Nitritt etter strømbrudd

Pokker og noen verre gloser. Her var det strømbrudd i morges og selvfølgelig i over en halv time. Vet egentlig ikke hvor lenge. Målte nitritt tidligre i dag og det så ut til å greit. Men så målte jeg i åtte tiden og da var det ugreit....

Har tatt delvanns bytte på 225, 375 og 63 literen. Alle tre hadde nitritt på 0.8, 0.3 og 0.3. De to største er discuskar og det minste er reke/ancistrust barnehage kar.

Lurte på om jeg skal rense alle filterene også? Det lille karet har et hang on filter ellers er det utvendige filtre resten. 2 per akvarie.

Akvariene er vel alle å regne for nyoppstartet igjen?
Siden døde bakterier skal brytes ned til No3 de også, vil man oppleve at både ammoniakk og nitritt kan bli forhøyet etter utilsiktet filterstans.

Siden du måler nitritt, er ikke alle bakteriene døde, men en god del.
Jeg ville nok ikke renset filteret så seint etter at det startet igjen (dette er best å få gjort før filteret starter igjen).
Hvor lang tid det tar før nitritten er under kontroll, er ikke godt å si. Det vil være ren gjetting.

Men et er all grunn til å være på vakt, fôre mindre, og bytte mer vann. Mål verdiene jevnlig.
Siden du såpass fort fikk såpass merkbar No2, vil jeg tippe at du er over kneika etter 3-4 dager, ikke værre enn det
Men karene er neppe fullt belastningsdyktige (eller skal vi si tjenestedyktig i disse vinterøvelsesdager?) før etter i alle vall 14 dager
Takk for beroligende svar.

Jeg renset det ene filteret forsiktig i går kveld. Det luktet greit og virket som vanlig egentlig. Tok da ikke alle og det var jo greit.

I dag var rekekaret nitritt fritt, 375 literen nesten helt godkjent og 225 literen hadde 0.3. Tok vannbytte på alle sammen. Det virker som dette skal gå bra.

Jeg måler i ettermiddag igjen og ser om det blir nytt vannbytte til kvelden. Pleier jo bytte en gang for dagen som det er.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap