Hva senker pH?

En person har flere akvarier. Alle akvariene har vært oppe og gått lenge, og det er heller ingen nybegynner som har disse akvariene. I alle akvariene ligger pH over 7, og det gjør den i krana også. Men i ett akvarium ligger pH på 4 !!!

Det er ingen røtter i akvariet, ingen torv, og heller ingen målbar nitritt.

Hva er det som kan føre til en så lav pH i vannet?

Det var voldsomt til forskjell For å trekke Ph så lavt, må det være total mangel på Kh i vannet, noe som kan samsvare med Ph 7 i krana.

Om det da blir en del syreforbindelser i vannet, stuper fort Ph ned mot 3,5-4...
Har selv opplevd dette en gang, etter dette blei det natron i vannet

Men hvorfor Kh er lavere i dette karet, kontra de andre, er jo det som bør løses.
Er det lite Co2 i vannet, og mye planter? Plantene kan forbruke karbonatene som Kh er bygget opp av (urk, før ei klønete forklaring), og da kan Ph droppe skikkelig.
Hum... nå spør du vanskelig Frank... for jeg veit ikke hvordan det er med planter i dette karet. (Det er ikke mitt kar.)

Men vil dette si at det kan være "for mye planter" i et akvarium dersom man har bløtt vann?

Det blir aldri for mye planter, bare man sørger for at plantene får dekket behovene sine Akkurat som fisken, krever dem en del både med tanke på næring og vannverdier.

Jeg ville testet Kh i alle karene, og springvannet. Er Kh lavere i dette karet, enn i sprigen, er det jo noe som forbruker karbonatene.
Er Kh høyere i de karene med normale verdier, enn i springen, er det noe i disse karene som avgir karbonater. Stein og grus avgir ofte litt karbonater.

Er mye lettere å komme med konkrete råd\ forslag, når alle kortene er på bordet
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap