Test strips: gode,dårlige eller helt ok??

Har allerde en tetra koffert, men synes dette er tungvindt så derfor lurte jeg på å kjøpe ett strips sett.

Ser at noen selger både tetra og jbl sine sett. forøvrig koster tetra ca180 for 25 tester og jbl koster ca190 for 50 tester, er det en grunn til at tetra koster nesten det dobbelte pr test??
Inaktiv bruker
hei
dråpetester anbefales av dei fleste, men personelig liker eg strips testene best
kommer litt ann på kva slags fisk du har og.. er det viktig å vite nøyaktige vann verdier så må du ha dråpetester.

i mine auge er alle strips testene like, men sikkert mange som har et annet syn på det og.
Teststrips kan være ganske unøyaktige, så dråpetest anbefales absolutt. Jeg er ikke kjent med noen forskjell mellom de ulike merkene, annet enn at Tetra generelt er overpriset...
Jeg vet bare at enkelte (seriøse) zoo-forretninger har sluttet å selge Tetra sine "fem i en"-strips fordi de skal være unøyaktige. Jeg har brukt dem selv, og synes særlig at ph- delen gir varierende utslag på samme vannet. (jeg testet flere tester samtidig, bare for å sjekke om testen ga samme resultat).
Vet ikke hvordan JBL sine strips er, men det kan sikkert andre svare på....
Plussmedlem
Har prøvd både Tetra og JBL sine. Eg synst Tetra sine er greie for å få ein kjapp tilstandsrapport, mens JBL sine var heilt på jordet. Spesielt PH.
Min erfaring med slike teststrips er ikke noe å skrive hjem om. Syntes rett å slett det er bortkasta penger!

Syntes heller ikke det er mye jobb å teste med dråpetester, spesielt JBL sine er lette i bruk.
Jeg har kjøpt test-strips for første gang, rett og slett for å sjekke dem ut og se om de er like elendige som ryktet sier.

Ryktene var sanne....

Jeg kjøpte eSHa test-strips, og testet disse i fire ulike akvarier. Jeg valgte bl.a. et akvarium der jeg hadde hevet gh, et med nøytral ph og et med ph 6.5. Valgte altså akvarier der jeg visste hva verdiene var, og at de var ulike hverandre. Sjekket disse verdiene med digital ph-penn og dråpetester først. Så satte jeg i gang med teststripsene... og jeg trodde ikke mine egne øyne. At de var sååå elendige hadde jeg ikke trodd!

De elendige teststripsene viste nøyaktig samme resultat på alle fire akvarienes vannverdier! Uansett hvilket kar jeg testet vannet i så slo den ikke ut annerledes på gh og ph. Den viste faktisk ph 6.4 på alle fire akvariene... og gh+-pulveret jeg hadde tilsatt og hevet gh til 5-6 med, reagerte ikke stripsen på. Den viste 1 eller noe slikt på alle.

Når strips ikke greier å lese hverken ph eller gh riktig, ville jeg aldri i livet stolt på at de greide å oppfange f.eks. giftige nitritt heller.

Kast i søpla!

(med mindre det er en eller annen hokus-pokus metode å bruke disse stripsene på så....)
Stemmer dette? Merkelig... Jeg spurte på nærmeste dyrebutikk, og der sa de at strips var ikke like nøyaktig som dråpetest, men de var ikke så langt unna. De hadde brukt stripstester i flere år uten problemer...
Er det virkelig så unøyaktig da?
Hu dama i dyrebutikken sa forresten at hun kunne ikke få sagt det nok hvor viktig det var å la stripsen "hvile" i ca 1 minutt etter kontakt med vannet. Hvis man ikke gjorde dette, DA ville testen bli helt på jordet...
Kan du sjekke opp dette?
Jeg la stripsen på fargekartet (som var utenpå metallboksen de kom i), og tok det med til vinduet for å se fargenyansene helt klart og utvetydig. Og selv om stripsen hvilte både ett og fem minutter, var resultatene like feil og elendige

At fargenyansene må få tid til å utvikle seg for å vise korrekt resultat gjelder jo dråpetester også. Ikke bare stripsene.
Dråpetestene trenger ofte alt fra 3 til 20 minutter på å vise resultatet (avhengig av hva man tester for, tror det er ammoniakk som krever så lang tid, om jeg husker riktig).
Strips er bare tull,kjøpte for en stund siden pga det skulle være så enkelt.testet mot dråpetest å siden resultatet var som natt å dag,tok jeg likegodt hele boksen med strips å testet alle på et akvarium..ingen av stripsene viste samme resultat.så defentlig bare noe boss hele strips greiene.var foresten tetra strips det her,men tror ikke andre strips er noe bedre.

karkter : Bortkastet tid å penger
Er snart ferdig med "analysene" av eSHa sine teststrips. Skal ikke avsløre for mye av resultatet ennå....

Det som imidlertid slo meg straks jeg tok den ut av eska Mona sendte meg, er at alt på denne er identisk med Tetra sine.
Jeg har derfor sterke mistanker om at stripsene, uansett hvilket merke de er stemplet med, er produsert av samme firma. Det er derfor lite annet enn prisen som vil variere.
Søren at jeg ikke visste dette før nå... Fikk en pakke i posten i dag, fra WebZoo med strips i
st3ff3n
Søren at jeg ikke visste dette før nå... Fikk en pakke i posten i dag, fra WebZoo med strips i ;)

Du har vel angrerett, om du ikke har spretta pakken? Koster jo ikke mange kronene å returnere denne lille saken, om du ikke vil beholde den
Frank Angell
sitat av st3ff3n: Søren at jeg ikke visste dette før nå... Fikk en pakke i posten i dag, fra WebZoo med strips i ;) Du har vel angrerett, om du ikke har spretta pakken? Koster jo ikke mange kronene å returnere denne lille saken, om du ikke vil beholde den :)

Hadde jeg sett denne tråden hadde jeg nok akkurat rukket å ikke åpne pakken, slik at jeg kunne levert den tilbake...
Skal bestille et sånt sett for dråpetesting, så kan jeg jo selv se forskjellen. Like greit. De beste erfaringer er sine egne uansett.
Frank Angell
Er snart ferdig med "analysene" av eSHa sine teststrips. Skal ikke avsløre for mye av resultatet ennå.... Det som imidlertid slo meg straks jeg tok den ut av eska Mona sendte meg, er at alt på denne er identisk med Tetra sine. Jeg har derfor sterke mistanker om at stripsene, uansett hvilket merke de er stemplet med, er produsert av samme firma. Det er derfor lite annet enn prisen som vil variere.

Når kommer resultatene da? tipper en hundrings på at det er samme greia... Blir det samme som forskjellen mellom Butinox Tak/Vegg og Jotaplast...
Tappet på Jotun, samme maling, forskjellig emballasje og pris :P
Havnet litt off-topic der, men men...
Mas, mas mas

Omtalen er å finne her
Skremmende... :-S
Kvalitetssikres ikke slike produkter i det hele tatt??... Argh..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap