PH verdien

Hoi!

Nå har jeg hatt karet stående i noen dager, uten planter og fisk, og vil nå få nedi noen planter og noen harde fisker etterhvert (jeg er så tålmodig atte )

Jeg tok og målte GH, KH og PH i karret i går, såvidt jeg husker var KH(?) ikke så betydelig? Uansett var GH 4, KH mellom 4 og 5 og PH var 7,5. Testet da PH i kranen og den så mer ut som 8. Dette var litt høyt, da jeg har sett for meg fisker som ligger rett under 7 i middelverdi tror jeg. Hva må jeg da gjøre, nå, og ved vannbytter?
Kh er nok av betydning, selv om det ikke er denne som påvirker fiskene direkte

Så lenge Kh er på det nivået den er, vil kun tilsetting av Co2 i vannet senke Ph til under 7. (du må også ha ganske mye co2 til for å senke tilstrekkelig).

Så her er det best å angripe Kh direkte Eikebarkekstrakt\ torv er ypperlig til å senke denne verdien, slik at ph automatisk senker seg.
Torv kan godt benyttes rett i filteret, men denne må av og til byttes ut.
Selv er jeg mer av den typen som liker å endre verdiene før jeg har vannet i karet, og eikebarkekstrakt er da veien å gå. Med denne kan du kontrollert senke Kh\Ph, og gi fiskene ett stabilt miljø (noe jeg gjør alt jeg kan for å gjennomføre selv)
Ok takker for tips, synes å huske Mona O har snakket om denne ekstrakten. Da kan man lett beregne mengden oppi bøtter før man har det oppi akvariet vel, så det høres greiest ut.

Men på den skalaen til Tetratest settet hvor man har KH loddrett og PH vannrett så er min verdi ca. 5 og ideelle er 4 og en del annet ifølge den. Er det snakk om ideelt for planter da? (Trodde de skulle ha mye oksygen i vannet)
biXen
Ok takker for tips, synes å huske Mona O har snakket om denne ekstrakten. Da kan man lett beregne mengden oppi bøtter før man har det oppi akvariet vel, så det høres greiest ut. Men på den skalaen til Tetratest settet hvor man har KH loddrett og PH vannrett så er min verdi ca. 5 og ideelle er 4 og en del annet ifølge den. Er det snakk om ideelt for planter da? (Trodde de skulle ha mye oksygen i vannet)

Vet ikke helt hvilken tetra-test dette er...
Den vanlige er rett å slett at en drypper en og en dråpte testvæske (Kh) i 5ml akvarievann, og når denne ender farge, har man `KH (1dråpe=1`Kh)

Hva ideel Kh er, kommer helt ann på fiskene. Er jo klin umulig å holde Ph på under 6 med Kh på 4+ (Ph 6, Kh4 = 120mg\l Co2). Så slike råd som dette er det bare å se bort fra
Selv liker jeg at Kh er på bortimot 2, eller mer, for å ha litt bufferevne i vannet.
"Testet" med 0kh i starten, og før jeg viste ordet av det, var Ph på under 4.... Ikke rart at mange lå med buken opp da

Planter skal ikke ha mye O2 i vannet, min gode herre Når lyset er på (dog maks 10-12 timer i døgnet), forbruker plantene Co2 fra vannet til sin fotosyntese.
Etter mørkets frembrudd bruker dem O2.
Det som slippes ut er motsatt, plantene avgir O2 på dagtid, og Co2 på nattetid
Aha, alt du kan. Man blir jo kjemiker av denne hobbyen

Jeg tenkte å prøve å unngå buken opp ja Tenker PH på 6,5-7 vil passe de fiskene jeg tenker meg best. Har tempen på 25 grader nå, det er vel sånn "vanlig" temp hvis det er noe som er vanlig da.

Jeg må vel også heve GH litt, ser de fleste fisker ligger på 5-15 i verdi her, min skifta såvidt på 4 og helt farge på 5 der. Det blir vel litt på kanten. Hva påvirker dette? Kalk, eller kalsium eller noe sånt? (vanskelig å få med seg alt folk snakker om helt konkret)

Jeg har den dråpetesten der ja, 5ml vann og dryppe til det skifter. Tetra laborett eller hva det heter.
For å øke Gh, tilsetter mange temmelig dyr Gh+ fra zoo-butikken.
Dette produktet kan med enkelhet erstattes med langt billigere hobbygips
Gh+ består av 75-80% kalsium, gips er 100% kalsium.
Det gipsen mangler er litt magnesium, som man bør tilsette for plantenes del. (optimalt er blanding 4 deler gips, en del magnesium)
Mitt lokale apotek tar 350.- for ett kg magnesium, mens denne nettbutikken tar 100.-

Alle disse kjemikaliene er i sulfatoppløsning (om du leser om disse, og kommer over kjemiske betegnelser, er disse dette for vårt bruk:
CaSo4=Kalsiumsulfat, gips, og MgSo4=Magnesiumsulfat)
Veldig interessant. Ser de har disse kjemikaliene på den butikken ja.

Forsto jeg det slik at du tilsetter både Kalsiumsulfat og gips i tillegg til magnesiumsulfat, eller var gips og kalsiumsulfat samme tingen? Hvor får man isåfall gipsen? Slike butikker som har allslags gjør det selv hobby materiale?

Føler meg litt grønn nå
Gips og kalsiumsulfat er en og samme sak
Aquazoo har nok ikke kalsiumsulfat i sortementet sitt, du har nok sett kaliumsulfat (har mer enn en gang lest feil her, ja. Kalium og kalsium, gikk det ikke annt å finne to navn som ligna litt mer på hverandre??)

Gips kjøper jeg på panduro, disse fører både alabastergips og steingips. Alabastergipsen er mye billigere, og like bra, og det er derfor ingen grunn til å være så tullete som meg, å bruke en 100-lapp mer på 5 kg steingips
Blir jo ett par fine planter i stedet det
Så sant, så sant. Lett å blingse på de to orda, måtte lese din post to ganger også for å se det Da er det bare til å handle litt ingredienser, så får jeg heller spørre hvis jeg lurer på mer angående målingsforholdet. Ser det var en annen tråd om det nå. Takk for hjelp så langt
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap