Vannbytte og verdier.

Hei

Har følgende verdier i et kar på 400 liter.

No3 = 15
NO2 = 0
GH = 6
Kh = 4,5
PH = 7

Dette er kranvann. Og har ikke tilsatt noe som helst.

Har derimot fått sagt i dyrebutikk at Salt og annet dyrt er nødvendig i Norge for å få "tropiske" vannforhold.

Så langt er erfaringen min omvendt. Da jeg startet karet hev jeg opp i alt som var anbefalt og en del av fiskene døde, og vannet var uklart. Bl.a. scalarer klarte seg maks 5 dager.

Nå som jeg kjører vannet naturelt, har jeg ingen døde fisker, og de trives godt ser det ut til. Har ca 40 individer i et 400 liters kar.

Er det virkelig nødvendig med tilsetninger?
Enkelt og greit svar: Nei.

Det er ikke nødvendig hvis du har gode forhold i springen i forhold til de fiskene du har. Den generelle regelen er vell at stabile verdier er viktigst for de fleste fisk.

Det som mange må følge med på er klor i springvannet.
Om vanntilsettinger er nødvendige, kommer jo helt ann på hvilke fisk en skal holde i karet, og hvilke verdier man har på vannet.

Men det finnes alltids alternativer til overprisa greier fra akvariebutikken:
-Salt, enten ectozon eller noraq akvairesalt, er stort sett rent bordsalt. Ectozon er faktisk 99,756% identisk med jozo uten jod....
-Gh + (Dh salt, Gh salt etc) er oftest en kobinasjon av magnesium og kalsium. 4 deler kalsium, en del magnesium.
Siden gips er 100% kalsium, er denne perfekt å bruke som erstatting. Om man har planter, kan man godt tilsette litt magnesium også. Vanligst er magnesiumsulfat.
Priseksempel: 5 kg alabastergips 129.- 1 kg MgSo4 (fra aquazoo) 100.-
Altså 229.- for 6 kg Gh-salt! 5 kg i bøtte fra rimeligste nettbutikk koster minst 500.-
-Heving av Kh:
Bikarbonat, eller natron som de fleste kaller dette for. Om man er storforbruker, selger Webzoo billig bikarbonat i kilospakker (og større).
Ett kg bikarbonat fra Webzoo er billigere enn 90 gram Kh+ fra tetra....
Senking av Kh:
Ugjødslet torv fra f.eks plantasjen er vel det billigste alternativet, uten å måtte begynne å triske med syrer (det er de som gjør det og. Styr unna til vannkjemien er 100% på plass).

Så selv om man kanskje trenger vanntilsettinger, er det billige måter å gjøre dette på.

Men når det gjelder vannet ditt, er det passe til de aller fleste fisk til selskapsakvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap