Hva skal jeg gjøre?

Inaktiv bruker
Fikk målet vannverdiene i karene mine i dag på dyrebutikken, og fikk følgene svar:

Kar 1 (65L):
KH 4
pH 9

Kar 2 (60L):
KH 2
pH 7,5

Hva skal jeg gjøre for å få normalisert vannverdiene?

Ble rådet til å kjøpe Noraq ph/KH+. Hvordan er deres erfaringer med dette? Vil ikke bare det i karene om det er noe som kan gjøre andre ting værre.
Dråpe eller strips-test?? Sistnevnte er "ugyldig" :p, siden disse stripene er mer upålitelige enn været hos oss

Kar 1: Kh på 4, Ph på 9(!), er ganske imponerende. Har selv drevet tidligere med malawi, og med en Kh på 10-12, lå Ph på 8,3
Jeg mistenker derfor sterkt, at det er noe feil i den testinga....
Uansett; om Kh er rett, er denne økt i forhold til springvannet på Sorltand, som har en Kh på ca 1,7.
Dette betyr at det er noe i karet, som avgir karbonater. Dette kan dreie seg om koraller, skjell, eller en del steintyper i bunnlaget. Er det mye hvitt i dette?

Kar 2: Også dette er litt imponerede, spesielt om det er ett kar som har vært i drift en god stund. Selv bruker jeg ikke noe tilsettinger i vannet, i flere av karene. Kh ligger her på rett under 2, og Ph ligger som spikret på 6,7. Det er jo ett stykke til 7,5 i Ph, men ikke alt for mye.

Du sier normalisere vannverdiene.... Hva er normalt ? Antar at du vil ha Ph lavere. I kar 2, kan du tilsette Co2, dette senker Ph, hvor mye, kommer ann på hvor mye Co2. Under forutsettingen at vannverdiene er det de er oppgitt som, vil en mengde med Co2 i vannet på 20ppm, sende Ph til 6,5.

I kar 1, er det helt klart at noe er galt, her bør du finne ut av hva det er som avgir karbonater til vannet.
Post gjerne bilder av karet\ dekor, så er det sikkert mulig å se om det er det ene eller det andre, som det er størst sjangs for kødder med deg

Til sist; Å øke Kh, vil jo her være totalt meningsløst, dersom du vil ha lavere Ph.... Morsomt råd, det
Inaktiv bruker
Det var dråpetest han gjennomførte.

I kar 1 har jeg et lite skjell, og to korallbiter på 2x2cm. Forstår det som om dette er uaktuelt å ha lengre? Har sort grus i karet, så det tror jeg ikke har noe å si.

Kar 2 har vært i drift siden litt etter nyttår. Her har jeg et par planter, en lavastein og en trerot.
Hvordan skal jeg tilføre Co2?

Så denne Noraq-saken er det bare å levere inn igjen?

Takk for råd forresten!
Ut med skjell og koraller Disse avgir kalsiumkarbonat (CaCo3), som ikke Tetratest er god på å måle. Kh-en din er trolig vesentlig høyere enn 4 i dette karet. Kh vil redusere seg, i takt med vannbyttene. Skaff deg dråpetest selv, så er det lettere å holde kontroll med vannverdien.

I kar 2, vil Ph synke litt etterhvert som karet belastes. Jeg ville vært ytterst forsiktig med å resusere Kh her, for å få ned Ph. Stort lavere Kh er en fallgruve, som en lett tryner bigtime i. Trenger du lavere Ph nå, kan du tilsette litt eikeblader, litt torv i en strømpe etc. Dette senker Kh litt, men i lett kontrollerte mengder

Og som du selv sier; Kh+ kan du bare levere inn igjen Og så kjøper du deg dråpetester i samme slengen
Inaktiv bruker
Takk for svar Kh+ vil bli byttet i dråpetester Hvilke tester burde jeg helst ha?
Ph, Gh og Kh er tester jeg alltid har liggende. No2 og No3 er også viktige tester, men ikke så mye brukt hos meg som de andre.

Til helt ferske kar, er det også kjekt å ha test for ammoniakk.
Dersom man ikke har tester fra før, kan ett sett med tester, f.eks JBL Test komi (bedre enn Tetra, mye bedre enn prodac). Det eneste jeg stusser over, er at de har FE test i stedet for Gh i settet. Litt tullete, etter min mening
Inaktiv bruker
Har ikke råd til det settet der desverre :\ Men ser at det koster rundt 60-70 kr pr. dråpetest på Tropefisk.. Disse koster jo over 100 på Sortland. Men vil vel ikke lønne seg å bestille bare de testene.. Skal du ha en bestilling fra Tropefisk snart? ;D
Tror pengeboka mi har fått såpass med julig, at det blir ei stund til neste bestilling

Men Tor sender jo som smartpost, også som brev. Så det blir jo ikke så gal frakt da Går jo bra mye tester i en slik konvolutt!! Send han en e-post, så finner dere sikkert ut av det
Tilfeldig bekjentskap
© vebjørn sortebekk
Reklame for plussmedlemskap