Røtter som påvirker vannverdier

Noen gode løsninger på mitt lille problem?
Kjøpte igår en god del trerøtter som jeg slang oppi akvariet mitt, tror fiskene slet litt da de gispet etter luft? i overflaten. Bytte masse vann og håpe det går seg til? Andre forslag? Regner med det har gjort utslag i både pH verdig og hardhet.
Røtter kan av og til senke Ph. Men denne endringen går gradvis, så det er tviltsom et ph-fall som har fått fiskene til å gipe etter luft.
Gh endres såvidt meg bekjent ikke av røttenes garvesyre og humusstoffer.

Eneste jeg kommer på i full fart, som kan ha skjedd, er at røttene har vært forurensa med ett eller annet, f.eks såpe. Såpe + fisk = problemer. Faktisk vises forurensing med såpe seg oftest med at fiskene får pusteproblemer.
Så da er jo spørsmålet innlysende nok: Kan røttene ha vært i kontakt med såpe?
Når jeg kjøpte noen røtter på en dyrebutikk fikk jeg beskjed om at jeg måtte koke de i 1 time,for ellers kunne vannet bli misfarget.
Men det er gjerne forskjellig i fra type røtter du kjøper.

Husker ikke hva de het de jeg kjøpte ,men når jeg kokte de ble vannet helt rød brunt.
Takk for opplysende svar.
Sitter å ser på et par utrolig flotte Apistogramma agassizii som sliter her, de er puttet i akvarie de bodde i før, og står stille med pustevansker, de beveger seg ikke. Redd de kan dø Noen umiddelbare redningshjelp der ute? Eller ta tiden til hjelp å krysse fingrene?

Har skiftet halvparten av vannet i andre akvarie, og lar det stå noen dager før det blir snakk om noen fisk oppi der igjen. Får prøve meg gradvis frem.
Hvordan gikk det med fiskene?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap