- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hva er status på mitt akvarium - vannverdier?
Hva er status på mitt akvarium - vannverdier?
Hei
Hva status på mitt akv. med tanke på følgende vannverdier....?
PH 6,5
Mindre enn 0,3 NO2
GH 4
KH 3-4
10-12 mg CO2
(Tetratest)
+
Fisken trives.. (ancistrus sp, perlegurami, sølvhai, pansermalle, sae, platy, guppy, zebrasn. og neontetra)
-
Algevekst
Sliter litt med planter(alger)
Skal det være sånn? skal jeg gjøre noe? osv
Takk for god hjelp ifm tidligere tråder.
Mvh
Leif
Hva status på mitt akv. med tanke på følgende vannverdier....?
PH 6,5
Mindre enn 0,3 NO2
GH 4
KH 3-4
10-12 mg CO2
(Tetratest)
+
Fisken trives.. (ancistrus sp, perlegurami, sølvhai, pansermalle, sae, platy, guppy, zebrasn. og neontetra)
-
Algevekst
Sliter litt med planter(alger)
Skal det være sånn? skal jeg gjøre noe? osv
Takk for god hjelp ifm tidligere tråder.
Mvh
Leif
Postet 19.03.07 kl 09:20
Postet 19.03.07 kl 10:01
NO3
Hei
Takk for svar.
NO3 blir testet i kveld.
Har ikke denne testen pga at jeg har oppfattet den verdien som ikke farlig... visste ikke at det var det en sammenheng mellom avfall/alger og NO3.
Leif
Takk for svar.
NO3 blir testet i kveld.
Har ikke denne testen pga at jeg har oppfattet den verdien som ikke farlig... visste ikke at det var det en sammenheng mellom avfall/alger og NO3.
Leif
Postet 19.03.07 kl 10:14
Har du problemer med algevekst, kan det være at du har litt høye nitratverdier i karet. For mange fisker i forhold til karets størrelse og for mye mat forårsaker ofte dette. Hyppigere vannskifte kan hjelpe på (+mindre foring). Du kan jo også lese artikkelen om alger her på forumet (se under ARTIKLER/om alger). Vanlige råd er å ha flere hurtigvoksende planter, og det er også lurt å gi dem plantenæring (1/2 dose til å begynne med).
Det virker ikke som om det er noe skrikende feil med vannverdiene dine. Er du usikker, så sjekk i fiskebasen på de fiskene du har, om verdiene er innenfor anbefalingene.
Lykke til med å finne den rette balansen i akvariet!
Det virker ikke som om det er noe skrikende feil med vannverdiene dine. Er du usikker, så sjekk i fiskebasen på de fiskene du har, om verdiene er innenfor anbefalingene.
Lykke til med å finne den rette balansen i akvariet!
Postet 19.03.07 kl 10:16
NO3
Hei
Da er NO3 testet. Ca.12,5 mg/l. Vannbytte har ikke vært gjennomført på ca. 10 dager...
Da er vel status OK?
Algeveksten skyldes kanskje sollyset jeg får inn på akv. av og til?
Leif
Da er NO3 testet. Ca.12,5 mg/l. Vannbytte har ikke vært gjennomført på ca. 10 dager...
Da er vel status OK?
Algeveksten skyldes kanskje sollyset jeg får inn på akv. av og til?
Leif
Postet 21.03.07 kl 11:54
leifVannbytte har ikke vært gjennomført på ca. 10 dager...
På tide å bytte kanskje?
leifAlgeveksten skyldes kanskje sollyset jeg får inn på akv. av og til?
Sollys påvirker algeveksten, ja. Det er lurt å plassere kar et sted hvor det ikke får direkte sollys på seg, i hvertfall hele dag, eller man kan trekke for gardiner el. persienner, hva nå en har...
Sollys kan også øke temperaturen, og den kan kanskje bli litt for høy til tider. Reduser lysmengdel på karet, så hjelper det litt på algeveksten f.eks.
Postet 21.03.07 kl 14:47
leifDa er vel status OK?
Vannet er OK, men som Snuffeline er inne på, ett vannbytte er ikke å forakte
Feil\ for mye lys er en kjent årsak til irriterende algeoppblomstring Forsøk å skjerme karet for direkte sollys, ikke la lyset være på mer enn 10-11 timer i døgnet, og skjekk at du har gode rør (rørene har også stor betydning for vekst av både alger og planter)leifAlgeveksten skyldes kanskje sollyset jeg får inn på akv. av og til?
Postet 21.03.07 kl 18:03
Alger kan også komme av høye fosfat-verdier. Jeg har en 160 liter som lenge var voldsomt angrepet av alger. Ga nesten opp til slutt... og ikke noe sollys treffer det karet.
Så kjøpte jeg en fosfat-test, og måtte blunke tre ganger for å begripe resultatet jeg så... uuuups! Jeg trodde det ikke og måtte teste igjen.
Jeg tør ikke engang skrive resultatet her
Saken er nå under kontroll, ved hjelp av noen massive vannbytter en periode, minskning av fòringen og endring av fòrtyper. Mange type fiskemat inneholder algefremmende ting, og mye fòring fremmer da algevekst.
Algene er nesten borte i dette karet nå, det som tidligere var dekket av det på hver eneste ledige kvadratcentimeter. Planter, røtter, glasset, ja til og med eplesneglene hadde grønn plysj på skallene sine!! *he-he*
Så kjøpte jeg en fosfat-test, og måtte blunke tre ganger for å begripe resultatet jeg så... uuuups! Jeg trodde det ikke og måtte teste igjen.
Jeg tør ikke engang skrive resultatet her
Saken er nå under kontroll, ved hjelp av noen massive vannbytter en periode, minskning av fòringen og endring av fòrtyper. Mange type fiskemat inneholder algefremmende ting, og mye fòring fremmer da algevekst.
Algene er nesten borte i dette karet nå, det som tidligere var dekket av det på hver eneste ledige kvadratcentimeter. Planter, røtter, glasset, ja til og med eplesneglene hadde grønn plysj på skallene sine!! *he-he*
Postet 21.03.07 kl 19:56