- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hva skjer med phèn i karet mitt?
Hva skjer med phèn i karet mitt?
Sliter med å få Phèn høy nok og stabil.
Oppdaget for en tid tilbake at fiskene ble helt tiltaksløse,noen holdt seg helst på bunnen og liten interesse for mat. Testet Phèn først og fikk sjokk,den var på 4(fire),Jbltest,trodde ikke det gikk an og testet med Tetra test. Den viste det samme .
Et raskt vannbytte og tilsetning med PH/KH+ og Phèn steg til litt mer levelige verdier,torde ikke øke for mye med en gang.Fiskene livnet da til igjen
Men sliter med at Ph`synker hele tiden selv med 1/3 vannbytte hver uke med tilsetning av PH/KH+. Noen som kan hjelpe meg?
Karet har vært i bruk i 2 år og har ikke hatt dette problemet før.
Litt praktiske opplysninger:
Karet er på 375 liter med Malawi
Utvendig Eheim 2329 + Fluval 3? innvendig pumpe
biltema blåsesand, steiner fra fjæren pluss noen skiferplater
endel planter ???
Temperatur 26,5-27
Ph 7
Gh 5
Kh 3
Vannverdiene i springen er :
Ph 7,5
Gh 4
Kh 2
Mvh. Sølvi
Postet 13.03.07 kl 21:33
Endret: 13.03.07 kl 21:34
Kan ikke råde deg til annet enn å tilsette ennå mer Kh-økende stoffer En Kh på 2-3 er alt for lavt til å opprettholde Malawi-Ph.
Bikarbonat (natron) øker Ph til maks 8,3, som er ideelt for Malawier. Denne kan derfor ikke overdosseres (med unntak av om det er klor i vannet, da kan denne spaltes til salt og en svak syre (ph 6,8))
Selv kjørte jeg med en Kh på 10-12 i mitt Malawikar, og da var Ph spikra på 8,3.
Syntes også at du kan senke tempen til 24-25`C, dette er den tempen Malawier trives best under
Også Gh må opp, Gh på 5 er langt lavere enn det Malawier trives med.
Tilsett gips ved vannbyttene (f.eks alabastergips fra Panduro)
Bikarbonat (natron) øker Ph til maks 8,3, som er ideelt for Malawier. Denne kan derfor ikke overdosseres (med unntak av om det er klor i vannet, da kan denne spaltes til salt og en svak syre (ph 6,8))
Selv kjørte jeg med en Kh på 10-12 i mitt Malawikar, og da var Ph spikra på 8,3.
Syntes også at du kan senke tempen til 24-25`C, dette er den tempen Malawier trives best under
Også Gh må opp, Gh på 5 er langt lavere enn det Malawier trives med.
Tilsett gips ved vannbyttene (f.eks alabastergips fra Panduro)
Postet 14.03.07 kl 12:11
Takk for tips. Er klar over at både GH og Hk er for lave og at det må gjøres noe med for å klare å øke Phèn og få den stabil.
Klarer bare ikke å finne grunnen til at den synker så lavt .
Kan plantene ha noe å gjøre med det tro?
Skal prøve å få fatt i gips,men hvordam skal dette gjøres rent praktisk?
Ang. temperaturen( varmekolben slår seg ikke på),så klarer jeg nok ikke å få den lavere,vi har et veldig varmt hus
Klarer bare ikke å finne grunnen til at den synker så lavt .
Kan plantene ha noe å gjøre med det tro?
Skal prøve å få fatt i gips,men hvordam skal dette gjøres rent praktisk?
Ang. temperaturen( varmekolben slår seg ikke på),så klarer jeg nok ikke å få den lavere,vi har et veldig varmt hus
Postet 14.03.07 kl 14:31
Du får sette opp ei dør ei stund, så faller tempen fort :p
Plantene vil i mangel på Co2 forbruke noe Co3 i stedet. Co3 er som du kanskje vet noe som er tilgjengelig i ulike karbonatløsninger vi dytter i karet. Mengden Co3 vil forøvrig redusere seg noe som en direkte reaksjon mot produserte syrer i akvariet.
Dette ser man spesielt godt i kar som ikke ser snurten til vannbytter; avgir ikke bunnlag\ dekorstein karbonater, dropper Kh ned i ingenting, og så har en plutselig Ph som ikke er mulig å lese av engang
Jeg ser ingen unormale endringer i dine vannverdier, om en sammenligner spring og akvaire-vann. Det hele som skal til er litt mer tilsetting.
Gips, tilsetter man på akkurat samme måte som mye dyrere Gh+, Gh-salt etc. Enten blander man dette i vannet før vannet has i karet (definnitivt best), eller så rører man ut en gitt mengde gips i ett litersmål med vann.
Om det er store mengder vann som skal byttes, og det blir noe gips som skal løses opp, er ikke mengden i ett litersmål tilstrekkelig til å løse opp all gipsen på forhånd. Gips metter vannet ved ca 2g pr L, og vil da gjøre vannet ganske uklart når man heller denne suppa i karet.
Hell mens vannet fyller seg opp
Plantene vil i mangel på Co2 forbruke noe Co3 i stedet. Co3 er som du kanskje vet noe som er tilgjengelig i ulike karbonatløsninger vi dytter i karet. Mengden Co3 vil forøvrig redusere seg noe som en direkte reaksjon mot produserte syrer i akvariet.
Dette ser man spesielt godt i kar som ikke ser snurten til vannbytter; avgir ikke bunnlag\ dekorstein karbonater, dropper Kh ned i ingenting, og så har en plutselig Ph som ikke er mulig å lese av engang
Jeg ser ingen unormale endringer i dine vannverdier, om en sammenligner spring og akvaire-vann. Det hele som skal til er litt mer tilsetting.
Gips, tilsetter man på akkurat samme måte som mye dyrere Gh+, Gh-salt etc. Enten blander man dette i vannet før vannet has i karet (definnitivt best), eller så rører man ut en gitt mengde gips i ett litersmål med vann.
Om det er store mengder vann som skal byttes, og det blir noe gips som skal løses opp, er ikke mengden i ett litersmål tilstrekkelig til å løse opp all gipsen på forhånd. Gips metter vannet ved ca 2g pr L, og vil da gjøre vannet ganske uklart når man heller denne suppa i karet.
Hell mens vannet fyller seg opp
Postet 14.03.07 kl 14:45
Nei verdiene er det gjerne ikke så mye endring på slik du ser det nå ,men testen er tatt noen dager etter vannbytte.Den var høyere med det samme jeg byttet vann,men så er det jo da dette med at den faller så fort igjen som plager meg.
Bytter ca. 100liter ved vannbytte,så får vel finne frem en bøtte.
Så du mener at phèn vil holde seg mer stabil ved bruk av gips fremfor PH/KH + ?
Bytter ca. 100liter ved vannbytte,så får vel finne frem en bøtte.
Så du mener at phèn vil holde seg mer stabil ved bruk av gips fremfor PH/KH + ?
Postet 14.03.07 kl 15:10
Postet 14.03.07 kl 18:03