Hva vil denne grusen gjøre med vannet??

Kjøpt noe som heter mississippi sjøsten. Skulle være det samme som engelsk sjøsten (les elvegrus), men litt lysere i fargen.

Grusen er vasket, lagt i kar, ser pen ut.... men så oppdager jeg at det ser ut som at halvparten av grusen i virkeligheten er knuste skjell. Slike som man finner på stranden.

Dette vil vel skape problemer for vannverdiene, vil det ikke?

Planen er å ha L-144, og noen andre maller i tillegg til noen levendefødende i karet. Og kanskje noen reker.

Akkurat fylt alt i, så jeg har ikke sjekket vannverdiene enda, men kan noen gi meg et tips til hva jeg kan forvente?
Om halve bunnlaget er knuste skjell\ koraller, vil Kh fyke i taket, Ph dilter etter i uvanlig høy fart, og Gh vil nok konkurere med Kh om hvem som greier å bli høyest....

For å ta det litt mere seriøst:
Du vil uten tvil oppleve at alle disse verdiene stiger, til dels ukontrollert. Har sett Ph på over 10 med slikt bunnlag, Gh såpass høy, at jeg gav opp å telle dråper på 50!

Om dette er kjøpt i akvariebutikk, ville jeg uten tvil tatt en prat med betjeningen, for å høre om de virkelig seriøst mener dette bunnlaget er egnet til ett (trolig) selskapsakvarie.

I mine øyne, duger denne kun til en ting; strø oppkjørselen (dersom det kunne bli glatt ute da....)
Det var nok det jeg var redd for. Venter svar fra nettbutikken, på hva de mener om dette. Regner med at jeg får byttet grusen.

Har planer om maller, maller og atter maller, i tillegg til noen små sjeldne levendefødende for å rense vannet litt.

Regnet ikke med at denne grusen egnet seg til denne typen fisk.
Dersom denne grusen gjør det jeg mistenker med vannet, passer den ikke til mye I alle fall ikke sydamerikanske fisk, under tvil til enkelte afrikanske arter (malawi-tanganyika).
Best ville den trolig vært om du hadde fisk fra Lake Rudolf (som har Ph på 9,3-9,9)(brakkvann, siden sjøen ikke har noe utløp)
Uff dette høres ikke bra ut. Jeg har ingen planer om brakkvann. Må nok bare bytte grusen da. Synd for den var mer levende og pen enn den vanlige engelske elvegrusen som kan være litt kjedelig i fargen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap