- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvor blir gipsen av?
Hvor blir gipsen av?
Jeg har et malawi kar som jeg bruker å ha gips og natron i når jeg bytter vann. Verdiene er ca Ph8, Gh15 og Kh15.
Men når jeg har dette i vannet så blir det tåkete i noen timer. Så nå har jeg prøvd å ha gips og natron blandingen i en bøtte med powerhead i, for at det skal løses opp på forhånd. Den har nå gått i 3 dager og vannet ser fortsatt ut som melk.
Så da lurer jeg på hvorfor det ikke løses opp i bøtta men i karet?
Er det kanske andre måter å gjøre dette på?
Men når jeg har dette i vannet så blir det tåkete i noen timer. Så nå har jeg prøvd å ha gips og natron blandingen i en bøtte med powerhead i, for at det skal løses opp på forhånd. Den har nå gått i 3 dager og vannet ser fortsatt ut som melk.
Så da lurer jeg på hvorfor det ikke løses opp i bøtta men i karet?
Er det kanske andre måter å gjøre dette på?
Postet 04.03.07 kl 14:39
Det har jo så klart med mengden vann å gjøre Det er ikke mye vann i et bøtte (10 liter maks).
Vannet blir mettet, det kan bare bære så og så mye gips. Derfor er såpass mye igjen uoppløst. Vannmengden i bøtta er for liten. I karet derimot, er vannmengden mye større og der klarer vannet å bære den mengden gips og natron du har tilsatt.
Vannet blir mettet, det kan bare bære så og så mye gips. Derfor er såpass mye igjen uoppløst. Vannmengden i bøtta er for liten. I karet derimot, er vannmengden mye større og der klarer vannet å bære den mengden gips og natron du har tilsatt.
Postet 04.03.07 kl 14:49
Inaktiv bruker
Visst du har samme mengde gips i bøtta som du har i karet totalt, så klarer sikker ikke den lille vannmengden i bøtta å blande ut gipsen tilstrekkelig. Jeg bruker å blande i ei bøtte jeg også, men jeg skal bare ha gh opp på 6, så du bruker nok mye mer gips en meg. Tror fremdeles du vil få mindre tåke visst du blander i bøtta først og så heller den oppi karet. Gjerne litt og litt, ikke alt på en gang.
Postet 04.03.07 kl 14:50
Postet 04.03.07 kl 15:03
Postet 04.03.07 kl 16:36
Postet 04.03.07 kl 16:43
Postet 04.03.07 kl 16:53
Postet 04.03.07 kl 17:11
Postet 04.03.07 kl 20:58
Postet 04.03.07 kl 21:09
Postet 04.03.07 kl 22:37
Det stemmer at salt kan virke forebyggende mot en del sykdommer, men da i høyere dossering. På lang sikt, er det ikke heldig å utsette fiskene for saltbehandling, siden dette medfører mindre utskillelse av væske fra fisken, og da hoper det seg gjerne opp med avfallstoffer.
Det er i tillegg meget stressende for fiskene å stadig ha skader å bruke energi på å rettte opp, så jeg ville nok fjerna de lavasteinene både fort å gæli
Det er i tillegg meget stressende for fiskene å stadig ha skader å bruke energi på å rettte opp, så jeg ville nok fjerna de lavasteinene både fort å gæli
Postet 04.03.07 kl 22:42