Hva gjør jeg nå??

Tok en vanntest lørdag i butikk det ble brukt reagensglass(om det sier dere noe). ph var 6,7. gh 6( har tilført salt), de fant også nitritt.
Hvodan får jeg det ned?? Skjer det av seg selv??

(Skjekket også vannet mandag men da var det 0 nitritt fikk da beskjed om at jeg bare kunne kjøpe fisk). Karret har nå stått og gått i 9 dager, og det ser ut til at fisken ar dt bra.

Er det fortidelig med vannskifte?? Vil det i så tilfelle ødelegge bakterie oppbygningen??

Vet ikke hvordan jeg skal gjøre videre??
Nitritt går ned ettervert som bakteriekulturen bli stor nok. Hvor lenge har karet gått før du satt fisk i . Vannbytte reduserer nitritten, så du må nesten bytte vann , med mindre nitritten er veldig lav.
Nitritt er helt normalt i starten, og vil "gå over" av seg selv.

Men siden nitritt er såpass giftig som det er, vil fiskene ikke ha det godt mens bakteriene får godgjøre seg.
Vannbytter, gjerne 20-30% daglig (litt alt etter mengde nitritt), bør utføres. Redusert foring av fiskene er også med på å ikke gjøre problemet større enn nødvendig.

Når nitritten er vekk, kan du, dersom du da ikke har brakkvannsfisk, kutte ut saltet i vannet. Ferskvannsfisk trives best i ferskvann
Takk for svar:)
Hadde alerede i fisk mandag da jeg fikk klarsignal fra butikken (akvariemagasinet oslo). Hadde tilført 60 liter med slam vann fra et etablert akvarie da vi startet karret fredagen før. Det han sa i butikken var at det bare var å kjøpe fisk, og at det kunne man ha i fra dag en. Var ikke nitritt i vannet da.

Tok vannprøvene på Tveita zoo lørdag og de sa jeg ikke skulle skifte vann da det ville senke bakterie utviklingen. Vet ikke hvor høyt nitritt nivået var, men så at det ble blått vann.

Blir litt usikker med så mange ulike råd.
Det blå vannet er nok PH-testen. Bytt litt vann daglig, 20-30% , du burde kjøpe en nitritt test da det er viktig å ha i starten. Siden det er nitrit i vannet er prosessen i gang, du kan regne med opp mot en uke før nitritten er borte.
ok, og takk for kjapp respons. Skal kjøpe nitritt test i morgen.
Blir lettere å sove nå
Vil bare fortelle deg at det dem sa på butikken om at bakreriekulturen ikke utvikler seg om du bytter vann, er rent vås.

Selv ved daglige vannbytter, vil ikke utviklingen utsettes mer en litt over ett døgn (til nitritt er helt vekk). Det er derfor absolutt verdt å bytte vann, og dermed berge fiskene
TAKK, TAKK, TAKK. Vannskiftet skjer nå
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap