Hvilke vannverdier tester du for?

Inaktiv bruker
Hvilke vannverdier tester du for og hvor stort akvarium har du?
Hvor ofte foretar du vannbytter?

Det lurer jeg på, hva er normalen liksom.

Ønsker mange svar.

Takker og bukker.
Om det er normalen du spør etter, er vel neppe jeg den rette til å svare :p

Jeg tester vannets Ph, Gh, Kh, No2, No3, Po4, Fe med jevnlige mellomrom.
Tester ikke spesielt ofte, men om jeg ser noe som kan være en indikator på at noe ikke er helt på topp, er det frem med testene. Etter en del år med hue under vann, ser man kanskje tegnene bedre og bedre.

Men for ett nystartet kar, med en like nystartet akvarist, syntes jeg at:
Ph testes 2x pr uke eller mer de første 2 måneder. Deretter tester man en gang hver 14 dag til karet er ca ett halvår, deretter ved "behov". Hvor tett det bør testes henger noe sammen med hvilken Kh det er i vannet.
Gh\Kh testes slik som Ph. Siden jeg tilsetter samme mengde remedier som øker disse ved hvert vannbytte, testes disse verdiene kanskje 3-4 hver måned etter dette.
No2 bør testes ofte i starten, i alle fall de 6 første ukene. Test også hyppigere etter innførsel av nye fisker. Nå karet er blitt stabilt, etter 6 uker, og det ikke er endring i fiskebestand\ økt fôring, er det skjelden påvisbar No2 i vannet.
No3 kan hope seg opp, og bør derfor testes ca hver 14 dag. En ser fort hvordan nivået blir i karet, og om dette er økende eller ikke. Korriger fôrmenge opp mot vannbytter, for å holde No3 lav.
Fe\Po4 er vel for mer interesserte

Når det gjelder vannbytter; Jeg bytter i alle kara uten diskus, en gang i uka. Det er da 25-35% som ender i sluken.
Diskuskaret bytter jeg hver eneste dag, 365 dager i året (i alle fall nesten, noen ganger stikker jeg på fjellet noen dager, og da blir det dårlig med vannbytte)

Jeg bytter heller for mye, enn for lite, vann
Inaktiv bruker
Det er vel ingen som tør å svare etter at du har svart Frank :p

Kom igjen da akvarister, dere bytter vel vann dere andre også :-0
Ingen som trenger å være redd for å svare selv om jeg har dælja litt på tastaturet Jeg skvetter ikke vann på noen, om noen gjør ting annerledes enn meg :p
Har en 240 liter så jeg tester Ph, GH, No2, No3, KH og FE

Når det gjelder vannbytte så e eg ikkje så flink med det :P
Men det hender jo av og til jeg bytter ut 30% sånn dann og vann.
Tidligere, når jeg har hatt akvarium, så var holdningen min at vi tester hvis fiskens begynner å dø/ser syke ut, uten synlig årsak. Og da tenkte jeg å gjøre det i dyrebutikken... Men etter at jeg kjøpte akvarium til min datter, og meldte meg inn i dette forumet, så er det blitt testet i lange baner...
Første settet var en boks med 5-i-en teststrips, og det var jo til å bli nervøs av... vannverdiene viste forskjellig med bare minutters mellomrom... Jeg holdt på å bli tullete, helt til jeg skjønte at disse testene ikke var noe tess.

Det er ikke så lenge siden jeg skaffet meg sett med dråpetester. Der har jeg pH, gH, kH, nitritt og nitrat. Jern-test står også på ønskelista, men foreløpig bruker jeg plantene som indikator (echinodoras) på om det er for lite jern..

Hvor ofte jeg tester? Tja.. når jeg lurer på noe... Og når jeg skal justere gH og kH til ønsket nivå, så tester jeg for å vite hvor mye jeg skal ha oppi pr liter.

Akkurat nå tester jeg om dolomittkalk kan brukes til plantegjødsel/vannforbedring i stedet for disse vannvittig dyre remediene man har i dyrebutikkene. Tester selvfølgelig i vann uten fisk, og så dråpetest av vannet

Vannbytte gjør man jo bare til fest, sånn en gang i uka er best (fri tolning av Thorbjørn Egner)
Bruker JBL sine dråpetester, kjøpte denne kofferten [URL=null]http://aquamanias.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=170&produktid=1266&Navn=Noraq&HKatID=11[/URL]

Og er veldig fornøyd med den

Har en kammerat som har disse teststrippsa men de viser ikke så nøyaktig.
[External Image]
Jeg har et 54l. akvarium hvor heg tester no2, no3, kh, gh og ph.

Også bytter jeg ca. 20-25% vann en gang i uken
KH alltid etter vannskifte hver uke, GH gjerne annenhver uke. For å sjekke at disse ikke vandrer opp eller ned.
PH minst en gang i uken for å se at co2 er ok. Ikke noe annet regelmessig. Har ikke så mye tillit til tester som viser næringsstoffer i vannet.
Jeg har sluttet å måle nitrit siden jeg aldri har noe nitrit å måle. Det overasker meg egentlig at enkelte sliter med dette. Nitrit er helt unødvendig hvis man tar hensyn til det helt elementære ved akvariehygiene.

I de mest belastede akvariene har jeg endel nitrat som jeg tester(sjeldent)

Holder mest øye med gh og ph.
Jeg tester pH, GH, KH og CO2. Testet NO2r før, men gidder ikke det lenger, for jeg har ikke noe nitritt å måle :P

Jeg begynte faktisk ikke å teste vannverdiene før jeg hadde hatt akvarium i 2 år (!). Grunnen: aner ikke helt.. Som den "perfekte" akvarisk, startet jeg med denne hobbyen fordi jeg ønsket meg kjæledyr *ler*. Tror rett og slett jeg må ha glemt at butikken så det til meg, at jeg måtte teste vannverdiene. I løpet av de to første årene testet jeg det kun én gang, hos butikken. Ellers leste jeg kun i en bok jeg lånte på bibloteket, og det var det :P Skal si jeg har lært mye etter jeg ble medlem her!

Det jeg stusser litt over, er at jeg i løpet av mine to første år, ikke kan huske noen episoder med fisker eller no, som har sliti pga ekstremt dårlige vannverdier - så da får jeg vel heller tro at de gikk glatt :P "Inte vet jäg", men det som er sikkert er at det er mange nybegynner feil som fortsatt henger igjen i karene mine (som jeg prøver å bli kvitt...) og jeg har dessverre gått glipp av noen sånn grunnleggende ting (som f.eks å bruke kaldt vann i stedet for varmt og bytte kun 20-30% av vannet). Så, jaja.... Mye har jeg lært, men har fortsatt mye igjen
Sjekker Gh og Ph hvis jeg mistenker at noe er i gjære i karene. Nitrit har jeg ikke målt på et års tid, men gjorde det ofte i begynnelsen.

Med tiden får man en magefølelse på hvordan vannet i karet er - dette ser man gjerne på fiskenes adferd. Foringsrutinene er også gode, noe som gjør nitritmålingen overflødig.

Jeg er også litt obs på at vannverdiene i springen kan variere noe, så det hender jeg måler litt etter store nedbørsmengder eller ved tørke. Vannverket påstår hardnakket at slike ting ikke har sin innvirkning, men erfaring tilsier noe annet.
De første månedene etter at jeg starta opp med akvarium igjen etter noen års pause, testa jeg ofte. Jeg har hatt ett kar der jeg hadde utvendig pumpe, og da fikk nitritt-testen bein å gå på! Dette karet er det eneste karet jeg over tid har hatt problemer med nitritt. Nitritten var høy i nesten 2 uker før den begynte å synke, på tross av daglige (ofte 2) vannbytter. Da var det testing opp til 3 ganger hver eneste dag. I den tiden testet jeg også ph, kh og gh samt NO3.

Nå har jeg ikke satt opp nye kar siden sist sommer, og har heller ikke økt fiskebestanden eller endret fòringsrutinene. Derfor har jeg ikke testet vannet siden august ca. Jeg kjøpte meg faktisk en digital ph-måler, men har brukt den bare en gang, og det var den dagen den kom i postkassa...... Snakk om bortkasta penger!

Bytter vann 3-4 ganger pr mnd
Hei.

Da jeg var helt fersk, juni 2005, testet jeg vannverdiene hele tiden. Tror jeg testet omtrent hver eneste dag i 1 1/2 måned.
Siden ble det sjeldnere og sjeldnere.
I dag går det mange uker imellom, ja ærlig talt går det måneder.
Foreksempel er Nitritt aldri registrert.
I starten brukte jeg strips, nå dråpetester.
Jeg er meget nøye med hygenen.
Jeg sjekker visuelt hver eneste dag fiskenes oppførsel. Fiskenes "hud", hvordan de puster, noen som ikke spiser.
Om noe virker annerledes en dag, da sjekker jeg vannverdier.
Jeg foretar vannbytte på 30 % minst en gang i uka, ofte noe hyppigere da mine kar er noe overbelastet.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap