- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hva øker gh i kar uten min innblanding?
Hva øker gh i kar uten min innblanding?
Da jeg starta opp karet for ca 2mnd siden så var Gh på 3..og det har den vært helt til nå. Målte i dag å da var den på 6. Hva er det i karet som får Gh til å stige når man ikke gjør noen tiltak?
Målte også Kh og den er nesten ikke-eksisterende! Tenker å tilsette co2 enten i hjemmelaget form eller å kjøpe utstyr. Men er det ikke noe man må ta hensyn til iht Kh da? Ph er ca 7 så den er ok. Kan jeg tilføre co2 med så lav Kh uten at Ph blir helt ustabil? Trøste, jeg er ingen kjemiker!! Hjelp
Målte også Kh og den er nesten ikke-eksisterende! Tenker å tilsette co2 enten i hjemmelaget form eller å kjøpe utstyr. Men er det ikke noe man må ta hensyn til iht Kh da? Ph er ca 7 så den er ok. Kan jeg tilføre co2 med så lav Kh uten at Ph blir helt ustabil? Trøste, jeg er ingen kjemiker!! Hjelp
Postet 29.03.07 kl 23:24
Endret: 29.03.07 kl 23:35
0 i kh og 7 i pH blir fort problematisk å forholde seg til når man skal tilføre CO2. Meget labil pH-verdi er resultatet.
Det man kan gjøre er å starte opp CO2'en og stå parat med natron bikarbonat. Så fort pH begynner å falle så tilfører man bikarbonat som får pH og kH til å øke. Slik holde man på til fallet i pH begynner å stabilisere seg.
Små mengder er det som skal til. Det er om å gjøre å være lett på handen da hurtige endringer i pH samt at pH skalaen er logaritmisk(liten endring i verdi betyre mye rent surhetsmessig) vil bety mye når det gjelder stress på fisken.
Det man kan gjøre er å starte opp CO2'en og stå parat med natron bikarbonat. Så fort pH begynner å falle så tilfører man bikarbonat som får pH og kH til å øke. Slik holde man på til fallet i pH begynner å stabilisere seg.
Små mengder er det som skal til. Det er om å gjøre å være lett på handen da hurtige endringer i pH samt at pH skalaen er logaritmisk(liten endring i verdi betyre mye rent surhetsmessig) vil bety mye når det gjelder stress på fisken.
Postet 29.03.07 kl 23:46
Endret: 29.03.07 kl 23:48
Postet 29.03.07 kl 23:50
Er ingen kjemiker selv, og jeg opplevde det samme som deg i forhold til gH. Men jeg fant ut at jeg ikke hadde gode nok tester. Jeg brukte nemlig strips. Nå bruker jeg dråpetester, og gH er stabil likevel...
Hvis testene dine er riktige, så vil jeg tro at du har en grustype eller stein som virker inn på gH-nivået. Er det 6 like før vannbytte, tror jeg ikke det er noen krise. Verre om det stiger veldig høyt på kort tid.
Hvis testene dine er riktige, så vil jeg tro at du har en grustype eller stein som virker inn på gH-nivået. Er det 6 like før vannbytte, tror jeg ikke det er noen krise. Verre om det stiger veldig høyt på kort tid.
Postet 29.03.07 kl 23:50
Postet 29.03.07 kl 23:52
scnuppahuff synes det virker skummelt jeg! viss man gjør en aldri så liten tabbe så resulterer det jo i fiskdød da!
Det vil ikke føre til fiskedød så lenge du ikke gir en skikkelig overdose med CO2. Hold deg til en eller to bobler i sekundet så er du på den sikkre siden.
Bare ha god bevegelse i vannflata i starten så vil ikke CO2'en virke så brått da en god del bli luftet ut.
Så snart du har fått opp kH mellom 3 og 4 uten å ha sendt pH over 7 så vil det hele gå av seg selv. Det eneste du da gjør er å bytte vann samt vedlikeholde kH med bikarbonat.
Postet 29.03.07 kl 23:57
Postet 30.03.07 kl 00:00
Blåsesanden øker ikke Gh, så her er det noe annet som inneholder mye kalsium eller magnesium i karet.
Har du steiner, skjell, koraller i som dekor? Skjell og korall, inneholder store deler kalsium (mest i form av kalsiumkarbonat). Du skulle da opplevd at Kh også krabber oppover skala, men noen ganger er ikke akvariekjemien helt etter boka
Har du steiner, skjell, koraller i som dekor? Skjell og korall, inneholder store deler kalsium (mest i form av kalsiumkarbonat). Du skulle da opplevd at Kh også krabber oppover skala, men noen ganger er ikke akvariekjemien helt etter boka
Postet 30.03.07 kl 11:26
Postet 30.03.07 kl 11:34
Postet 30.03.07 kl 12:15
Postet 30.03.07 kl 13:12
øke GH'en!:P hjelp?
gammel tråd, men alika vel...=D
jeg bare lurte på hva som øker GH'en? etter som jeg har skjønt så var det sneglehus o.l... men er det noe annet som jeg som regel har i hus? mn gh er på
jeg bare lurte på hva som øker GH'en? etter som jeg har skjønt så var det sneglehus o.l... men er det noe annet som jeg som regel har i hus? mn gh er på
Postet 15.05.07 kl 14:25
Odd Espengammel tråd, men alika vel...=D jeg bare lurte på hva som øker GH'en? etter som jeg har skjønt så var det sneglehus o.l... men er det noe annet som jeg som regel har i hus? mn gh er på
Dette passer ikke helt til topic, der Gh økes uten at dette ønskes. Altså motsatt av det du vil
Men svarer likevel, selv om innlegget ditt tydeligvis mangler noe på slutten (du har sikkert brukt motsatt av >tegnet, det funker av en eller annen grunn ikke)
Gh økes av kalsium og magnesium. I akvariesammenheng tilsettes dette enten i form av sulfat-oppløsninger, eller klorid-oppløsninger. Sulfater er bedre for fisken, klorider løser seg lettere i vann.
De fleste tilsetter nok gh\ Th+ i en eller annen variant, eller Gh-salt. Dette gjør jobben enkelt, men ikke helt billig.
Andre tilsetter gips, som er ren kalsiumsulfat (CaSo4) sammen med Magnesiumsulfat (MgSo4) i blandingsforholdet 80% Ca og 20% Mg.
Om dette er noe du har i hus, aner jeg fint lite om
PS: Skjell, koraller etc består stort sett av Kalsiumkarbonat, CaCo3. Dette vil dermed i første omgang påvirke Kh i vannet, og dermed også Ph.
Postet 15.05.07 kl 14:40
hehe, okay.. det skulle stå at gh er 3*d og at den skal være 5-19*dH..:P
men hva gjør man med gipsen da?:P heller pulver oppi, eller en gipsfigur?:P hehe...
og... dette skjønte jeg ikke SÅ mye av;
Andre tilsetter gips, som er ren kalsiumsulfat (CaSo4) sammen med Magnesiumsulfat (MgSo4) i blandingsforholdet 80% Ca og 20% Mg
kan du skrive dette på norsk?:P hehe...
men hva gjør man med gipsen da?:P heller pulver oppi, eller en gipsfigur?:P hehe...
og... dette skjønte jeg ikke SÅ mye av;
Andre tilsetter gips, som er ren kalsiumsulfat (CaSo4) sammen med Magnesiumsulfat (MgSo4) i blandingsforholdet 80% Ca og 20% Mg
kan du skrive dette på norsk?:P hehe...
Postet 15.05.07 kl 14:46
Nei, en tar ut fiskene, og støper de inn :xOdd Espenmen hva gjør man med gipsen da?:P heller pulver oppi, eller en gipsfigur?:P hehe...
Pulveret blandes i vannet, enkelt og greit. Fungerer akkurat likens som dyrere produkter med samme kjemske sammensetting, handlet på dyrebutikken.
Gips kan løses opp i vann med ca 2g pr L, så mange velger å røre ut dette i ett litersmål, for så å helle dette i karet når nytt vann fylles i etter delvannsbytte.
Selv blander jeg mixen av gips og magnesium ut i 30L bøtter, slik at denne er fullstendig oppløst, og dermed ikke "grumser" vannet når jeg fyller opp.
Odd Espenog... dette skjønte jeg ikke SÅ mye av; [I]Andre tilsetter gips, som er ren kalsiumsulfat (CaSo4) sammen med Magnesiumsulfat (MgSo4) i blandingsforholdet 80% Ca og 20% Mg[/I] kan du skrive dette på norsk?:P hehe...
Dette er jo norsk, hele veien.
Kan forsøke å si det på en annen måte, men om dette gjør ting lettere, aner jeg ikke.
1 kg Gh+ inneholder:
800g kalsiumsulfat, med kjemisk formel CaSo4. Dette er det samme som gips, f.eks alabastergips fra panduro.
200g magnesiumsulfat, med kjemisk formel MgSo4. Dette kan man kjøpe på apoteket, da gjerne under navnet engelsk salt. Men spør du etter magnesiumsulfat, vet de hva de skal leite etter.
Disse to kjemiske produktene blandes sammen, eller benyttes hver for seg.
Det viktige er å få samme blandingsforhold.
Oftest er MgSo4 grovere enn CaSo4, og kan derfor med fordel knuses i en morter på forhånd.
Bland godt, og tilsett mengen som trengs for å få ønsket Gh.
Eller gjør det enkelt; gå på zoobutikken, kjøp en boks ferdig. Koster mer, men er kanskje greiere om du ikke føler deg stødig nok til å gjøre dette selv
Postet 15.05.07 kl 15:04
Postet 15.05.07 kl 15:11
Aner ikke hvor mye dette koster i lokale butikker, i tillegg til at prisen varierer. Er vel over 5 år siden jeg kjøpte slikt selv lokalt... Og siden den gang har både pris og produsent endret seg ett par ganger, vil jeg tro :p
Nettbutikker som Webzoo tar 80.- for ett halvkilo, så i slike små pakker er det billigere enn hjemmelaget.
Men så får man større kvanta av hjemmelaget, og har derfor lengre for en totalt sett lavere pris.
Nettbutikker som Webzoo tar 80.- for ett halvkilo, så i slike små pakker er det billigere enn hjemmelaget.
Men så får man større kvanta av hjemmelaget, og har derfor lengre for en totalt sett lavere pris.
Postet 15.05.07 kl 15:33
Postet 15.05.07 kl 15:35
Postet 15.05.07 kl 17:32
Postet 15.05.07 kl 17:37