Tetratest GH og KH..

Inaktiv bruker
Hei! Sliter litt med testen. Etter 1 dråpe blir vannet rødt, etter 3 dråper blir vannet grønt. Det sier meg at jeg har en GH på 3 dh, altså for lav.(Korriger meg vist jeg er helt på månen her).
Så kommer problemet, den blir aldri blå! Bruksanvisningen sier at farveskiftet fra blå til gul forteller om KH. Etter 3 dråper er vannet bare grønt! Hva gjør jeg feil..
Det er separate tester for Gh, og Kh. Det skal også brukes nytt vann for hver test, altså ikke dælje dråpene til Kh oppi den allerede avleste Gh-testen (sier det fordi jeg har vært borti mer enn ett tilfelle der dette er gjort).

Gh-testen din høres riktig ut.
Test Kh på akkurat samme måte. Siden Kh ofte er lav her til lands, er det ikke uvanlig at man får utslag med 1. dråpe.
Testvannet skal endre farge fra blågrønn til gul. Med kun en dråpe testvæske, er det ikke spesielt tydelige farger, så bruk ett hvitt ark bak reagensen, da blir det mer tydelig
Inaktiv bruker
DA forstår jeg alt så mye bedre! Bruksanvisningen er felles for begge testene ser det ut til.
Bør jeg teste KH og (hver uke)?
Kh er som oftest relativt stabil, det samme gjelder Gh. Jeg måler disse relativt skjelden, siden jeg er sikker på at mine bunnlag ikke herjer med vannverdiene

Men til du selv ser at disse verdiene er dønn stabile, er det nok en fordel å ta en ukentlig test, ja
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap