- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Våt torv sterkere enn tørr torv?
Våt torv sterkere enn tørr torv?
Jeg har nettopp bestilt noen poser torv i en nettbutikk. Vanligvis har torven jeg har kjøpt vært tørre torvfiber, og jeg trodde dette også skulle være det. Men denne gangen kom det våt og fuktig, "fersk" torv i plastposer. Den er såpass fuktig at det er damp på innsiden av posen.
Jeg har aldri brukt denne typen før, bare tørre varianter.
Noen som kan si meg om dette da er "sterkere" saker enn tørr?
Sånn at jeg ikke overdoserer helt, mener jeg?
Jeg har aldri brukt denne typen før, bare tørre varianter.
Noen som kan si meg om dette da er "sterkere" saker enn tørr?
Sånn at jeg ikke overdoserer helt, mener jeg?
Postet 11.08.06 kl 13:21
Endret: 11.08.06 kl 13:21
Postet 11.08.06 kl 14:47
Tja, jeg er ikke sååå storforbruker av torv (ikke enda ihvertfall).
Synes det er greit med mindre pakninger.
Når jeg får hage (flytter 1.november), så vil jeg kanskje kjøpe noe slikt til hagebruk, og da kan jeg nok alltids stjele noen never av den sekken til akvariebruk i blant
Men spørsmålet består egentlig; er fuktig og "fersk" torv mye sterkere enn tørket torv?
Synes det er greit med mindre pakninger.
Når jeg får hage (flytter 1.november), så vil jeg kanskje kjøpe noe slikt til hagebruk, og da kan jeg nok alltids stjele noen never av den sekken til akvariebruk i blant
Men spørsmålet består egentlig; er fuktig og "fersk" torv mye sterkere enn tørket torv?
Postet 11.08.06 kl 18:06
Postet 11.08.06 kl 19:35
Postet 11.08.06 kl 19:43
Postet 11.08.06 kl 20:02
Endret: 11.08.06 kl 22:01
Geir KristiansenDen er rene katastrofen Bengt, det er best at du avleverer den til meg med en gang for destruering. Fra spøk til revolver, jeg benytter halve posennede :-) i en strømpe i de tre karrene mine nede.
Hvilken str på strømpen bruker du) Halve posennede?? Du mener halve posen, altså 1/2 liter i vær strømpe.
Postet 11.08.06 kl 21:21
Postet 11.08.06 kl 22:57
Postet 11.08.06 kl 23:05
Postet 11.08.06 kl 23:43
Jeg bruker den til det samme som de to gutta ovenfor her, men også et bruksområde til:
Jeg legger en neve torv i en filterstrømpe som jeg så henger ned i små-akvarier der jeg skal klekke egg. Garvesyren i torven ("tannin" på engelsk) virker forebyggende mot sopp og mugg, og forhindrer derfor at eggene får angrep av slikt. Vannet blir brunt og det bøsser litt av torven, men det er ikke farlig på noen måte. Bare sunt
Har fungert strålende på klekking av corydoras-egg hos meg før
Jeg legger en neve torv i en filterstrømpe som jeg så henger ned i små-akvarier der jeg skal klekke egg. Garvesyren i torven ("tannin" på engelsk) virker forebyggende mot sopp og mugg, og forhindrer derfor at eggene får angrep av slikt. Vannet blir brunt og det bøsser litt av torven, men det er ikke farlig på noen måte. Bare sunt
Har fungert strålende på klekking av corydoras-egg hos meg før
Postet 11.08.06 kl 23:46
Endret: 11.08.06 kl 23:46