Senking av nitritt i bolle med kampfisk

Har fått i oppdrag å redde en kampfisk som nå svømmer rundt i "søplevann". Nitritt på ca 1.0 (stakkars fisk, offer for overforing) og bollen er på ca 10-15 liter. Har ingen erfaring med hverken kampfisk eller bolle... Bare mitt eget 160 l kar... Har noen spørsmål jeg ønsker svar på.

Tenkte å ta et engangsbytte med vann fra mitt kar for så å bruke vann fra springen videre? Hvor mye av vannet i bollen kan jeg bytte med vann fra mitt kar på engang? Han trenger vel sakte avvenning fra nitritt, eller hva? Skal det Aquasafe (el l) i vann fra springen? Og hvor mye mat trenger egentlig en kampfisk i en bolle? Må jo lære bort litt samtidig.
Oi, hva om du som en nødløsning kunne ta kampfisken over i ditt kar, inntil eieren får kjøpt seg et litt større kar (med pumpe og varmekolbe), og da bør han få en del gørr fra filtret ditt på sitt.

Skal den fortsatt være i bollen, må den ha en (innkjørt) pumpe, og daglige vannbytter (ca 30%). (Antar varmek. er på plass)

Uh, stakkars fisk!
Som en akutt inngripen i situasjonen, er det ikke noe problem å bytte ut 50% av vannet i en eneste omgang.

Pass på at vannverdiene er noenlunde lik det nye vannet, som det i bollen.
Å bruke "gammelt" vann har lite for seg, la heller denne stakkars fisken få litt friskt vann
Takk for svar! Har tenkt tanken på å flytte fisken i mitt kar, men er litt redd for at tetraene mine skal gå løs på sløret hans.

Bytta ca 50 % av vannet når jeg oppdaga hvordan det sto til. Tenkte at det ikke kunne bli stort verre. Han begynte straks å røre mer på seg. Hadde oppi litt Aquasafe for sikkerhetsskyld, må jeg fortsette å ha det oppi? Ellers så blir det vel daglige vannbytter til nitrittverdiene er bra... Må også få fjernet mer av foret som flyter rundt. For å gjøre det tror jeg at det enkleste er å ta fisken over i ei bøtte og spyle alt i dusjen. Eller finns det andre måter?? Jeg skal aldri ha fisk i bolle sjøl! Bare søl og tull...
Aquasafe er unødvendig, med mindre det er usedvanlig mye klor i springvannet deres. Sjangsen for at dere på denne tiden av året har så stor tilførsel av klor i vannet fra rensing er meget liten. Faktisk er det liten sjangs for at det er klor i vannet i det hele tatt

At det er restefor som er i bollen, er slett ikke bra. Dette skal tross alt brytes ned, og vil gi ennå mere nitritt.
Men å ta å spyle hele greia i dusjen, er vel drastisk...
Ta gjerne ut fisken, denne greier seg fin i en bøtte\ stor balje. Pass bare på at det ikke er såperester i denne.

Å fjerne forrestene kan lett gjøres med en slamhevert. Om du ikke har dette, kan du rett å slett suge opp det værste med en slange, og filtrere dette vannet gjennom f.eks ett kaffefilter, eller en finmasket hov. Rot gjerne litt i bunnlaget også, og hell tilbake det filtrerte vannet. Gjenta til det meste av nedbrytbart materiale er fjernet.
Dersom du bytter alt vannet, er det en vis fare for at vannet vil få vesentlige endringer i sine verdier, noe som ikke er gunstig for den stakkars fisken.
Å skylle grusen vil fjerne mye av de gode bakteriene, og faren for nitritt øker derfor parallelt med dette.

Om du skal beholde bollen, bør ett bunnfilter til bolle skaffes. Disse er svært billige, fra ca 25-30 kroner. I tillegg trenger du en liten luftepumpe, som ikke koster mange kronene den heller
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap