Gradvis reduksjon av ph

Jeg har ph på 8.0 i karet, og 7.5 ut av springen. Jeg ønsker å ende opp med en ph på 6.5 i karet. Hva bør ph i bøtta være for at jeg for en gradvis reduksjon i ph? Bør jeg starte med å tilsette PH- i 10-litersbøtta eller bør jeg starte med å tilsette middel i et litermål isteden? Hvor mange ganger i løpet av en periode bør jeg skifte vann for å få ph ned til det ønskelige?
Det var et ganske stort sprang mellom 8.0 og 6.5, så dette ville jeg tatt over to dager.

Bland det ph-senkende middelet i en bøtte, og øs oppi en halvliter nå og da i løpet av to kvelder. En gang i timen eller så Mål vannet i akvariet med jevne mellomrom, så du stopper i tide når ønsket ph er nådd. Kan hende du må ta mer, men bare fortsett til du har kommet til det nivået du skal.

Unødvendig å si kanskje, men... du må selvsagt tappe ut en bøtte vann først fra akvariet, før du begynner, slik at det er plass til vannet du har i bøtta med lav ph

Og ser du at fiskene begynner "å pese", så tar du en pause. Da har det gått litt for raskt nedover med ph.

Er det lurt å ta det over fler enn 2 dager? Kanskje 3-4 dager? Jeg har 6 badiser der som jeg ventet en halv evighet på og jeg ønsker ikke at de skal stresses til døde...
Gjør det over så lang tid som du føler deg komfortabel med

(Selv bruker jeg bare en kveld på slikt, men jeg la til en ekstra dag for deg

En gang senket jeg ph fra 6.8 til 5.0 ved et uhell under et vannbytte... i to akvarier! Ingen fisker som reagerte nevneverdig, men jeg synes nå Coryene ble litt bleke der en stund, ja....

Men bruk gjerne enda flere dager, da går det så gradvis at fisken ikke merker noe som helst.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap