Vannverdier i norske kommuner.

Tenkte jeg skulle starte en tråd hvor folk kan opplyse om vannverdier i de kommunene de bor i.

Dette er fint å vite hvis man f. eks. skal flytte.

Jeg starter med min kommune: Lillehammer

Grunnvann
ph: 7.5 - 7.9
Klorid: 4.5 mg/L
Sulfat: 14 mgSO4 / L
Flourid 0.1 mg F/L
Kalsium 20 mg Ca/L
Jern 0.1 mg Fe / L
Alkalitet 0.9 mmol / L
Hardhet: 3.1 - 3.6 dH

Informasjon kan hentes hos kommunen, hvis de ikke har sendt ut dette.
Jeg spurte min kommune, og fikk tilsendt noe ja, men det var bare Ph som var nevnt blant de du nevner. Ellers var det lukt, kimtall, bakterier, turbiditet, smak og farge. Ikke mye nyttig med andre ord, så alle kommuner har vel ikke lik mye rede på ting !!
Oslo
Sjekket på Vann og Avløpsetatens sider, og der lå det jammen en varedeklarasjon! Forbedret informasjon!

Bærum
Vannverdiene for bærum kommune kan man finne her
Ski kommune (sør for Oslo)
Jeg har fått supert akvarievann nå! )
Ski kommune har ikke eget drikkevann, men har avtale om vannlevering fra Oslo (Elvåga i Østmarka).

Tidligere og i de første to årene jeg hadde akvarium, måtte jeg alltid styre med ph-senkende middel på alt vann jeg skulle bruke i akvariene mine.
Kranvannet hadde nemlig en ph-verdi på mellom 8.0 og 8.2! Skrekkelig for en Sør-Amerika entusiast som meg!

Men her tidligere i vinter, det må være et par mnd siden snart, så oppdaget jeg plutselig at kranvannets ph-verdi hadde stupt... ned til et flott nivå!! Ph-verdien her er nå på 6.9 til 7.1 (jeg måler digitalt). Det er så supert at jeg bare storkoser meg nå ved vannbytter *he-he* Bare å pøse oppi uten å blande noe.

Nå er plutselig flaska mi med ph-senkende eikebark-ekstrakt begynt å samle støv! Og jeg krysser fingrene hardt og inderlig og håper at de flotte akvarievannverdiene er kommet for å bli

Jeg har lett gjennom Ski kommunes nettsider, men finner ikke et ord om vannanalyser som gir den flotte infoen som forfatteren av hovedinnlegget i denne tråden fant.
*Denne tråden er bred! Fysj, ikke lange linker folkens :P* ;D
Helge H
Sjekket på Vann og Avløpsetatens sider, og der lå det jammen en varedeklarasjon! Forbedret informasjon! [URLBLOCK1]

Kan du skrive det sånn for.eks:
Trykk!
Det gjør du sånn:
[ URL=*LINK*]Trykk![/URL]
(Fjern mellomrommet og legg til link)
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap