argh! skjønner ikke vannverdier KH og PH

Har nå lest om hvilken verdier som mine fisker bør ha.
Alt var OK, ph 7.5. Men KH da...?
Idag, før et lite vannbytte, var den på 3. Mye?? Lite??? Mistenker at det er lite, men hvordan får jeg det opp da? Og hva skal den ligge på?

Øvrige verdier:

nitrate- 22/25
Nitrit - 0
GH - 21
ph - 7.5

Etter dette tok jeg et lite vannbytte altså, siden litt høy Gh.

kH på tre er helt ok. Å oke denne vil drive pH opp hvis du ikke gjør noe for å få denne ned.

Hvis du sier litt om karret, fisker og hva som er målet for pH blir det lettere å si noe om vannverdiene dine.
Gh var her veldig høy, for de fleste fisker... Hva er denne i springvannet?
Har guppy og en praktbotia -som skal bli tre tilsammen i morgen..

Hadde i gh på fredag, i følge bruksanvisningen skulle den mengde jeg gav gi ca 5, men da jeg målte var det jo 21! Så nå tar jeg små vannbytter hver dag (1-2 liter) til det blir normalt.

ph skal være 7/8 så den er ok. Så hvis kh kan være 3 så er det jo flott! Da er det bare gh'en jeg trenger å tenke på.

Hva gh er i springvannet vet jeg ei, men skal sjekke idag! (var nemlig lavt på fredag før jeg hadde i gh salt)
Med så små bytter har du sikkert en ganske liten tank?
Jeg blander ut mine vannskifter i 10 ltr plastdunker før bytter (jepp, litt bæring, men det gir jo trim! Gratis trappetrening med vekter!
Baserer dermed mine mengder på det som passer for en 10 liter.

GH satser jeg på å holde rundt 11-12. Det funker med omtrent en 1/5 måleskje med DH/GH+ (ikke salt, men kalk, nærmere bestemt gips)

KH satser jeg på å holde rundt 3-4, og der bruker jeg en ganske liten mengde natron. Bare en knapp millimeters lag i samme type måleskje som er i en DH/GH+ boks.

Du kan jo måle ut i en slik plastdunk (billig på Europris eller Nille) og bruke over noen dager. Ikke for lenge, men noen dagers lagring i en slik plastdunk er greit. Tilsvarende brukes til drikkevann på adskillige hytter...

Du bor i Oslo, og bruker samme vann som jeg, Maridalsvann. Det holder Ph 7 og GH/KH rundt 0 fra kranen.
Så på profilen din (burde ha sett der først...). Er det 54 ltr-en du skifter vann i? I så fall kan du gjerne skifte 10 liter av gangen. 1-2 liter vil ikke gi rare endringen.

Om du vil fortsette med små bytter burde du øke litt efterhvert. Du bytter jo ut litt av de forrige vannskiftene også ved neste, så den relle endringen blir mindre og mindre.
Tusen takk for svar!!!

Ja det er 54-liter'n jeg har.

Natron..samme som i butikken??? (sånn man har i maten) Målte idag igjen.

Grunnen til at jeg tok så lite vannbytte var for at endringene i GH ikke skulle bli for stor.

Idag:
kh: 2....
gh: 14 ca. (målet er 11/12 her også, passer mine fisker)

Ifølge bruksanvisningen til testen står det 5-12 på KH for ferskvannskar. Så er litt forvirret her.. Men satser på 3-4 jeg også! *notere det i fiske-boka* hehe.

MVH
ps. vanligvis når verdiene er normale, så bytter jeg 10 liter ca en gang i uka. Men er jo på prøvestadiet siden det flytter nye fisker inn og andre ut..(spes i forhold til nitritt/ph)
Natron
Jepp, samme natron som du baker med. Lærte det her i forumet for bare noen dager siden selv. Rappet raskt fruens natron-pose...
fantastisk!!! Da står det på handle listen i morgen!! (alt som gjør denne hobbien billigere. jo bedre, hehe)

Og en måleskje, for det fulgte ikke med gh-saltet....

Hvor mye natron? 1 mg?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap