torv i vannet

hvor lenge "virker" torv ph senkende? skal ha det i kar med automatisk vannskifte som skifter 5-10L i døgnet på en 128L, vil jeg klare og få en ph på 5-6 ? å hvor ofte må jeg skifte torv ?
Hvilken ph har du i kranvannet da?
er det mulighet til og få ph'n ned på 4,5-5 eller er det håpet bare til og gi opp allerede ?
Det er er fullt mulig Mange gjør det slik. Det er ikke det, men ph-svingningene jeg tenker på. Jeg tror du bør satse på å forberede og mellomlagre vannet et annet sted enn i akvariet. Ellers blir det for mye jojo opp og ned mht ph-verdien i karet der fisken er.

Hvis jeg skulle brukt kun torv til å senke ph i et spesielt kar ville jeg kanskje gjort noe i retning av dette:
En stor plastdunk med lufting (bruk av brusestein og luftpumpe), et tjukt lag torv i bunnen (massevis!), og noe som filtrerer vekk bøsset (rusk og rask fra torven) når du tapper vann ut av dunken. Kanskje et powerhead med fin svamp på nedi dunken? Så kobler du en lang slange til utblåset på powerheaden i torv-dunken og bruker den slangen til å tappe vann i det andre akvariet med? Powerheaden slår du bare på når du skal tappe ut vann, og slår den av igjen når du er ferdig.
Dunken fyller du på daglig med kranvann, etter at du har tappet ut det du skal ha. Så er det klart til neste dags bruk.

Leste at Cory-mannen Ian Fuller hadde en slik tønne med tjukt lag torv og vann stående, og han byttet ikke torven før etter flere mnd. Men han skriver i boka si at han filtrerer vannet før bruk, nettopp for å få vekk alt rusket.

Hva slags fisk planlegger du å ha i dette torvvannet?
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap