Justering av vannverdier

No har jeg endelig skaffet meg dråpetester (Tetra), og fikk meg noen overraskelser. Har akkurat no pH på 7 i kranen, men i akvariet er den på 8. Kan ikke skjønne hva som får pH til å bli høyere i akvariet. Stein og grus skal vel ikke kunne gjøre den høyere? Har Engelsk sjøstein og selvplukka kvarts, kvartsitt og granitt.
KH er på 3 og det samme er GH. Hvordan øke GH uten samtidig å øke KH?
Håper noen har noen lure råd.

Hilsen en færsking
At Ph stiger i karet kan bero på flere forhold. Om springvannet er mettet med Co2, vil man kunne redusere Ph en hel del i forhold til hva den egentlig er, når vannet lufter ut.

Test enkelt og greit med å fylle ett glass vann, og la stå ett døgn. Mål så for å se om det er endring i Ph.

Ellers kan det være ting i grusen din som avgir karbonater til vannet, f.eks skjellrester. Noe elvegrus jeg har hatt, har inneholdt både glass, skjell og beirester (ryggvirvel fra kilosfisk).
Tviler på at steinene avgir noe karbonater, men de er vel kanskje ikke 100% rene bergarter.

Hår det gjelder heving av Kh\ Gh, henger disse ikke sammen. Man kan altså endre den ene, uten å påvirke den andre, som hovedregel.
Tilsetter man gips\ magnesium (eller Gh\Th+) øker man Gh. Tilførsel av natron (bikarbonat) øker man Kh.
Det er kun om man tilsetter f.eks kalsiumkarbonat (skjellrester, koraller, eggeskall etc) at man kan øke både Gh og Kh i samme slengen.

For å se om det er noe som avgir karbonater til vannet, er det bare å teste springvannet, og akvarievannet. Se om det er noe forskjell på når testene gir utslag
Tusen takk for tålmodighet og gode råd.
Er det sånn å forstå at skjellrester fra grusen kan heve både pH og kh?
Synes at det er litt rart at GH ikke er høyere da.
Ellers har jeg et akvarium til som jeg har Aquastabil Alha-grus i og det har samme pH som springvannet, altså 7.
Ellers er det vel rimelig å tro at det må være elvegrusen som er synderen da. Har ei lita Mangroverot i det karet med den laveste pH verdien men den påvirker vel ikke vannet så mye?
Tror ikke du skal undervurdere Mangrove roten Jeg testa selv med en ny rot jeg fikk nylig. Bøtte vann med mitt springvann med PH 8,3-8,4 ble til 6,9 over natten med Mangroveroten oppi. Så det er disse som har holdt PHen min akseptabel under 8 i karet. Men effekten minsker etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap