Er vannskifter nødvendige?

Overskriften er satt litt på spissen, for å si det slik. Men likevel, tester vannet og verdiene holder seg konstante og gode uten vannskifter (3 uker). Det får meg til å lure litt på hvor ofte vann egentlig bør/må skiftes?
Har "bare" NO2 og NO3 tester, men får snart en NH3/NH4 test også (men har ikke nå, så denne kan jo ha bygget seg opp)

Det skal kunne gå å lage et lukket system som ikke krever vannskifte. Hørte om en som laget et norsk saltvannskar som han ballanserte slik at vann ikke ble skiftet på to år. Det hører jo med at han skrev avhandling om dette...

Nå er ikke dette et innlegg for å anbefale å ikke skifte vann, men heller et spørsmål om man kan oppnå en ballanse mellom fisk, planter, mikroorganismer og deres avfalls- og forbruksstoffer som er rimelig god.
Det enkleste er å skifte vann.

Vær klar over at i akvariet produseres det mange mange andre avfallsstoffer enn nitrat. Selv om nitrat ikke hoper seg opp, kan andre avfallsstoffer gjøre det.

Imidlertid,

Og nå kommer alle "eksperter" her inne til å protestere.

Det er fullt mulig å operere akvarium uten vannskift. Den eneste (?) vitenskapelig beskrivelsen av biologien i et akvarium konkluderer med at det ikke er nødvendig å skifte vann. En del forutsetninger må imidlertid være til stede.

For den som er mer enn gjennomsnittelig interessert anbefales det å lese selv:
Diana Walstad "Ecology of the planted Aquarium"
Ebbeto
Imidlertid, Og nå kommer alle "eksperter" her inne til å protestere. Det er fullt mulig å operere akvarium uten vannskift. Den eneste (?) vitenskapelig beskrivelsen av biologien i et akvarium konkluderer med at det ikke er nødvendig å skifte vann. En del forutsetninger må imidlertid være til stede.

Huff og huff, at dere tør!
I 12o liter'n bytter jeg vann hver 6 uke og i de små 12-20 litere bytter jeg vann hver 8 uke
Får bare henvise til mitt første kar (i det Herrens år 1992), jeg hadde null peil på akvariehold, ikke peiling på fisk, kjøpte det som hadde mest farger, så det ble selvfølgelig masse platy, guppy o.l. Jeg skiftet vann en gang hver tredje måned! Hadde ikke snev av sykdom eller massedødsfall. Nå skal det sies at på den tiden kunne ikke fisk snakke, så jeg fikk aldri spurt dem om hvordan de egentlig hadde det oppi der.....
Får jeg bare spørre; hva er det som får folk til å ville skifte vann så sjelden som mulig? Som tyner det så lenge de kan?
Er det for å spare på vannet? Synes de det for dyrt med vann? Eller har man, bokstavelig talt nesten, tatt seg vann over hodet og er egentlig for lat til å stelle skikkelig for de levende vesnene man har skaffet seg?

Opplys meg, for dette lurer jeg faktisk veldig på.
Jeg ser ikke hvor det fremkommer at noen av oss tyner det så langt som mulig, eller ikke gidder skifte vann? Jeg kom med et eksempel på hvordan jeg gjorde det da jeg ikke viste bedre. Nå skifter jeg vann hver uke på 400 literen, og to ganger i uka på små-karene.
Jeg kommer i farten på 2 grunner til ikke å skifte vann:

1. Vann er tungt. 1 liter vann veier nøyaktig en kilo. Skal du skifte alt vannet i 1000 literen, må du alså bære 1000 kilo. Er du råsterk kan du klare det på 10 turer. En normal person vil måtte gå 40 ganger pluss.

2. Vann er bløtt. Det blir alltid en masse søl. På gulv, tepper sofaer etc, med mindre du har ett dedikert våtrom hvor du har alle akvariene. Det er trist med vannsøl i heimen. Det tar kål på heimen etter hvert.

Hvor ofte og hvor mye vann en skal skifte kommer vel ærlig talt av hva du har oppi akvariumet vel? Har du mye/lite fisk? Har du mye/lite planter? Har du mye/lite grus? Har du god/dårlig filtrering osv.

Bytter du for ofte (springvann), vil du føkke opp imunforsvaret til fiskene og senke plantenes tilgang på næringstoffer slik at de ikke trives og vokser som de skal.

Bytter du for sjelden vil sansynligheten for at du får opphopninger av diverse stoffer som er giftige for fisken øke og øke sjansen for at plantene vil få konkuranse av alger.

Hold øye med vann verdiene og se etter at skapningene du har i karet er aktive, vokser og trives og kjør inn vannbytte rutiner etter behov.

Er du kløktig nok, lar det seg nok å lage ett lukket system hvor man samler opp dampen fra vannflaten og bruker det som "tilsig" samtidig som balansen mellom fisk og planter ellers er perfekt

Just throwing in some input...
Inaktiv bruker
Hørte om en fyr som hadde et diskuskar med en fiffig liten løsning på vannbytte"problemet". Han la inn et slags filter eller noe lignende, fikk aldri helt med meg hva det var, i bunnen av karet under grusen. Der hadde han to rør inn, ett på hver side. Et avløp og et tilføringsrør. Rørene gikk til vaskerommet der han hadde rigget opp timer, som automatisk skiftet 10 liter vann hver dag, uten at han måtte løfte en finger
Virker praktisk og fint hvis man har mulighet til å gjennomføre det og ikke har anledning til, eller lyst til å springe rundt med vannbøtter o.l støtt og stadig=)
Dogster
Jeg kommer i farten på 2 grunner til ikke å skifte vann: 1. Vann er tungt. 1 liter vann veier nøyaktig en kilo. Skal du skifte alt vannet i 1000 literen, må du alså bære 1000 kilo. Er du råsterk kan du klare det på 10 turer. En normal person vil måtte gå 40 ganger pluss.

Kjøp deg en slange som er så lang at den rekker fra akvariet ditt og til nærmeste sluk eller toalett, og så slipper du å bære noe annet enn slangen!

Dogster
2. Vann er bløtt. Det blir alltid en masse søl. På gulv, tepper sofaer etc, med mindre du har ett dedikert våtrom hvor du har alle akvariene. Det er trist med vannsøl i heimen. Det tar kål på heimen etter hvert.

Bruk en slange, som ovenfor.

Dogster
Hvor ofte og hvor mye vann en skal skifte kommer vel ærlig talt av hva du har oppi akvariumet vel? Har du mye/lite fisk? Har du mye/lite planter? Har du mye/lite grus? Har du god/dårlig filtrering osv.

Se fremfor deg en fisk som svømmer i ei elv, en bekk eller en sjø . Hvor lenge svømmer denne fisken i sin egne etterlatenskaper?

Hvor mye planter og vann må du ha for å kunne skape en naturlig biologisk balanse? Hvor mange fisker finner du i en pytt i naturen på størrelse med et standard akvarie? Og selv ute i naturen er det faktisk relativt ofte vannskifte, pga av regnet som faller ned fra himmelen.

Tror ganske enkelt at du kan ha et kar stående i maaange måneder med mange av de vanlige nybegynner fiskene, og bare fore med flakfor, og kanskje bare ha en død nå og da, og det tror og gjør MANGE vanlige folk som ikke har satt seg særlig inn i dette.

På den annen side kan man sikkert ha en hund i et 2x2 meters bur uten å gjøre rent også. Men er vi så interessert i det? Neppe. Da mangler man en skrue. Folk vet ikke like mye om fisk som man gjør om andre dyr, mange tror tross alt at bollen er så og si like bra som et kar, og at alle akvariefisk er en gullfisk art.

Det er vel klart for de fleste at mange andre typer fisk både trenger og krever bedre filtrering, mer vannskifte, osv. både pga. hvordan de spiser og hvordan vi forer dem. Vi vil vel at fiskene våre skal trives, hvis ikke gadd vi ikke å sette oss inn i hobbyen.

Jeg personlig elsker øyeblikk som viser personligheten til fiskene, da spesielt bolivianerne, som da jeg fikk dem når de fikk slippe ut av posen var rett nedi sanden og silte gjennom gjellene, etter å ha vært i et tomt forhandler kar, eller når de står rett under strømmen av nytt vann som kommer i karet og rufser seg til, eller når de ser maten i refleksjonen av glasset til karet og kontant stuper rundt og fanger maten. Det er grunnen til at jeg liker disse små vesenene

Er det noe vi vet så er det at rent vann er helse for fiskene, det tar vekk alle avfallsstoffer, og mulig gift, og så lenge verdiene er opprettholdt så føles det bare velgjørende. Har noen bevis på noe annet så kan jeg sikkert la være å skifte vann hver uke.

Angående det å ha automatikk bak det så tror jeg det er umulig, og da mener jeg umulig innenfor økonomisk fornuftige rammer, man kunne såklart laget et stort hyllesystem med noe vannsystem i, men nå og da så må man oppi karet og gjøre noe. Hvis jeg har forstått det riktig kan man ta vekk giften i saltvann uten å skifte vann, pga. annen kjemisk sammensetning, men det er mulig jeg har hørt feil der.

Må bare si at denne debatten egentlig er litt spennende, men det kan fort bli til kritikk.. at noen er late/ dyremishandlere osv.
Prøv å holde slikt unna, det er ikke det trådstarter er ute etter (tror jeg da hehe)
Men mer om det teoretisk er mulig

I gamle dager badet hele familien i samme vann...
Men det var i gamle dager, i dag vet vi bedre...

Jeg vil gjerne gi fiskene mine nytt friskt vann så ofte som mulig, men siden jeg har basert meg på å foreta vannbytte ved hjelp av 25 liters dunker er det med stigende alder(!) blitt litt tyngre hver gang, og dermed litt sjeldnere. Men det er lenge siden jeg hadde sykdom i karene (bank i bordet).

Så nå har jeg gjort to viktige endringer som jeg håper skal medføre at jeg kan fortsette med akvariehobbyen fram mot pensjonsalderen! Nemlig å flytte alle akvariene inn på et eget rom - som er vegg i vegg med badet i underetasjen. Og så har eg bestilt denne saken fra Webzoo. Håper bare jeg klarer å regulere vannet inn på riktig temperatur....

Hvis dette fungerer greitt, blir kanskje en akvariereol det neste
MC Darup
Må bare si at denne debatten egentlig er litt spennende, men det kan fort bli til kritikk.. at noen er late/ dyremishandlere osv. Prøv å holde slikt unna, det er ikke det trådstarter er ute etter (tror jeg da hehe) Men mer om det [I]teoretisk [/I]er mulig :)

Enig i det, men at det er teoretisk mulig å skifte vannet automatisk vet vi da allerede. Det spørs vel mer om man har mye penger som brenner i lomma

Det blir jo mer en kokkelering om man kan fikse dette med å ha en balanse i karet, uten nødvendigvis å skifte så mye vann, og da er det mange meninger om det, jeg mener man ikke kan det med like mye velvære fisken har med vannskifter, men det er jo så Men ettersom jeg hører så skal det være mer mulig med saltvann, uten at jeg vet grunnen, det får andre svare på.
Først, dette er ikke en tråd for å argumentere mot vanlige vannskifter for de aller fleste av oss. Heller ikke for å gi argumenter for "å ta seg vann over hodet" som Mona sier det, ved å ha så mange jern i ilden at man ikke har tid til å ta seg av levende vesner.

Det vil være krevende å lage et helt lukket system i et akvarium, men det er fullt mulig. I all ærlighet må vi jo si at vi i akvariene våre, selv med 50% ukentlige vannbytter, ikke har noe i nærheten av den vannutskiftingen som skjer i en elv - selv en nesten stillestående en.

Med andre ord er det mer en gradsforskjell enn en vesensforskjell om man bytter 20% eller 50% hver eller annen hver uke. Flere vil sikkert være uenige i dette, men om man regner litt på det i forhold til det vi finner i naturen...

Vi er med andre ord i utgangspunktet helt avhengige av de biologiske prosessene som skjer i akvariet. Vi sirkulerer vannet for bl.a å sikre oksygenopptak. Vi sørger for filtrering med spesielle svamper eller andre medier for å sikre biologisk nedbrytning av avfallsstoffer, og har planter som bruker mange av de stoffene som fiskene direkte og indirekte produserer, i tillegg til at de også er pene. Med andre ord, vi er allerede inne på et delvis lukket kretsløp. Og ja, som det ble bemerket, ikke mange vannpytter i naturen kan måle seg med et akvarie, i størrelse eller på andre måter.

Som flere vet som har fulgt noen av mine poster om mitt apistogramma prosjekt (Río Meta prosjekt) så er jeg interessert i å lage/simulere en mest mulig naturlig biotop - og i dette tilfellet med helt spesifikke og vanskelige krav til vannkvalitet. Jeg ser ingen annen mulighet til å klare dette uten et definert regime av vannskifter og med modifisering av verdier i forhold til det kranvannet jeg har. Alternativet er klart for komplisert utenfor forskningsverden, i alle fall for meg.

Det er ikke det samme som å kunne diskutere muligheten av å oppnå så god som mulig ballanse i et akvarie, og dermed sikre at vannkvaliteten er god for de fiskene som er i vår varetekt. Jeg argumenterer overhodet ikke for å ha et vanlig akvarie uten å ta det arbeidet det medfører. Dog skal det sies at de fleste som har akvarie også har ferie, og at det neppe er mange som sørger for at en eventuell ferievanner skifter vann i akvariet(/ene) sammen med å vanne blomstene. Da kan det fort gå 2-3 uker før et vannskifte.

Står vannskifter på programmet mitt? Jepp...
Det er en stor misforståelse at fisk i naturen får jevne tilførsler av det vi kaller "rent vann". Jeg forstår ikke hvordan noen kan tro at vannet som renner inn i en kulp er "rent" for den fisken som er der. Dersom noen tror det er slik anbefaler jeg en kjapp tur til nærmeste bekk med måleapparater-se hvor langt man må gå før man finner endringer i vannkvaliteten-jeg har gjort dette i forbindlese med undersøkelser av pH og jeg skal love dere at det kan bli en lang gåtur.

Det er faktisk helt "unormalt" om man skal si det slikt for fisk å få tilførsel av helt rent vann, unntaket er i områder hvor det er periodevis kraftig regn-men også der vil tilførselen av vann som kommer via bakken(altså med tilførte næringsstoffer og ikke minst partikler) være mye større enn vann som kommer direkte i vannet fisken oppholder seg i.

Derimot vil vannverdiene ofte svinge endel dersom en ser på periodene i et område-f.eks vil vannstanden-og også vannverdiene i Amazonas bassenget variere mye fra perioden med mye vann og til perioden med lite vann. Dette vil derimot ikke gjelde de vannløpene som ligger nær kildeutspring, disse vil ha veldig jevne vannverdier.

Fisk benytter gjerne endringer i temperatur eller vannkvalitet som en indikator på når det er "best" å formere seg. Derfor bruker en ofte vannbytter med eller uten temperatur endringer for å stimulere til egglegging-f.eks for corydoras. Å tolke dette dithen at fisken "liker rent vann" blir derimot litt søkt, det er heller snakk om at fisken oppfatter endringene som et signal ang sesongmessige variasjoner.

Samtidig er det klart at dersom det i et begrenset område en bekk eller et vann er uforholdmessig stor biologisk belastning vil denne fordele seg i den totale vannmengden etterhvert, det vil den ikke i et akvarium-altså må man følge nøye med på vannverdiene i karet sitt.
mona o
..........Opplys meg, for dette lurer jeg faktisk veldig på.

1. Noen har en litt sær og kanskje nerdete interesse for det som skjer innenfor glassveggene, og ønsker å gjøre ting annerlededes enn hva som er gjengs oppfatning. Undersøkelser (lesing) om hva som egentlig skjer i glasstanken ga meg lyst til å prøve også denne måten å drive et akvarium på. Denne type akvarium gir en ny dimensjon til hobbyen.

2. Denne typen akvarium er og ser annerledes ut enn "velstelte" akvarium. Noen liker nyklippede plener, blomsterenger kan være mye mer interessante.

Når det er sagt....jeg skifter vann i 5 av 6 akvarium.
Karl Inge S
Det er faktisk helt "unormalt" om man skal si det slikt for fisk å få tilførsel av helt rent vann, unntaket er i områder hvor det er periodevis kraftig regn-men også der vil tilførselen av vann som kommer via bakken(altså med tilførte næringsstoffer og ikke minst partikler) være mye større enn vann som kommer direkte i vannet fisken oppholder seg i.

Det er helt unormalt for en fisk å være i et akvarium på 200 liter også I et vann så har avfallet mange plasser å gå, og bakteriene er mange, så det er ikke snakk om at krystallklart vann med nøytral ph er best for fisken som såklart er tull. Det er snakk om nytt vann med rette verdier, først og fremst for å fjerne avfallet, det blir jo mer som å forflytte fiskene til de 200 litrene bortfor karet, i samme "elva".

Og utfordringen hvis en skulle laget et system for dette som Helge H kanskje tenker på, er selvsagt både den tekniske vannflyttingen og vannverdiregulering. Vannflytting kunne vært tidsinnstilt til å være nattlig regnfall, eller jevn tilstrømming fra toppen, osv. alt etter hva man prøver å simulere. Men for mange fisker så vil det jo ikke være slik, mange lever jo bare i en mørk sølepytt med masse blader og røtter.
I ett akvarium, samler det seg mange kjemiske, og biologiske forbindelser, som vanskelig\ umulig lar seg måle med dråpetester.

Noen av disse forbindelsene vil ikke forbrukes av f.eks planter. Dette er gjerne syreforbindelser (garvesyrer, urinsyre, en del aminosyrer).
For å oppveie disse må en ha en jevn, og passe, tilførsel av noe som oppveier syrene. Å finne denne balansen, for å opprettholde en stabil Ph, er ett mesterstykke, du neppe lykkes med på første forsøk.

I ett akvarie, er volumet kanskje mange hundre ganger mindre enn naturlige omgivelser. Da må tilgangen på "nedbør" være mange hundre ganger størrre enn i naturen, for å oppveie de forskjellene. Å samle opp kondensvann har lite for seg; det er rent vann som fordamper, det skittne er igjen. Man må altså kvitte seg med skittent vann, for at det skal ha noe å si.

I ett akvarium, er tettheten av sykdomsfremkallende organismer gigantisk. Dersom man ikke bytter vann, tilbyr man heller ikke optimale forhold for fiskene. Suboptimale forhold er for å si det rett ut, fiskenes største fiende. Det bryter lett ut sykdommer, og ikke bare enkle sykdommer som sopp og finneråte.
Har studert fisketub en del de siste ukene, og hatt noe kontakt med en annerkjent veterinær.
Viste du at i nesten alle akvarier finnes det fisketuberkulose? Denne vil fort få overtaket, dersom fiskene ikke har det optimalt. Skjebnen til fiskene er i så tilfelle gitt på forhånd.

I tillegg til dette, er det en kjennsgjerning at rent vann fremmer fiskenes helse. Det er nevnt at springvann "føkker" innumsystemet til fiskene; dette er ikke tilfelle. De har mer enn nok av parasitter, bakterier og virus å bryne seg på. Faktsik er skittent vann noe som reduserer immunforsvaret.

Ut iver dette, vil fisk som vokser opp i sin egen dritt, for å si det brutalt, aldri oppnå normal størrelse, med mindre man har ekstremt lite fisk, på ekstremt stort volum.
Ett gjennomsnittlig selskapsakvarie faller ikke i den kategorien...

Noen nevner kar de satte opp for 10-20-30 år siden; jeg innbiller meg at det var helt andre omstendigheter i oppdrettsnæringa på den tiden.
Vet ikke helt hvorfor, men jeg er overbevist om at fiskene var friskere på den tiden. Dette henger sikkert sammen med at de svake falt fra, slik de skal i naturen. I dag medisineres det over evne, og vi ser stadig vekk resistentutvikling hos smittestoffene.
I tillegg var nok presset på å produsere ekstreme mengder fisk mindre, og en kunne derfor foreta gode sorteringer av fisk, både leksfisk, og salgsfisk.
I dag er det jo så mye innavl på fiskene, at mange knapt er levedyktige.

Hos meg ser jeg i alle fall ikke en eneste grunn til ikke å tilby fiskene det jeg anser som rett; tilgang på riktig for (mye frossent\ levende), tilgangen på rent vann, og trygge omgivelser.
Syntes det er morsomt å bytte vann, dette er noe jeg gjør hver eneste dag, 365 dager i året. Tungt er det heller ikke, og det er skjelden jeg søler. Heimen er derfor like inntakt som da jeg kjøpte den
Jeg kommer hvertfall altid til å bytte vann 1-2 dager i uken, ikke minst for å slamsuge ut biologisk avfall, og for å forhindre sykdom. Buffer sonene fisk har i sitt naturlige element er veldig vanskelig for oss akvarister å gjennskape uten at vi har noen stooore akvarier og masse filter systemer.

Her ser vi noe av hvor mange liter vann som blir byttet i uken rundt i det ganske land, det er snakk om mange liter
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap