Regnvann - flott for sør-amerikanere?

Leser stadig i bøker fra forfattere og oppdrettere som holder til i land som England og USA, at de bruker å samle inn regnvann til sine Sør-Amerikanske fisker. Ofte er det dette som skal til for å få en vanskelig art til å leke og legge egg.

Nå har jo Norge veldig bløtt og fint vann fra før, med minimal hardhet. Jeg regner med at oppdrettere som f.eks. Ian Fuller i Storbritannia samler regnvann fordi kranvannet deres er for hardt.

Har det noe for seg å samle regnvann til fisk man ønsker oppdrett på, Sør-Amerikanske sådan, når vi har så mykt vann fra før i krana? Her hos meg er jo kH og gH knapt målbare...
Er det noe annet med regnvann som gjør at oppdrettere gjerne samler det opp og bruker det?
NB!
Jeg glemte jo å nevne det viktigste....
Det er selvsagt snakk om vannets ledningsevne også, og det måler man jo ikke med dråpetester. Det må man ha et spesielt måleinstrument til. Oppløste mineralsalter og slikt, stemmer ikke det?

Regnvann er så mineralfritt som det kan få blitt, og er en av grunnene til at det brukes.
Vil tro at en annen grunn til å bruke regnvann, er at dette slipper å passere gjennom rørledninger, der det kan mettes med mye rart, alt fra metaller til bakterier
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap