Hva kan jeg gjøre for å få høyere ph-verdi i vannet?

Ser ut som om jeg har litt lav ph-verdi i vannet. Hva kan jeg gjøre for å øke den?

64 liter. ferskvann. Sommerfuglciklider, neontetra, seilfinnemolly, platy, algeeter og eplesnegler i akvariet.

Hvis du har litt natron liggende så kan du tilsette en liten dasj. Med en liten dasj mener jeg 1/8 teskje. La dette virke litt så måler du igjen. Gjenta hvis nødvendig.

Det kan lønne seg å bestille natron bikarbonat fra Webzoo hvis du har problemer med å holde pH oppe. Normalt sett er det kH man regulerer med bikarbonat. Det å øke kH øker også pH.
Jeg ser at webzoo har noe som heter "AS Instant cichlid salt 3 KG.". Vil dette være løsningen på "alle mine problemer"? he-he

Det er sommerfuglene jeg er mest opptatt av trivsel på, for de sies å være litt sære
I mitt lille Tanganyikakar benytter jeg korallsand som bunnsubstrat. denne er også helt lys i farge, og det ser ut som mine Neolamprologus multifasciatus stortrives i dette karet iallefall. Ph ligger temmelig javnt på 8,5. En annen mulighet er å benytte faxekalk i vannet. Hvit stein som er ganske så dekorativ. Etter hvert som algene legger seg blir den et ganske så naturlig innslag i karet. En ting en må være oppmerksom på ved bruk av Korallgrus eller faxekalk er å bytte litt vann ofte istedetfor et "røsk annen hver torsdag". Jeg bytter i mitt 54 liter 3-4 liter daglig. Dette holder ph rimelig stabil på 8,5 hos meg iallefall.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap