Hjelp med vannverdier

HVa skal PH ligge på?
Skal man ikke måle nitritt i det hele tatt?
Jeg har nyopstarta akvarium, stått to uker nå, med masse planter, bytter med vann fra innkjørt akvarie.
Men får ikke ned nitritt...

Desverre har jeg ikke gammelt filter jeg kan bruke...
hvor mye ligger nitrir verdiene på da?
Str på pumpen kan ha mye å si i den sammenhengen, også oppstarta for to uker siden! Det tar litt tid å få kjørt inn bakteriene vist ikke du har fisk i. Vist ikke du har fisk i så kan du flytte pumpen over i et av karene du har kjørt inn og la den stå oppi der til filteret har bygd seg opp en fin bakterie kultur.

Hva ph angår så er det ikke en spesiell, konkret grad den skal ligge på Du kan velge fra 5-9grader, alt etter som hvilke fisker du har i det! Afrikanske fisker fra great rift valey høt ph, amasonas fisk lav ph, kili fisk lav ph, sør amerikanere generelt er en middels til lav ph.

Hold phen din på 7grader vist du er veldig itvil, minst fisk tar skade av det og fisk generelt er flinke til å aklimatisere seg til ph verdier, bare det ikke går for fort.
Hva Ph skal være, kommer helt ann på hva du har i karet. Enkelte vil ha denne ned mot 5, andre vil ha den over 8. Forskjellen mellom 5 og 8 er enorm.

Nitritt skal man heller ikke måle. Dette er ett giftstoff, som forsvinner når bakteriekulturen er på plass. Inntil da, blir du nødt til å bytte vann daglig, slik at denne ikke blir dødelig høy for fiskene.
Reduser også mengden for til fiskene, det er rester av denne, samt avføringen til fiskene, som i størst grad danner nitritt Regner med at du har fisk i karet

Men om karet er fisketomt, spiller nitritten ingen rolle. Da er det bare å vente til denne er akseptabelt lav, før du setter inn noen få fisker.
PS: Nitritt-toppen i ett nystarta kar, med lett belastning, kommer på dag 30 etter oppstart. Da er den også skyhøy, dersom man ikke vanner dette ut
Takk
for hjelp! *lettet*
Jeg hadde ikke fisk i, men jeg stjal pumpa fra innkjørt kar, lot det karet stå uten pumpe en natt, hadde det i det store karet. Så vasket jeg filteret i det store karet.
Jeg har byttet vann 2 hver dag, og nå er karet bra! Jeg har latt noen fisker fra gamle karet flytte inn i det store. (Håper det ikke er for tidlig)
Så da må jeg fortsette med vannbytte. Er 10 liter annenhver dag ok?
Jeg tar også vann fra lille karet i det store når jeg har vannbytte der.

Håper jeg gjør noe riktig!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap