- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvordan bytter dere vann direkte og beholder verdiene?
Hvordan bytter dere vann direkte og beholder verdiene?
Lurte på hvordan andre gjør det?
Ser at mange har akvariumer på 500 liter og disse krever jo mye vann.
Hvordan får dere verdiene stabile?
Bytter dere først for så å tilpasse ph og gh med tilsettningsmidler etterpå`?
Eller har dere co2 apperat som tar seg av ph på direkten og dermed kan tilsette vann med feil ph verdi direkte i karet?
Eller har dere sump der dere blander disse verdiene riktig i før de tilføres karet?
Hva gjør de aller fleste som tapper rett fra krana?
Får ikke dette helt til å rime...
Ser at mange har akvariumer på 500 liter og disse krever jo mye vann.
Hvordan får dere verdiene stabile?
Bytter dere først for så å tilpasse ph og gh med tilsettningsmidler etterpå`?
Eller har dere co2 apperat som tar seg av ph på direkten og dermed kan tilsette vann med feil ph verdi direkte i karet?
Eller har dere sump der dere blander disse verdiene riktig i før de tilføres karet?
Hva gjør de aller fleste som tapper rett fra krana?
Får ikke dette helt til å rime...
Postet 09.09.06 kl 17:11
Postet 09.09.06 kl 17:27
Postet 09.09.06 kl 18:39
Her blandes ph-senkende middel i bøtter før det kommer i akvariene.
Noe annet ville medført jojo-sprett i ph-verdiene i karet der fisken er, og det er ikke ønskelig.
Kranvannet har her en ph på 8.2 etter et døgns lufting, og i akvariene mine skal jeg ha ph mellom 6 og 7, avhengig av hvilket kar det er.
Noe annet ville medført jojo-sprett i ph-verdiene i karet der fisken er, og det er ikke ønskelig.
Kranvannet har her en ph på 8.2 etter et døgns lufting, og i akvariene mine skal jeg ha ph mellom 6 og 7, avhengig av hvilket kar det er.
Postet 09.09.06 kl 18:45
Endret: 09.09.06 kl 18:46
Senkning
Ken MyrsethJeg bytter 10% daglig på 660 L min. Der mikser jeg vannet i et annet karr før det tilsettes karret. Har PH8 i spring vannet og senker den til ca. 6,5 før vannet går i karret.
Bruker du et annet akvarium uten fisk og tilsetter barkekstrakt før du skifter vann?
Postet 09.09.06 kl 18:47
Postet 09.09.06 kl 19:26
Postet 09.09.06 kl 19:35
Endret: 09.09.06 kl 19:35
Jeg gjør som Mona, trikser & mikser utenfor karet. På den måte blir det så små endringer som praktisk lar seg gjennomføre.
Siden jeg bruker ett småharry powerhead til å pumpe vannet opp i karene, slipper jeg også å slite meg ut.
*Legge i slange, pumpe i litt vann til karet, ta slange av powerhead (slangen passer perfekt på stussen til powerheadet, ingen koblinger nødvendig), legge i sluk, koble til powerhead etter fylling.
Baljene er på badet, bærer ikke en liter vann *
Eneste måte å få det enklere på er med automatisk vannbytte. Men da mister man fort muligheten til å trixe utenfor karet.
Siden jeg bruker ett småharry powerhead til å pumpe vannet opp i karene, slipper jeg også å slite meg ut.
*Legge i slange, pumpe i litt vann til karet, ta slange av powerhead (slangen passer perfekt på stussen til powerheadet, ingen koblinger nødvendig), legge i sluk, koble til powerhead etter fylling.
Baljene er på badet, bærer ikke en liter vann *
Eneste måte å få det enklere på er med automatisk vannbytte. Men da mister man fort muligheten til å trixe utenfor karet.
Postet 10.09.06 kl 13:47
på 300 literen jeg hadde så opererte jeg med "bøttebaletten".
jeg har kun tilgang til kaldt vann i kjelleren men etter at jeg klarte å drepe 3 stykk 066 med 8 liter kaldtvann så blir det kun bytter med lunkent vann her i huset.
er så heldig at jeg har pH 6 rett ut av springen så jeg bærer ned et par bøtter med varmt vann og blander ut i flere bøtter i kjelleren.
(må innrømme at vannbytter går raskere når jeg kun har mindre kar), ingen tilsettninger av dilldall her i huset da dette passer mine fisk utmerket
jeg har kun tilgang til kaldt vann i kjelleren men etter at jeg klarte å drepe 3 stykk 066 med 8 liter kaldtvann så blir det kun bytter med lunkent vann her i huset.
er så heldig at jeg har pH 6 rett ut av springen så jeg bærer ned et par bøtter med varmt vann og blander ut i flere bøtter i kjelleren.
(må innrømme at vannbytter går raskere når jeg kun har mindre kar), ingen tilsettninger av dilldall her i huset da dette passer mine fisk utmerket
Postet 10.09.06 kl 15:00
RE:Hvordan bytter dere vann direkte og beholder verdiene?
Ja Frank den er jo god,men det sier vel raskt svup for yngele eller hva?Eller, jøss det ble vist en smule lite vann her , oi pumper den virkelig1000 liter i timen?
Neida mobb til side, joda høres ut som en ok ide.
Hvilken pumpe bruker du til 350-400 liter da?
Utvendig eller sump med invendige sirkulasjonspumper?
Om man har sump går det vel greiere.
Hodet svømmer ,co2 måler controller,reaktor,drypp,dråpeteller.
Leser,men blir bare forvirret.
Tenker å starte saltvannakvarium,finnes det ikke en controller som passe både for salt og vann.
Reaktor tenker jeg kalk,er jeg på bærtur som vanlig?
Til Stine.
Du har vel velger for kaldt og varmt vann i leiligheten\huset ditt også?
Til de som bruker annet kar,mener dere sump som er skjult i møbelet?
Mvh
No Clue
Neida mobb til side, joda høres ut som en ok ide.
Hvilken pumpe bruker du til 350-400 liter da?
Utvendig eller sump med invendige sirkulasjonspumper?
Om man har sump går det vel greiere.
Hodet svømmer ,co2 måler controller,reaktor,drypp,dråpeteller.
Leser,men blir bare forvirret.
Tenker å starte saltvannakvarium,finnes det ikke en controller som passe både for salt og vann.
Reaktor tenker jeg kalk,er jeg på bærtur som vanlig?
Til Stine.
Du har vel velger for kaldt og varmt vann i leiligheten\huset ditt også?
Til de som bruker annet kar,mener dere sump som er skjult i møbelet?
Mvh
No Clue
Frank AngellJeg gjør som Mona, trikser & mikser utenfor karet. På den måte blir det så små endringer som praktisk lar seg gjennomføre. Siden jeg bruker ett småharry powerhead til å pumpe vannet opp i karene, slipper jeg også å slite meg ut. *Legge i slange, pumpe i litt vann til karet, ta slange av powerhead (slangen passer perfekt på stussen til powerheadet, ingen koblinger nødvendig), legge i sluk, koble til powerhead etter fylling. Baljene er på badet, bærer ikke en liter vann :D* Eneste måte å få det enklere på er med automatisk vannbytte. Men da mister man fort muligheten til å trixe utenfor karet.
Postet 10.09.06 kl 21:40
Har ikke hatt noe problem med at yngel ender i sluket.
Men om man er redd for akkurat det, er det jo bare å feste enten en bit gammel håv eller svamp over slangen, så der jo det problemet ute av verden.
Har selv ett pumpehode som tar 1000L\t til denne jobben, så det går i passe fart. Har foreløpig bare dunker på 30L som jeg blander vannet i, lettere å få plass til meg selv også på ett allerede lite bad.
Tenker etterhvert å sette en 200L dunk i rommet ved siden av stua, og rett å slett la slangen fra dunken gå gjennom veggen.
Får se etterhvert hvordan jeg gjør det, stresser ikke med det i alle fall
Men om man er redd for akkurat det, er det jo bare å feste enten en bit gammel håv eller svamp over slangen, så der jo det problemet ute av verden.
Har selv ett pumpehode som tar 1000L\t til denne jobben, så det går i passe fart. Har foreløpig bare dunker på 30L som jeg blander vannet i, lettere å få plass til meg selv også på ett allerede lite bad.
Tenker etterhvert å sette en 200L dunk i rommet ved siden av stua, og rett å slett la slangen fra dunken gå gjennom veggen.
Får se etterhvert hvordan jeg gjør det, stresser ikke med det i alle fall
Postet 10.09.06 kl 21:49
Postet 10.09.06 kl 21:58
Endret: 10.09.06 kl 21:59
Vann kran
Du får kjøpt overganger til vanlige ordinære hageslanger for innfestning på kjøkken amatur.
Dette er jo midt i blinken for deg stine.
Da slipper då å gå helt ned i kjelleren.
Eller bruk dusjen?
Dette er jo midt i blinken for deg stine.
Da slipper då å gå helt ned i kjelleren.
Eller bruk dusjen?
Postet 10.09.06 kl 22:39
Postet 10.09.06 kl 22:52
No clueDu får kjøpt overganger til vanlige ordinære hageslanger for innfestning på kjøkken amatur. Dette er jo midt i blinken for deg stine. Da slipper då å gå helt ned i kjelleren. Eller bruk dusjen?
he he.. les nå...ikke "stine" men stina
men nei, det er ikke midt i blinken fordi:
jeg har ikke armatur på kjøkkenet som er egnet til montering og det er uaktuellt å bytte.
akvariumene står i kjelleren så da må jeg uansett ned dit.
30 - 35 meter slange blir litt for mye å stue bort¨
dusjslangen er ikke lang nok
Frank AngellSkal ikke ta til ordet for Stina, men om du er i ett av hennes tidligere innlegg, forstår du sikkert hvorfor hun ikke går for kaldvann :) Tror heller ikke at hun har lunket vann til brannslangen, får være måte på å ha det morro :D
he he, ja... ble en trist og dyr opplevelse det dessverre.
Postet 10.09.06 kl 23:29
Endret: 10.09.06 kl 23:32
Hei Stine
Sorry for glippen Stine,har et litt dårlig tastatur og en smule plaget med dysleksi..sorry
Postet 12.09.06 kl 01:39
Du er i alle fall konsekvent med hensyn til navnefeilen, det er et strålende eksempel på hvor vanskelig dette med dysleksi er. Dette er altså ikke vondt ment, jeg er utdannet lærer, så det er bare en observasjon. Hun heter Stina med -a til slutt, ikke det mer vanlige Stine med -e. Dette er klassisk vanskelig å se forskjell på for en med lesevansker. Kan fortelle at min søster, hennes mann og begge barna har samme problem, så jeg vet litt om hvordan det er. Stå på, det er flott at du skriver inn her uten å bry deg stort om evt. små feil. Tenker latinen må gi deg langt større problemer enn folk flest, tenk på det dere andre når dere strever med de latinske navna....
Postet 29.10.06 kl 01:41