Hvordan bli kvitt nitritt?

Hei.

Har to akvarium, et 20-liters som er ganske nyoppstartet (14 dager), samt et 140-liters. I 20-literen har det gått noen guppy-yngel, men de er nå i det største karet. Har kjøpt en kampfisk som skulle bo i 20-literen, men han hang fælt med hodet første dagen, det viste seg at det var nitritt i vannet.
(sikkert pga yngel-foring samt at filteret ikke er skikkelig innkjørt).

Jeg skiftet 40-50% av vannet, samt at jeg skylte filtermassen lett i akvarievann. Fisken ble sprekere ganske umiddelbart. Dagen etterpå var situasjonen den samme. Jeg skiftet like mye vann, men puttet også kampfisken opp i det store karet som en nødløsning. Det går ganske bra i forhold til de andre fiskene, men han skal tilbake når vannverdiene er ok.

Spørsmålet er: Vil nitritten forsvinne og verdiene stabilisere seg hvis akvariet bare får stå i fred uten fisk med pumpa i gang? Eller vil jeg måtte skifte vann for å bli kvitt nitritten? Nå er det jo ikke fare for fisken, for han er jo ikke der, men hva er best?

Nitritten vil forsvinne så nart filteret har fått bygget opp stor nok bakteriekoloni.

Mål jevnlig og når nitritt er kommet ned på nivå under 0.3 (Tetra Test) så kan du sette fisken tilbake. Vær forsiktig med foring så får filteret tilpasset seg den nye belastningen.

Venter du for lenge med å sette inn fisk så vil bakteriene sulte og bakteriekolonien dø ut og dermed vil disse bidra til et nytt nitrittproblem.

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap