Ph har sunket fra normalt å være på 7-7,5 til 5!

Sjekka PH'n i karet i dag og så at den var på 5!
Ingen av fiskene se ut til å ta skade av det, men hva kan ha skjedd?
Kan det hjelpe å ha oppi noe skjellsand som man strør med?

Takker for svar.
Har du målt Kh? Om denne er lav, er nok dette grunnen til at ph har droppet.

Husk at det er en rekke syreforbindelser som hele tiden produseres i ett akvarie, og da trenger man litt Kh (buffer) for å kompensere for dette.
Har ingen KH måler, har bare PH dråpetest.
Men kan det være for at jeg skviste litt skitt ut av filteret i går og bytta litt plass på dem?
Er det en fordel å ha i noe som Høyner PH? har tross alt 4snegler og 2 reker der også.
Filteret har nok ikke noe å si.

Om det er behov for noe som øker Kh, er jo helt opp til hva denne er i utgangspunket, og hvilke verdier dine vannlevende venner foretrekker Skaff en Kh-test, denne er etter mitt syn, ett lite must
skaff deg en pakke med noraq sin ph/kh+ så ordner alt seg Bruker dette selv å det fungerer utmerket.prøv å hold ph verdien på 7.00 (som er en nøytral verdi)reker takler dette bra..sneiler sliter med det vannet du har nå på 5ph.skjellsand,eller en kalkstein kan være ok gjør at ph ikke synker så brått.ikke ta i formye da kan ph begynne å stige.
Kaster meg innpå her. Prøvde lignende spm, men det er visst mange med samme problemstilling pt.

Jeg hadde også plutselig Ph 5, KH 1, men GH 25 (kommet ned på ca 11). Bør jeg tilsette noe for å få opp KH?

Har regulert opp Ph med Natron, så den er rundt 7,3.
Vet at jeg engang tidligere også har hatt et plutselig fall i Ph. Hvor høy bør jeg tilstrebe KH for å unngå dette?
Ved svært lav Kh, kan fort Ph ta seg ett svalestup, dersom man plutselig får opphopning av syreforbindelser, enten de er i væske eller gass-form.

Jeg har meget gode resultater med Kh på 1,7, som er det som springvannet tilbyr. Dette er snakk om et noe hardt belastet diskuskar, der det daglig byttes vann. Det er vel derfor grunn til å tro at den stadige utbyttingen av vann, og avfallsstoffer, er med på å opprettholde stabil Ph. Tipper denne hadde vært noe lavere, med lavere vannbyttefrekvens.

Jeg vil si at Kh bør ligge over 2. Hvor mye over, kommer ann på hvliken Ph en sikter seg inn på, og mengde Co2 i vannet.

Med en Ph på 5, og en Kh på 1, tilsier dette ufatterlige 300mg\L Co2, som er en liten umulighet i våre kar. Det er vel derfor grunn til å tro at Kh faktisk er lavere enn en, og at Ph var noe høyere. Selv med Kh på 0,5, ville Ph vært 6,5 med "normal" mengde Co2 i vannet. Sikker på at testene dine er rett?
Om de er rett, var det i alle fall tilstrekkelig med andre syrer i karet, til at disse kødda stygt med vannet ditt. Tør jeg foreslå litt tettere mellom vannbyttene ?

Hvor du skal legge Kh, er litt vanskelig å si uten å vite mengde Co2 og Ph du ønsker. Selv sliter jeg med å holde Ph under 7, med Kh på 3 eller mer, uten å tilsette Co2 i vannet.
Frank Angell
Med en Ph på 5, og en Kh på 1, tilsier dette ufatterlige 300mg\L Co2, som er en liten umulighet i våre kar. Det er vel derfor grunn til å tro at Kh faktisk er lavere enn en, og at Ph var noe høyere. Selv med Kh på 0,5, ville Ph vært 6,5 med "normal" mengde Co2 i vannet. Sikker på at testene dine er rett? Om de er rett, var det i alle fall tilstrekkelig med andre syrer i karet, til at disse kødda stygt med vannet ditt. Tør jeg foreslå litt tettere mellom vannbyttene ? ;)

Det kan godt hende at Kh var lavere enn 1, men etter 1 dråpe av Prodac KH test var den rød.
Du kan nok godt foreslå noe tettere vannbytter. Har alltid byttet vann 1 gg pr uke her, men i det siste har jeg nok slurvet pga litt hanglende helse. No er helsa bedre og vannbyttene hyppigere.

Har nok matet litt vel mye pga yngel, så det tilsier jo i seg selv oftere vannbytter.

Har byttet vann 3 dager etter hverandre ca 50% hver gang. Ikke bytte i går, men skal ta et nytt 40 -50% vannbytte no. Kanskje nok med hver andre dag/kanskje hver dag en periode til fiskene ser ut til å trives bedre.

Det er en guppy mann som ikke er helt god. Litt symptomer på bukvassott?! se innlegget mitt fra i går
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap