Litt hjelp i forhold til min første vanntest

Har tatt en vanntest for første gang, tok både av den nye 240 l og den gammle 65 l. Resultetene var nesten like med ett untak. Men for å være helt ærlig skjønner jeg ikke så mye av dette. Det er en tetra test 5 i 1.
No3 = nest lyseste (10)
No2 = lyseste (0)
GH = den første på skalen (<3 "en liten runding over en strek"d)
KH = mellom den første og andre (mellom 0-3)
PH = 6,4

hva sier dette om vannet mitt? Den eneste forskjellen på karrene mine er at det gammle har 0 på NO3..

Sier dette noe om hvor ofte jeg skal skifte vann i den nye karret? det har gått i 5 dager, fått bruke punpa til det gamle karret i 2 dager pga bygge opp bakterie flora. I karret går det en sånn som suger seg fast på glasset og en fisk som muligens er en palettciklide + 2 som roter rundt i grusen (små svarte og hvite)
Ville ikke stolt for mye på den stripsen til å måle NO3. Selv ordentlige tester med mange reagenser viser ganske forskjellige resultat. Ett ordentlig vannbytte en gang i uka og ikke for mye fisk og foring så blir ikke no3 noe problem.
Teststripsene er desverre svært unøyaktige... Testet selv i en av de lokale butikkene med ett slikt strips, for så å teste vannet når jeg kom hjem.
Differansene var enorme, Ph ble faktisk målt til hele 1,2`mindre med stripset...

Men dine vannverdier, om en tar utgangspunkt i at dem er riktige:
No3 betyr rett å slett at du har litt i overkant med nedbrytbart materiale i karet, i forhold til planter.
10ml\L er ikke noe problem i det hele tatt, men jeg ville redusert litt på formengden, eller satt inn ett par ekstra planter.
No2 er knirkefin, og indikerer at filteret fungerer som det skal.
Gh er lav, dette er svært vanlig i vårt langstrakte land. Enkelte fisk vil stortrives i såpass bløtt vann, andre vil ikke kunne leve der.
Så om denne verdien er rett eller ikke, er helt avhengi av hvilke fisk du har
Kh er også lav, dette er også helt vanlig i Norge. Ut i fra Ph-en, vil jeg tippe at Kh ligger på omlag 1. Dette betyr rett å slett at vannet har relativt liten bufferevne, og Ph kan derfor lett finne på å endre seg. Om en hever Kh, vil man også heve Ph.
Ph er ideel for mange fisk og planter, men også her er det en del variasjoner i hva fisk liker\ krever.

Om du forteller hvilke fisk du har, eller selv ser på kravene til dine fisk i kunnskapsdatabasen vår, finner du fort ut om vannverdiene er riktige eller ikke
Frank Angell
No2 er knirkefin, og indikerer at filteret fungerer som det skal.

Karet har vært i drift i fem dager, Frank Det har vel ikke oppstått noe nitritt enda, tenker jeg, siden syklusen ikke har kommet så langt mht bakterieflora-utvikling i filtermaterialet? Det pleier vel å ta et par uker før det er i gang med nitrittutvikling?

Becca, jeg ville anbefale deg å kjøpe en dråpetest for nitritt ganske raskt. Det er viktig at du følger med på nitrittverdiene i karet ditt om ganske kort tid. Det vil sannsynligvis komme en topp om halvannen uke, og da bør du stå klar til å skifte vann
Siden hun opplever nitrat i vannet, uten at det er nitritt tilstede, må baktieriekulturen nesten ha blitt boostet
Er derfor (og siden hun hadde samme verdier i det andre karet), at jeg svarte som jeg gjorde.

Kan jo selvsagt også være rene feilmålinger, at nitrat (no3) egentlig ennå er null

Dråpetest er tingen
Takk for svar, folkens. Har en mistanke om at jeg har rimelig like tester pga filteret til nye karret stor i gammlekaret osv.. Har i allefall bett mannen om å kjøpe dråpe test for nitrit.

Frank Angell: Hva mener du med: baktieriekulturen nesten ha blitt boostet ?

Skifter ca 20/30 liter vann annenhverdag. Testen tok jeg rett før jeg skifta vann. Tenkte jeg skulle teste igjen i dag...
Boosting av bakteriekultur er rett å slett det dere har gjort
Karet settes opp med ett modent filter, og man får da meget raskt levelive vilkår for fiskene.

Starter selv alltid mine akvarier slik, med brukt og skitne filter\ filtermasse
Så da er den noe som er gjort riktig da Men løner det seg å sette den gammle puma omm igjen og la det være der lengere? I tilfelle, hvor lenge? Og hvor ofte burde jeg skifte vann? Hadde tenkt å sifte 10-20% annen hverdag....
Ett filter trenger normalt 6 uker eller mer for å fungere optimalt. Jeg ville ikke flyttet noe fram og tilbake før man var sikker på at bakteiekulturen var på plass.

Å bytte vann i starten er noe jeg virkelig har sansen for. Vannbyttene fjerner eventuelle forurensinger, noe som er meget viktig.
Selv bytter jeg normalt sett vann daglig i nystartede kar (inntil 3 uker), deretter annen hver dag i ytterligere 3 uker.
Så går jeg over til ukentlige vannbytter, med mindre det er fisk som krever hyppigere vannbytter (diskuskaret bytter jeg 15-20% i daglig i)
Okei. takk for svar. Da er det bare å bytte vann. Er jo ikke en kjempe jobb, pluss at det er vedlig kosleig å stelle og sulle med akvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap