Nitrat på 50mg/l

Barbene mine har vært litt bleke og skvetne de siste par dagene, og nå har jeg målt nitraten til ca 50 mg/l. Kan det være årsaken? Alle de andre vannverdiene er fine og stabile.

Har også sett at det har begynt å komme mer alger i karet (De pusete lysegrønne). Jeg satte inn reflektor for et par uker siden, og det er etter dette algene har dukket opp.

Det jeg egentlig lurer på er:
Hva må til for å redusere nitrat-innholdet i vannet? Er det i hovedsak vannbytter?
Vil plantene nyttiggjøre seg nitraten bedre (og dermed redusere nitrat-innholdet litt), hvis jeg tilsetter plantegjødsel (Tropica Mastergrow, flytende)?
Hvilken verdi bør nitraten ligge på? Og hvilken effekt har høye verdier på fiskene?

Som vanlig blir jeg "superglad" for svar!
Nitrat på 50mg\L er på kanten til hva som er forsvarlig, over tid. Du merker lite til denne forgiftningen på kort sikt, men det er langsiktige problemer som er vanlig. I tillegg stanser det meste av vekst, også på plantene opp, med så høy mengde.
15mg\L er en mer anstendig mengde No3 i vannet.

Fjerning av No3 er enkel; rent vann i massevis
Planter, som lever under gode forhold, forbruker naturlig nok mer No3 enn planter som lever i næringsfattig skyggeland Veksthastigheten sier gjerne noe om hvor mye No3 planten forbruker også.

Det finnes kjemiske måter å fjerne No3 på.
Juwel har egne svamper (grønne) til sine filtre, som forbruker No3. Virksom i opptil 6 uker.
Tetra har ett produkt som man legger i bunnlaget, som skal forbruke No3. Har en anelse jernteppe nå, greier ikke å komme på navnet... Min er efaring med er dårlig.

Ut over dette finnes det egne nitrat-filtre, som er mer vanlig til saltvannskar. Det finnes også filtermedium til utvendige filtre som skal forbruke No3 (har ikke testet denne, vet ikke om dette er tilfellet). JBL Micromec er navnet på den saken.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap