vannverdiene mine.

har for lav ph,kh og gh, fikk et tips hos min lokale dyreforretning om og bruke hagekalk og natron! er det noe i det eller er det farlig??ser ut som det går greit med fisken,men ville gjerne ha opp verdiene til det normale.........

Natron går fint å bruke for å heve kH, men hagekalk for gH høres ikke rett ut. Jeg ville ha bestil Natron Bikarbonat og gH+ fra webzoo.

En ting er om det er mulig å bruke en annen ting er å få rett blandingsforhold.
Jeg ville ikke brukt hagekalk. Denne inneholder ofte både magnesium, karbonater og fosfor som fort vil rote med de totale verdiene. I tillegg er det neppe spesielt strenge krav til nøyaktig analyse og kjemisk renhet.

En gjennomsnittlig hagekalk inneholder;
Kalsium: 40-43 %
Magnesium: 0,15-0,25 %
Fosfor: 0,4 %
Resten er karbonater, og da ligger plutselig Ph rett under taklista.
Takk for det,har en pose med natron bikarbonat i skapet kjøpt på "super´n" kan det brukes og hvor mye kan jeg ha i? har et 186 l akvarie, har målt med strips og verdien på kh ca 2 og ph på ca 5,5......
1. Stripstest er ikke egnet til å gi en indikator på vannverdiene engang, så her kan verdiene dine være meget annerledes enn hva du tror.
Skaff deg dråpetester i stedet

2. Start forsiktig, det er litt varierende hvor mye som må til for å få ønsket verdi.
Jeg bruker å blande ut f.eks 10g i en halvliter vann, og så tilsetter jeg f.eks 50ml, og ser effekten av dette.
Det beste er å prøve å feile i en 10L bøtte med akvarievann, slik at fiskene slipper stresset om du er litt overivrig med pulveret
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap