Hvor viktig er det for fiskene at ph og gh er riktig?

Har altså testet vannet mitt og funnet ut at det har veldig lav ph og gh. Ph varierer fra 5 til 6 og gh mellom 2 og 3 i de fire karene mine. Jeg har ikke holdt på med akvarie lengre enn siden jul, og ikke testet før nå... Er dette grunnen til frafall av fisk kanskje??

Har forholdsvis nyinnkjøpte platy (ca 6 uker siden) i det ene karet. De skal jo ha ph mellom 7 og 8, og gh fra 10 og opp... Ellers så ser jeg nå at jeg kanskje sliter med å finne "kamerater" til kirsebærrekene mine... Fjernet glødebåndtetraene fordi de "momset" på rekene, og tenkte kanskje endlers.. Men de skal jo ha samme ph og gh som platy... Er ph og gh så viktig??
Det sies at de fleste fisk kan vennes til andre vannverdier enn dem i utgangspunktet skal ha.
Men det sier seg selv, at å leve under "feil" vilkår over tid, vil gjøre fisken mer mottakelig for sykdommer, samt redusere levealderen.

Jeg ville sakte og rolig korrigert vannverdiene til det nivå fiskene dine skal ha (og har krav på mener nå jeg), eller skaffet fisk som trives i bløtt, surt vann. For det er masse flotte fisk som ville sette stor pris på det vannet du har
Vannparameterene påvirker bl.a. fiskenes sirkulasjon, respirasjon og ioneregulering, men jeg skal ikke gå inn på mekanismene her.... Enkelte fiskearter er mer følsomme enn andre, og som regel er voksen fisk mindre følsom enn yngel.
Nå har jeg gått gjennom fiskebasen og sett på alle fiskene mine. Den eneste store "bommerten" min er to platyer... Men flere av fiskene mine ønsker gh fra 5 dh, og jeg har 2-3. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Eller...
Du burde ha Apistogramma De elsker slikt vann
(ph mellom 5 og 6 og lav gh)
Har faktisk bestilt Apistogramma Hongsloi... Venter i spenning!
For å få GHen litt opp er alabastergips fra hobbybutikker meget bra. Men du bør blande i bøtter og sjekke nøye da. Var ikke mye som skulle til før den føyk oppover gitt

Så bør du vel også ha 20% magnesiumsulfat i forhold til gips for plantenes skyld. Tror det var 20%, Frank får rette på meg
Ingen behov for å rette deg, biXen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap