Ph 5, Kh 1 og GH 25! Huff og huff .

Det var sjokket som møtte meg på tirsdag. Med mine innbyggere bør jeg ha Ph over 7 og GH 8 - 10 skulle vel holde.

Akvariet er 30 liter. Har ca 8 guppy ungdom/yngel (2 1/2 - 1 mnd) , 1 ancistrus, ca 10 eplesnegler og en voksen guppy mann.
Det er dette akvariet som hadde hvitprikk i romjula. Fikk tilbakefall etter ca 12 dager og hadde ny varmekur. Har mistet 3 gravide/barsel guppydamer, og noen eplesnegler har falt fra. Sistnevnte tror jeg var pga for svakt skall, skallene så helt gjennomsiktige ut.
Varmen er vel ikke så helsebringende heller.

Tatt 50% vannbytte nå i 2 dager, og tilsatt Natron for gradvis å få opp Ph og ikke tilsatt mer hobbygips for å få ned GH.

I går Ph 6,3, GH 15, Nitrit 0
I dag torsdag Ph 7, Gh 11

Har foreløpig ikke byttet vann i dag, men om jeg bør gjøre det så er det kurant.

Jeg fikk mistanke om problemer da guppymannen så ut til å slite. Han var lurvet i sporen, og huff: stor over buken....sjelve. er det bukvass sott?
Observerte han under mating i ettermiddag. Spiste litt, men ikke glupsk og ivrig som han er til vanlig. Synes at han ligger mer i overflaten i blant noen flyteplanter.

I tillegg til den voksne hannen har en av guppy ungdommene slitt hale. Dette ser ut til å være biting? Ikke sikker.

Har matet med selskapserter noen dager før dette, men de spiste opp alt ganske greit. Har sikker matet litt mye generellt pga yngel. Tenkte at 10 - 12 eplesnegler tar unna overskuddet. ..

Har ikke Nitrat måler, det fulgte ikke med på settet (prodac), må sikkert kjøpe det i løsvekt.

Hva bør jeg gjøre videre mht vannverdiene.
Kun bytte vann - annen hver dag med tilpassede verdier,
eller må jeg kjøpe noe annet KH+ eller lignene.
Er det ikke nok med hobbygips for å få opp GH?

Mange spørsmål. Håper noen har svar.
Så lenge fisken spiser, er det ikke bukvannsott. Dvs at den også svelger maten, ikke bare tygger og spytter. Det kan godt dreie seg om forstoppelse.

Min erfaring er også at dersom det var bukvannsott, så ville den vært død\ døden nær, ett døgn etter at den begynte å ese

Hobbygips er nok for å løfte Gh, men det er kanskje ikke det du egentlig tenkte, ut i fra tittelen på tråden (Gh25)?
Frank Angell
Hobbygips er nok for å løfte Gh, men det er kanskje ikke det du egentlig tenkte, ut i fra tittelen på tråden (Gh25)? ;)

Jo jeg tenkte ved senere vannbytter. No har jeg bare bytta vann uten tilsetning av noe.
Jeg tenkte alternativt: kun hobbygips eller også noe KH+ o.l. for å få opp KH i tillegg.

Får håpe at det er kun forstoppelse på guppy hannen. Synes ikke at han ser noe værre ut i dag. Han virker faktisk mere aktiv ut. Ikke fått mat enda. Avventer vannbyttet først.
Hvis du tilsetter gips hver gang og er litt kjapp så risikerer du at alt ikke blir helt utblandet og ligger i karet slik at vannet blir gradvis hardere og hardere. Har gått på den blemma selv, så nå har jeg pauser der jeg ikke hever hardheten, og den er likevel noenlunde jevn.
biXen
Hvis du tilsetter gips hver gang og er litt kjapp så risikerer du at alt ikke blir helt utblandet og ligger i karet slik at vannet blir gradvis hardere og hardere. Har gått på den blemma selv, så nå har jeg pauser der jeg ikke hever hardheten, og den er likevel noenlunde jevn.

Det kan hende at litt av årsaken ligger her. Skal være litt mer påpasselig med utblandingen framover, og ta hyppigere kontroller.
Det er nettopp på grunn av det biXen sier (og selvsagt andre faktore også), at jeg blander alt byttevannet ca ett døgn før jeg skal bytte vannet. Da får gipsen løst seg opp, og det som evt ikke løser seg opp, blir liggende i dunken, slik at vannets verdier er konstante
For å si det slik; jeg måler Gh og Kh kun i kar med nytt bunnlag jeg ikke kjenner. I de andre karene er verdiene som spikret på veggen, de endrer seg overhodet ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap