- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Kalsiumklorid?
Kalsiumklorid?
Ja jeg var å kjøpte Gh+ her i butikken i forrige uke. Da fikk jeg en pose som det står "calsiumklorid" utenpå. Er dette Gh+??
For var inne på Aquazoo's hjemmeside og der har de både Gh+ og calsiumklorid. Slik jeg forstår det har calsiumklorid ingenting å gjøre med hardheten i vannet.
Kan det være at jeg har fått riktig stoff bare i en annen pose?
Det er en pose med hvite flak og et slags salt i bunnen av posen som har skillt seg ut fra resten..
Håper på svar.
For var inne på Aquazoo's hjemmeside og der har de både Gh+ og calsiumklorid. Slik jeg forstår det har calsiumklorid ingenting å gjøre med hardheten i vannet.
Kan det være at jeg har fått riktig stoff bare i en annen pose?
Det er en pose med hvite flak og et slags salt i bunnen av posen som har skillt seg ut fra resten..
Håper på svar.
Postet 31.07.06 kl 11:22
Endret: 31.07.06 kl 11:23
Hardheten på vannet bestemmes av mengen oppløst Kalsium og Magnesium.
Gh+ og lignende er gjerne 75-80% Kalsium, resten Magnesium.
Enkelte sverger til å bruke lett oppløsbare klorider, andre (blandt annet meg), går for sulfater.
Det du har fått, er lettoppløselig kalsium (oftest kalt kalk, av en stygg feil). Dette vil øke Gh i vannet ditt. Ulempen med å bare bruke kalsium, er at plantene fort kan få for lite magnesium.
Så ja, det du har fått i posen, er ett stoff som vil påvirke Gh, slik at denne økes
Gh+ og lignende er gjerne 75-80% Kalsium, resten Magnesium.
Enkelte sverger til å bruke lett oppløsbare klorider, andre (blandt annet meg), går for sulfater.
Det du har fått, er lettoppløselig kalsium (oftest kalt kalk, av en stygg feil). Dette vil øke Gh i vannet ditt. Ulempen med å bare bruke kalsium, er at plantene fort kan få for lite magnesium.
Så ja, det du har fått i posen, er ett stoff som vil påvirke Gh, slik at denne økes
Postet 31.07.06 kl 11:36
Postet 31.07.06 kl 12:50
LaffziOkey. Takk for godt svar som alltid Frank! Når han fant frem denne posen så blandet han en del med et "salt" lignende stoff oppi posen hvor selve disse kalk-flakene var. Er dette magnesium som plantene har godt av??
Tør ikke uttale meg om hva han putta i posen, finnes utrolig mange salter å velge blandt.
Men det er jo nærliggende å tro at det var magnesium i en eller annen form. Den magnesiumsulfaten jeg har stående, ser mer ut som saltet på saltstenger
Ta en telefon til dem for å høre, få samtidig vite hvor stor andel av innholdet som er kalsium og hvor stor del som (eventuelt) er magnesium. Det har litt betydning det også
Postet 01.08.06 kl 19:51
Okey, skal høre med de neste gang jeg er der.
Vet du sånn ca hvor mye jeg skal tilsette. Han i butikken mente at en teskje utblandet i et litermål med vann før jeg helte det i akvariet ville være ideelt, men nå har jeg sikkert hatt både 2 og 3 teskjer over en ukes tid i og allikevel er hardheten rundt 10dH.. Hvor mye tilsetter du for å ligge på rundt en 15-20dH?
Vet du sånn ca hvor mye jeg skal tilsette. Han i butikken mente at en teskje utblandet i et litermål med vann før jeg helte det i akvariet ville være ideelt, men nå har jeg sikkert hatt både 2 og 3 teskjer over en ukes tid i og allikevel er hardheten rundt 10dH.. Hvor mye tilsetter du for å ligge på rundt en 15-20dH?
Postet 03.08.06 kl 15:13
Postet 04.08.06 kl 11:17