Vannbytte

Å bytte vann er noe fisken setter pris på, men i et nystartet akvarie leste jeg at man skulle vente i 6 uker eller har jeg misforstått da eg skummleste? Har ikke hatt veldig stort akvarie før, så noen som kan fortelle meg når jeg kan bytte ut de første 30% ?
Rettelse: Mente 2-3 uker...Ikke noe vannbytte før eller?
Dersom du kjører med fiskeløs innkjøring trenger du ikke bytte vann. Men er du en utålmodig sjel må du gjøre dette for å redde fisken unna eventuelle nitrittopper. Jeg ville byttet 10-20% hver dag avhengig av verdiene (krever hyppige målinger).
Så egentlig burde jeg hatt noen flere tester jeg da, har bare kh og pH..
Jeg ville spandert på meg en nitritt-test også
Lars Solem
Dersom du kjører med fiskeløs innkjøring trenger du ikke bytte vann. Men er du en utålmodig sjel må du gjøre dette for å redde fisken unna eventuelle nitrittopper. Jeg ville byttet 10-20% hver dag avhengig av verdiene (krever hyppige målinger).

I følge eieren av akvarie butikken i Tøcksfors, bør man nesten ikke bytte vann i det hele tatt, og heller ikke filter, boretsett fra det hvite. Mannen har 40 akvarier, hvorav 1 på 450 liter. I følge eieren har han ikke byttet særlig med vann ( 10 liter pr 14 dag ), og ingen av filterene. Har felles filter for en del av av de små akvariene. Og dør nestern aldri fisk der.

Sjelden sett klarere og bedre akvarie.

Mannen vil jerg tippe er 55 år, og drevet med dette i 30. Etter å ha fulgt hans råd har plantene mine vokst bedre, og ikke en eneste fisk tatt kvelden.

Hvorfor så stor forskjell i erfaringer?
Alle har stort sett forkjellige meninger og erfaringer, men vil faktisk velge å ofte bytte ca30% vann. ;o)
Eivind Trømborg
[QUOTE=Lars Solem]Dersom du kjører med fiskeløs innkjøring trenger du ikke bytte vann. Men er du en utålmodig sjel må du gjøre dette for å redde fisken unna eventuelle nitrittopper. Jeg ville byttet 10-20% hver dag avhengig av verdiene (krever hyppige målinger).

I følge eieren av akvarie butikken i Tøcksfors, bør man nesten ikke bytte vann i det hele tatt, og heller ikke filter, boretsett fra det hvite. Mannen har 40 akvarier, hvorav 1 på 450 liter. I følge eieren har han ikke byttet særlig med vann ( 10 liter pr 14 dag ), og ingen av filterene. Har felles filter for en del av av de små akvariene. Og dør nestern aldri fisk der.

Sjelden sett klarere og bedre akvarie.

Mannen vil jerg tippe er 55 år, og drevet med dette i 30. Etter å ha fulgt hans råd har plantene mine vokst bedre, og ikke en eneste fisk tatt kvelden.

Hvorfor så stor forskjell i erfaringer?

Jeg har også reagert på at folk skriver at de bytter ukentlig eller oftere. For øyeblikket har jeg bare småkar på 8 og 14 liter med bare noen få fisker (guppy og ancistrus), så derfor bytter jeg 1-2 ganger i uken.
Men da jeg som tenåring hadde 60 liters akvarium (som heller ikke er regnet som stort) så byttet jeg vann ca annenhver til tredjehver uke...

Nå skal jeg snart starte opp et akvarium på 96 liter, og jeg har ikke planer om å bytte vann oftere enn hver tredje uke.

Men i oppstarten må man jo være påpasselig, balansen mellom antall fisk/ mengden fór/ mengden planter skal stemme overens.

Det viktigste er nå å tilpasse foret sånn at fiskene ikke får for mye, i tillegg må man ha rikelig med planter, for det er de som skaffer oksygen. I tillegg forbruker plantene nitritt.
Vi skal være klar over at svenskene har en helt annen vannkvalitet enn de fleste steder i Norge, de har mye hardere vann. De bruker også utrolig mye akvariesalt noe de fleste av oss her i Norge ikke gjør. Det naturlig bløte vannet de fleste av oss har i kranen inneholder veldig lite nærig plantene kan dra nytte av, mens gammelt akvarievann inneholder masse nærig fra for og avføring fra fiskene. Derfor gror plantene dine ekstra godt, mens fiskene godt kunne ha tenkt seg friskt vann. Gjødsling med Jerngjødsel og Tropicas MasterGrow (Som muligens har byttet navn nå, men jeg har glemt det) hver gang en bytter vann gjør samme nytten. Bor du nær svenskegrensa er det jo trolig at du har vann som ikke er så forskjellig fra det i Töcksfors, har vært der en gang, men det med å bytte vann ofte er nokså ny kunnskap. Jeg selv lærte også at en skulle bytte vann hver tredje uke, så ble det prat om hver andre til hver tredje uke og nå hver uke. Det som er sikkert er at det er veldig viktig å bytte mye vann om man forer for mye. Dessuten å ha mye planter som tar opp mest mulig overflødig næring, for å unngå at alger skal få overtaket på karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap