- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Usikker på testresultatene
Usikker på testresultatene
Har kjøpt meg Prodac laboret test, og testet nå vannet i 118l for første gang med noe annet enn strips.
Null farge på ammoniakk og nitrit, og det er jo fint
På Kh derimot, så puttet jeg oppi minst 20 dråper (skal ta en og en dråpe til det ble rød/lilla) og det ble kun gult. Vet ikke helt hvordan jeg skal lese av det?
Så i et annet innlegg at den da ligger på 0-1?
Kan umulig være nødvendig å tømme hele flaska?
Om verdien er for høy/lav, hva gjør jeg for å fikse det?
GH er på 6, pH på 7,2.
Dette vil jeg tro er helt fine verdier?
Null farge på ammoniakk og nitrit, og det er jo fint
På Kh derimot, så puttet jeg oppi minst 20 dråper (skal ta en og en dråpe til det ble rød/lilla) og det ble kun gult. Vet ikke helt hvordan jeg skal lese av det?
Så i et annet innlegg at den da ligger på 0-1?
Kan umulig være nødvendig å tømme hele flaska?
Om verdien er for høy/lav, hva gjør jeg for å fikse det?
GH er på 6, pH på 7,2.
Dette vil jeg tro er helt fine verdier?
Postet 18.03.07 kl 12:42
Normalt så er fargeforandringen på KH-tester fra blått til gult. Hvis fargen ble gul etter første dråpe, betyr det at KH er under 1.
Står det virkelig at den skal bli rød/lilla? Det høres veldig rart ut. Nå kjenner jeg ikke til prodacs tester, annet enn for GH, men jeg regner med at de tester KH på samme måte som alle andre.
Står det virkelig at den skal bli rød/lilla? Det høres veldig rart ut. Nå kjenner jeg ikke til prodacs tester, annet enn for GH, men jeg regner med at de tester KH på samme måte som alle andre.
Postet 18.03.07 kl 12:58
skal vi se.. hentet bruksanvisningene jeg nå... begge testene (gh og kh) er utført slik at du tar 5 ml vann og tilsetter dråper til ønsket farge oppnås.
GH skal bli grønn, og det ble den etter 6 dråper.
KH= "tilsett en dråpe om gangen. Tell dråpene og rist etter hver dråpe helt til fargen på oppløsningen går fra den lysegule fargen til rød/fiolett."
Så ja... Testet med stripsene også, og der viste den det laveste (som er 3).
GH skal bli grønn, og det ble den etter 6 dråper.
KH= "tilsett en dråpe om gangen. Tell dråpene og rist etter hver dråpe helt til fargen på oppløsningen går fra den lysegule fargen til rød/fiolett."
Så ja... Testet med stripsene også, og der viste den det laveste (som er 3).
Postet 18.03.07 kl 14:26
20 dråper uten at det skifter, hørtes mystisk ut. Så høy Kh har du garantert ikke, ikke ut fra Ph.
Regner med at du tok nytt vann før du testa, og ikke brukte det som målte Gh? Sistnevnte har av en eller annen grunn mer enn en gang den siste tiden vært grunnen til trøbbel med testingen
Jeg vil tippe, ut i fra din Ph, og siden jeg antar du ikke kjører ekstra Co2 inn i karet, at din Kh er mellom 2 og 4
Regner med at du tok nytt vann før du testa, og ikke brukte det som målte Gh? Sistnevnte har av en eller annen grunn mer enn en gang den siste tiden vært grunnen til trøbbel med testingen
Jeg vil tippe, ut i fra din Ph, og siden jeg antar du ikke kjører ekstra Co2 inn i karet, at din Kh er mellom 2 og 4
Postet 18.03.07 kl 17:13
Postet 18.03.07 kl 21:03
Postet 19.03.07 kl 11:23
Postet 19.03.07 kl 12:49