som plantene har godt av??
Laffzi
Okey. Takk for godt svar som alltid Frank! Når han fant frem denne posen så blandet han en del med et "salt" lignende stoff oppi posen hvor selve disse kalk-flakene var. Er dette magnesium som plantene har godt av??

Tør ikke uttale meg om hva han putta i posen, finnes utrolig mange salter å velge blandt.
Men det er jo nærliggende å tro at det var magnesium i en eller annen form. Den magnesiumsulfaten jeg har stående, ser mer ut som saltet på saltstenger

Ta en telefon til dem for å høre, få samtidig vite hvor stor andel av innholdet som er kalsium og hvor stor del som (eventuelt) er magnesium. Det har litt betydning det også
Okey, skal høre med de neste gang jeg er der.
Vet du sånn ca hvor mye jeg skal tilsette. Han i butikken mente at en teskje utblandet i et litermål med vann før jeg helte det i akvariet ville være ideelt, men nå har jeg sikkert hatt både 2 og 3 teskjer over en ukes tid i og allikevel er hardheten rundt 10dH.. Hvor mye tilsetter du for å ligge på rundt en 15-20dH?
Slike oppgitte måleanvisninger med teskjeer og spiseskjeer er ikke mye verdt... Ml eller gram er eneste som egentlig er nøyaktig nok.

1 gram kalskiumklorid øker Gh med ca 5, pr 10L. Så regnestykket skulle jo være enkelt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap