Jeg har alle sympt. på ammoniakkforgiftning

Hva skal jeg gjøre? Det er et hardtvannskar, og inneholder et par store, nye røtter, som ikke ble kokt på forhånd. Vannet her jeg bor, er meget bløtt, så jeg bruker GH/TH pluss ved vannbytte. Etter massedød av fisk i denne 240l har jeg funnet ut at en kombinasjon av for mye fisk, overforing, relativt nyoppsatt akvarium har gitt ammoniakkforgiftning. Gode råd mottas med takk. Har ph/KH+, for å tilpasse vannet etter evt. vannbytte.
Sørg for optimal lufting av vannet (nitrogenforbindelsene svekket noe av opptaket av O2 i blodet til fiskene.
Bytt vann, 35-50% nå, og 25% i morgen tidlig. Skaff en test, for å se hvor ille det er.

Salt har en viss effekt for fiskenes del under nitritt-forgiftning, vil anta at den har samme effekten under ammoniakk-forgiftning. Selv ville jeg ikke saltet før det var siste utvei (om du salter; 0,1% er rette mengden)
Tusen takk Frank! Lufting settes på tvert....
Skal den stå på også på natten? Med tanke på planter, O2 osv. Vet at luftingen driver ut O2 av vannet, og at det kan bli veldig knapt om oksygenet om natten siden plantene ånder også. Plantene mine har vokst enormt, skal jeg stusse dem kraftig, eller er det bare bra at det er mye hurtigvoksende planter her akkurat nå? De ligger utover overflaten nå, og det sluker mye lys.
Satte Am-Top innvendig pumpe på full lufting
Det gjør i alle fall at knapt noen av fiskene kan henge i overflaten. De greier jo ikke det pga. strømmen..... Det ser ut som de har det bedre allerede, jeg satte på lyset litt ekstra for å observere dem.

Har vært borte noen dager, så jeg så ikke svaret fra Frank før i kveldinga, så jeg har ikke byttet vann i dag. Skal gjøre det i morgen og på søndag.

Det ser ut til at bare en Regnbuefisk har dødd i løpet av uka, så det har blitt mye bedre i dette akvariet etter vannbytte før jeg reiste, med tilsats av pH/KH pluss, og GH/TH pluss. Puttet oppi et stort Kamskjell også, for jeg har tre Tigersnegler som trenger kalsium-tilskudd for å bygge opp skallet sitt.

Vet at dette vil avgi mye kalsium fordi det løser seg gradvis opp, og dermed øker GH, men dette er et kar med hovedsakelig Platyer og Sverddragere, dvs. nettopp Sverddragerne har stupt i massevis, men det skal være høy GH i karet, og hver gang jeg bytter vann, senkes GH om jeg ikke gjør noe med kranvannet; det er ekstremt bløtt. Det har en GH på omtrent 0-1 *dH.

Det er pansermaller (Minst 6 stk. Corydoras aeneus, 2 stk C.sp "albino",2 stk. C.trilineatus kjøpt som; C. julii, som jeg også har en gruppe på omtrent seks av her) og en Ancistrus som bunnfisk i akvariet. Dessuten en del barber (Odessabarber og en Gullbarbe jeg skal avlive, den overlever visst alt!!!!)

Kjøpte inn en gruppe på 10 danioer av en ny type, de er nå bare fem tilbake. Har glemt hva de kalles, men de skulle bli veldig røde i fargen etter hvert. Seks Regnbuefisker er blitt til fem, men ellers ser det brukbart ut. Denne ene har trolig dødd i dag, for den var ikke spist på, en av de andre så litt syk ut, men hadde ikke bloduttredelser. Håper jeg står opp til et bedre kar i morgen....

Gjennomlufting av vannet fjerner på ingen måte O2 Det metter vannet optimalt med gasser fra atmosfæren i rommet, og det er som kjent en god del O2 i dette

Akvariedilla
Med tanke på planter, O2 osv. Vet at luftingen driver ut O2 av vannet, og at det kan bli veldig knapt om oksygenet om natten siden plantene ånder også.

Du tenker på Co2, ikke O2. Co2 luftes ut ved kraftig bevegelse i vannskorpa.
Bevegelse i vannoverflaten gjør at vannet kan oppta mer oksygen. Og det er bra for fiskene

Co2= karbondioksyd (det vi puster UT, brukt luft altså)
02=oksygen
Selvsagt har du rett Mona
Skrev det riktige først i kladden min, ble usikker og tok vekk c-en i CO2.
Jeg er ikke helt i form for tida, rent mentalt, så jeg roter litt....

Takk for at du svarte. Nå har denne luftingen stått på full guffe døgnet rundt i helga, men jeg reiser bort igjen i dag, og er usikker på hva jeg skal gjøre, det er jo ikke så gøy hvis jeg kommer hjem igjen til et kar hvor plantene er gått helt i frø heller, skjønt det er jo viktigere med fiskene akkurat nå. har stusset plantene mye, de var stenglete;langt mellomrom mellom bladkransene (Cabomba-art), lurer litt på om lysrørene har blitt brukt til utstillingslys før jeg kjøpte akvariet, det er to 30W originale lysrør i karet, altså dem som sto i da det ble kjøpt i aug./sept.

Det har ikke dødd flere fisker i løpet av helga, selv om det ikke ble noe vannbytte på dem. Jeg er litt redd for å tukle med vannverdiene nå da jeg ikke er helt i form, for da er det lett å rote med hvor mye som trengs av ulike tilsetning-stoffer. Jeg har foret dem nogenlunde normalt, da de ikke har fått mat mer enn en gang i løpet av uka som gikk, av en person som var innom for å hjelpe til. De fikk frossen Artemia som jeg tinte opp i en kopp en av dagene, det var nogenlunde populært, men jeg tror jeg kommer til å miste min enslige Blågurami-hanne(Type Marmorert/Cosby). Den er nokså ny, men er blitt tynnere og vil ikke spise samme hva jeg gjør. Han liker nok ikke all strømmen fra den innvendige pumpa heller.

Skrev opp antall tabletter av TabiMin og PlecoMin på en lapp, og en kvart teskjed med flakfôr, men vet jo ikke om det ble fulgt helt nøyaktig. Hun har visst en 60l selv, men.... De var tosammen innom her, noe som sikkert var greit, da det er 9 kar av ulike slag med fisk i her nå. Faktisk tar det nokså lang tid å fore, dersom man skal observere samtidig.

På rommet mitt på TPS, har jeg den minste yngelen min. Dette er seks Venusfisker, og fire bittesmå yngel av en type Villguppy. Da jeg kom hjem etter en uke, fant jeg ut at yngelen av Xenotoca eiseni (levendefødere), som jeg trodde foreldene hadde spist, er i full vigør. De har vokst enormt fort, og er rundt 1 cm lange nå. Så jeg må ta med meg en pose på bussen. Må prøve å berge noen av dem med skikkelig stell. Har fôringshjelp av personalet på TPS nå (TPS= Tingvoll Psykiatriske Senter).

De løper visst rundt som hodeløse høner, og er veldig opptatt av ikke å gjøre noe feil... Dette i følge en av de andre som jobber der, og som ringte meg i går. Nei, tida går, og telefonen ringer..... Jeg må dra tilbake til TPS med bussen klokka ett.

Ingen har visst noen kommentar til om luftinga bør stå på døgnet rundt, og i tilfelle hvor kraftig, denne pumpa gjør 1000l/t når den nylig er satt nedi, men svampene er nokså små, så det fortar seg temmelig fort. Tror jeg satser på å la den gå med litt redusert lufting.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap