Sitron?

Mens jeg satt på jobben og spiste en appelsin, kom jeg til å tenke på noe...

Om man presser en sitron i akvarievann, vil man sikkert klare å få ned ph'en, men hvorfor kan man ikke bruke dette?
Antar at hvis det hadde gått ann ville mange ha tatt dette i bruk...

Er det forurensende som annen mat?
Svir det i øya til fisken?
Nei å presse sitronsaft i akvariet kommer ikke til å hjelpe å sette ned phåen
Ikke det nei..
Noen som vet hvorfor?

I min enkle logikk tenkte jeg at væske som har lav ph vil kunne senke den i vann, men det er nok mer komplisert enn som så.
Du kan jo sprute litt sitronjuice i øyet og ta det derfra

Det er noen prosent sitronsyre i sitronjuicen, og det har jo derfor lav pH, men du måtte nok hatt litt mengder oppi for å få ned pH, og så er det hva de andre 95% av juicen inneholder da Man bruker jo sitron for å dempe fisk/reke smak osv. i matlaging, og til å mørne kjøtt osv. Så effekten på levende fisk vet jeg ikke, men det høres vel ikke videre glupt ut
Nei, ikke så veldig....
Det hørtes aldri ut som en god ide, og ville ikke prøvd det selv.
Likevel, er det jo en interessant tanke...
Jeg kunne jo også spurt om hva er det med torv og røtter som senker phen i vannet?
Jeg synes pH er noe vanskelig å forstå seg på, selv om vi hadde det på skolen i den tid..
kjøp ph pulver hos din nermeste zoo forhandler xD
Enkelte bruker faktisk sitronsyre for å sende Ph. Kjenner ikke til negative effekter av dette, ut over en del knot for å finne rett styrke på tilsettingen.

Sitrussyre er noe som faktisk slippes ut i vannet fra minst en av Co2-anleggene som er av den billigere typen.

Virtuoso
kjøp ph pulver hos din nermeste zoo forhandler xD

Dette vil øke Ph, ikke senke den, som vi snakker om her
mente jo omvendt da azzza
Du mente omvendt? Hun skulle IKKE gå og kjøpe ph pulver? :P

Men sitronsyre er jo noe helt annet enn å skvise en sitron oppi likevel Sitronsyre i akvarie hørtes ikke helt stabilt ut. Eikebarkekstrakt brukes vel forresten i vin og sånt, når man ikke har råd til eikefat
Hva med eddik, da? Det er jo kjempesurt.... Men det er kanskje for sterkt... Bedre å bruke eikeblad og slik da...
Hva med å ikKe bruke noe av det, og bare bruke det som alle bruker: PULVER!
Virtuoso

Fordi eikebarkekstrakt er billigere og nesten naturlig?
Jo dyrere jo bedre gamle man
Virtuoso

Jeg har tilgode å finne preparater som reduserer Kh\ Ph i pulverform.

De preparatene som er på markedet, er enten bassert på naturlige stoffer, som eik, eller torv. Noen få er bassert på avkok av enkelte bark-typer.

Andre flytende remedier er bassert på syrer, det er slett ikke uvanlig at man benytter forforsyre. Denne reduserer som alle syrer Kh så det hyler i hjørnene, men du verden hvor glade algene blir.
En del eksperimenterer med sitronsyre og saltsyre, dette er gjerne akvarister som har drevet på lenge, og har skikkelig test-utstyr. Det blir fort dyrere å drive å leke med dette, enn å kjøpe vanlige preparater, i form av dråpetester.

Sitronsyre vil ikke gi mer ustabil Ph enn andre syrebaserte produkter, bare man bruker moderate mengder.
Eikebark, torv +++ er syrer det også
Her var det mye interesant!
Frank, hvis ikke sitron og sitronsyre er det samme, hvordan skiller man ut denne syren? Og hva synes du om eddik versus sitronsyre?

Jeg har ikke selv behov for å senke ph'en nå, men det er greit å kunne til senere!
Sitron inneholder masse andre stoffer enn bare syre, selv om det kan kjennes ut som ren syre om en tar seg en bit
Er ikke sikker, men er ganske overbevist om at sitronsyre er fremstilt syntetisk, slik som det meste i disse dager er. Det er vel derfor ikke ekstrakt av de sure gule, men ren kjemi i posen.

Eddik vil selvsagt senke Ph, men hvordan effekt denne har på fiskene er jeg usikker på. De tåler jo litt eddiksyre fra silicon som ikke er gjennomherdet, men det er jo helt andre mengder en snakker om med å bruke konsentrert eddik rett å vannet.
Jeg ville i alle fall ikke brukt eddik til dette, dels på grunn av manglende erfaringer med denne, dels på grunn av ei helt jæ.... lukt
Takk for svar Frank

Da lurer jeg på hvordan man får tak i sitronsyre, er det sånn på flaske man har i maten? Som er formet som en sitron?

Og eddik... den lukta er snål altså... minner meg bare om den gangen jeg var utvekslingsstudent i Spania og plutselig fikk lus i håret (det florerte på skolen vår uheldigvis), da mente fruen i huset at de ville dø av eddik.. så da satt jeg inne i timesvis med sviende eddik i hele håret, og DEN lukta!
Ja, lite saklig i denna sammenhengen kanskje, men poenget var vel at det var sterke saker!
Tviler på at du gjør økonomien en tjeneste ved å prøve å lage sitronsyre av sitroner. Det er jo bare 5-6% av juicen som er sitronsyre

Hvis du ser på Wiki så står det følgende:
"Produksjonsteknikken innebærer at kulturer med A. niger fores med sukrose og produserer sitronsyre. Etter filtrering blir sitronsyren felt ut ved hjelp av CaOH (ulesket kalk) til kalsiumsitrat. Sitronsyre kan gjenvinnes herfra ved behandling med svovelsyre."

A. niger er en sopp.

Man får kjøpt sitronsyre ihvertfall i pulverform på apoteker. Noen smarte sjeler har funnet ut at man kan fjerne rust på biler med det, så der sto det hvor de kjøpte det
Takk Bixen!
Jeg tenkte ikke på Wikipedia, men det hørtes ut som en håpløs fram stillelse, så takk for infoen om apoteket!
Kanskje dette viser seg å være en fin måte å senke ph på, bare man vet hvordan man doserer riktig?
Mulig det ja, vet ikke om jeg hadde turt å prøve selv Men det skal nok være veldig konsentrert for å irritere hud og øyne på oss, så det er kanskje likt i vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Robin Ulriksen
Reklame for plussmedlemskap