Hvordan får jeg høyere Ph?

Jeg målte akkurat Ph, og det er bare 5 :S
Hva skal jeg gjøre? Stakkars fiskene mine :S
Det er 6 mil til nærmeste dyrebutikk, så jeg kan ikke kjøpe noe sånn "greier" enda.
Hvordan får jeg høyere Ph? Er det noe jeg kan gjøre uten å kjøpe ting på dyrebutikk?
Inaktiv bruker
tror du kan bruke natron.
men vent på svar frå noen andre for å få bekreftet dette 100%.
Natron funker fett det!
Men ikke bruk for mye! Ta heller litt og litt til du er fornøyd
Hva i alle dager er Natron? :P
Natron er et "pulver" som ofte blir benyttet til baking. Du finner dette i bakevarehyllene på vanlige matbutikker. Natron hever Ph- og kh-verdiene i vannet.
Hvor mye Natron burde jeg ha i et akvarie på 375 liter?
Det spørs hva slags fisker du har der, og hvor mange liter vann du bytter pr. vannbytte. Sett deg inn i fiskenes behov i forhold til vannverdier.

Natron øker ph til maksimalt 8,3. Kh-verdien derimot, kan stige over dette, og du må derfor unngå overdosering med natron. Kjøp deg kh-test og ph-test. (Dråpetester, ikke strips-tester).
Om du har plantekar, bør du tilsette magnesiumsulfat i tillegg til natron.

Husk også på gh-verdien de som har Malawi. Den bør ligge på mellom 10 og 15 dh. Du kan bruke gips eller gh-salt(Dyrt) til dette formålet.
Eg blandar ein pose Natron (40g) i 2liter vatn og brukar denne blandinga for ikkje så lett å overdosere.
1dl blanding i 10liter kranvatn ein verdi opp på kHskalaen.

Prøv deg fram i ei bøtte vatn for å finne ut korleis det fungerar hos deg.
Fiskene sliter nå!
Takk!

Men er det noen som vet hvor mye jeg skal ha i? Fiskene sliter, så jeg trenger svar litt fort.

Det er nå 5 i ph, men 7,5 er vel det vanlige. Akvariet er 375 liter.
Her er det så mange forhold som spiller inn, at det ikke er noen fasitt på dette.

Uansett; alle endringer skal gjøres gradvis, og start derfor forsiktig. Bland ut en pose natron i en halvlitersflaske med vann. Tilsett en dasj nå og da, f.eks med 2t mellomrom.
Kontrollmål minst 2x daglig hva Ph er kommet opp på.
Bland en teskje natron i et litersmål med vann først, så tømmer du det oppi karet. Vent en halvtimes tid før du måler ph igjen, så alt rekker å blande seg ut i hele akvariet. Da ser du hvor mye en teskje har påvirket ph i ditt kar, og kan lett beregne omtrent hvor mange flere teskjeer du trenger. Bland det alltid ut i vann først, og fordel natron-vannet ved å helle det jevnt over hele akvariet. For hvert litersmål med natron-vann du tar i, venter du en halvtime og måler ph på nytt.
NB!
Ta ut noen liter vann fra akvariet før du begynner, så det ikke renner over innen du er ferdig (tapp ut f.eks en ti liters bøtte vann)

Det lønner seg å ta litt og litt, og ikke all økningen på en gang. Fiskene skal tross alt ikke gå på en smell heller.
Men ph-økning takler alle mine fisker (som jeg noengang har hatt) uten å reagere i det hele tatt, nesten uansett hvor brått den kommer på. Det er ph-senkning som får dem til å slite. Så der skal man være svært forsiktig og ta det langsomt og over tid. Ved senkning går gjellene som blåsebelger og man ser tydelig at det stresser dem. Så det du skal gjøre nå, øke ph, er altså ikke særlig stressende for dem. De tåler det sannsynligvis fint, men som mange vise menn har sagt; hastverk er lastverk

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap