Flytte all filtersvamp fra bakgrunnsfilteret til utv.filter?

Det er noe galt med powerhead'en som er festet bak den innvendige bakgrunnen i 128 literen min, der jeg har stappet fullt med blåsvamp og har det som filtrering i karet.

Den har begynt å fuske ved oppstart, tar litt tid å få den i gang. Men det verste er at den nå durer og bråker også, og jeg tror den varmer opp vannet noe veldig, temperaturen stiger nå glatt til 28 C i det karet enda det ikke er varmekolbe der.
Karet har også fått en plutselig algeboom som først var helt uforklarlig. Hadde en for litt siden, men det ble jeg kvitt og alt så bra ut. Så plutselig sa det bang, og en ny algeboom oppstod. Oppdaget da at utblåsningsrøret til bakgrunnsfiltreringen var nesten tett, og måtte stikke opp hullene igjen. Det var såvidt det piplet vann ut av utblåsningsrøret da jeg oppdaget det.

Dette tror jeg forårsaket at powerhead'en sto nesten på tomgang og blåste for full mugge inn i et rør som ikke funket skikkelig. Det kan ha skadet powerheaden, for etter dette kom algene.

Jeg stoler ikke lenger på dette som filtreringsløsning, det er for vanskelig å vedlikeholde og holde oversikten over. Jeg ønsker å bytte til et utvendig Eheim-filter.

Spørsmålet er da; kan jeg ta så mye som mulig av alle blåsvampbitene bak bakgrunnen og fylle en av Eheim-kurvene (2) med det? Hvilken av kurvene kan jeg droppe å ha Eheim-substrat i? Det med "makaroni", altså den nederste? Funker det bra å droppe det, eller bør jeg ha et lag "makaroni" (tror det heter Efimech) nederst, og fylle svamper på resten?

Noen som har gode råd her?

Jeg kjører samme opplegg som deg, med filter bak bakgrunnen, men istedenfor powerhead har jeg en eheim utvendig pumpe som drar vannet igjennom.
Jeg får da dobbel filtrering, som er bra siden jeg har discus i dette akvariet.

vannet passerer gjennom blåfilter svampene, inn gjennom pumpa og ut i akvariet via en slange.

Legger ved bilde av oppsettet.

Hvis du skal ta ut svampen og legge i filtetet, burde det gå bra å bytte ut efhimecken.
Personlig har jeg aldri brukt dette. Bare blåsvamp og Sånne "kuler" som bakteriene fester seg på.
Om du går for å kun kjøre utvendig, ville jeg hatt halve filteret med gammel svamp, og halve med skikkelig filtermasse.
Jeg ville selv hatt en halv kurv med ehfimech, og så biter av svamp. Kutt ut den orginale svampeplata til kulturen er oppe å går.

I kurven(e) med ehfisubstrat, ville jeg om det var en kurv, hatt halve kurven med gammelsvamp, og halve med ehfisubstrat. Er det to kurver, ville jeg tatt en med gammelsvamp, og en med ehfisubstrat
Tilfeldig bekjentskap
© RHD2011
Reklame for plussmedlemskap