- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- hvordan holde ph verdien
hvordan holde ph verdien
har et 380l akvarie og sliter skikkelig med å få ph til å holde seg stabil. vannet i springen har ph 7.5 og når jeg skifter har jeg middel oppi som skal få opp ph (sera ph+) det funker jo forsåvidt greit, men etter bare noen dager må jeg ha oppi mere av det middelet for ph bare synker og synker. det her starta etter jeg kjøpte dette akvariet. hadde en 250l før og hadde ikke det problemet.
har luft i akvariet så er redd det er det som gjør det. men kan ikke ta den ut for da går fiskene i overflata etter bare et par timer.
er det noen her som har noen tips til hva jeg kan gjøre?
har et akvarie til på 60l og har ingen problemer med det.
har luft i akvariet så er redd det er det som gjør det. men kan ikke ta den ut for da går fiskene i overflata etter bare et par timer.
er det noen her som har noen tips til hva jeg kan gjøre?
har et akvarie til på 60l og har ingen problemer med det.
Postet 24.03.07 kl 20:23
Hva er målet for pH-verdien?.
Normalt sett er man fornøyd når pH-verdi senker seg fraa 7.5.
pH og kH henger sammen og er kH lav er det greit å regulere pH opp med bikarbonat slik at både pH og kH får et løft.
Ved å tilføre luft i karret skal dett normalt sett være med på å øke pH da den ekstra lufttilførselen "lufter" ut Co2.
Postet 25.03.07 kl 00:06
Postet 25.03.07 kl 11:22
Bikarbonat=natron, brukes på samme måte som du bruker Seras Ph+. Trolig dreier det seg om samme stoff i begge, men til helt annerledes pris.
Det jeg vil anbefale deg å gjøre, er å skaffe deg en dråpetest for Kh. Mål etter tilsetting av Ph+, mål når denne faller.
Om Kh forbrukes i stor stil, er det alt for mye syreproduksjon i karet, av en eller annen grunn.
Du filtrerer vel ikke over torv?
Det jeg vil anbefale deg å gjøre, er å skaffe deg en dråpetest for Kh. Mål etter tilsetting av Ph+, mål når denne faller.
Om Kh forbrukes i stor stil, er det alt for mye syreproduksjon i karet, av en eller annen grunn.
Du filtrerer vel ikke over torv?
Postet 25.03.07 kl 17:56
kh testen skifter farge med en gang, så da er den vel på 1 eller 0.
filtrerer ikke over torv nei. har et par veldig gamle røtter oppi der, noen kunstige steiner som mallene gjemmer seg i (kjøpt i butikk) og litt planter. filtrer med substrat og sånne keramikkgreier som ser ut som macaroni. (husker ikke hva det heter) + filtervatt. så hva som eventuelt gir så mye syre aner jeg ikke.. vet bare at de stakkars fiskene mine sikkert ønsker seg stabil ph. det er så rart for i det lille karet mitt funker alt perfekt! og jeg gjør jo alt likt.. trodde jeg da ihvertfall :S
filtrerer ikke over torv nei. har et par veldig gamle røtter oppi der, noen kunstige steiner som mallene gjemmer seg i (kjøpt i butikk) og litt planter. filtrer med substrat og sånne keramikkgreier som ser ut som macaroni. (husker ikke hva det heter) + filtervatt. så hva som eventuelt gir så mye syre aner jeg ikke.. vet bare at de stakkars fiskene mine sikkert ønsker seg stabil ph. det er så rart for i det lille karet mitt funker alt perfekt! og jeg gjør jo alt likt.. trodde jeg da ihvertfall :S
Postet 25.03.07 kl 21:42
Kh samvarer med svingningene i verdien. Har du målt Kh etter tilsetting av denne Ph+ en? Ta en slik test også, slik at vi ser om den faktisk funker
Bytt gjerne også over til natron\ bikarbonat, for å se om denne har bedre effekt. For alt jeg vet, benytter Sera ett eller annet lurt i sin Ph+, som spalter seg lett.
Sera er ikke den produsenten som deler velvillig ut info om hva produktene inneholder
Bytt gjerne også over til natron\ bikarbonat, for å se om denne har bedre effekt. For alt jeg vet, benytter Sera ett eller annet lurt i sin Ph+, som spalter seg lett.
Sera er ikke den produsenten som deler velvillig ut info om hva produktene inneholder
Postet 26.03.07 kl 12:45