Trenger nitritt

En heller sjelden tråd, men jeg må være sikker på at jeg kommer meg gjennom syklusen i det nye karet mitt før jeg har fiskene oppi. Er det noe annet jeg kan gjøre enn å fore som om det var fisk i? Jeg har ikke fått målbar nitritt enda, det er et eksternt Eheim filter som tar seg av filtrering. Men jeg har fått slik hvit hinne her og der som jeg har sett man sier er tegn på bakterieblomstringen som skjer i forbindelse med prosessen. Jeg får se om jeg ikke kaster noen sandsnegler oppi for å grise litt idag.

Det har sikkert stått i 4-5 uker nå, men har jo ikke vært belasta særlig utenom en slant med mat. Jeg har mulighet for å ta litt filtergugg fra det andre karet oppi filteret, men er vel ikke sånn helt bombesikker på hvordan jeg gjør det med det eksterne filteret (stopper det og åpner osv.) Vil ikke ha søl i stua

Hvis du har hatt i noe fór så er nok syklusen allerede fullført og filterbakteriene spiser det som kommer av ammonium/ammoniakk/nitritt. Jeg ville ha satt i noe hardføre fisker slik at den biologiske belastningen tar seg opp.

Takk for svar. Det er vel mulig at det har skjedd ja.

Har egentlig ikke så lyst å kjøpe noen fisker jeg ikke skal ha, skal ha dette til cory kar mest sannsynlig. Men kanskje jeg kan flytte tetra stimen min over, den kan muligens bo der permanent selv om de spiser evt. egg, får heller gjøre noe isåfall jeg skulle være heldig med coryene. Men da må jeg nok være veldig påpasselig med vannverdiene isåfall, går heldigvis kjapt å skifte vann i det karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap