- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- TH i akvarievannet
TH i akvarievannet
Postet 30.03.07 kl 11:42
Med TH benytter man en annen betegnelse for gH. gH er et urttrykk for mengde av oppløste mineraler og salter i vannet(kalsium/magnesium). Discus trives godt i akvarievann med lav gH.
Man kan med fordel regulere kH i et discuskar da dette er med på å holde pH stabil. Når det gjelder discus så er det bedre med stabile verdier enn å prøve å holde optimale verdier.
Postet 30.03.07 kl 12:07
Takk for et raskt svar Geir.
Men Oi, Oi, nå ble jeg litt forvirret.
Gh vet jeg hva er. Jeg tilsetter noe Gh-salt i akvariet(kranvannet hos meg tilsvarer sånn ca 0 i gh), men på denne boksen står det at hvis man ønsker økning av totalhardheten uten tilførsel av klorid anbefales Gh/Th+ i steden for. Hvis Th bare er en annen betegnelse på Gh, hvorfor da denne betegnelsen. Er dette bare da for å forvirre akvaristen, eller er det noe jeg ikke helt skjønner her.
En annen ting jeg sliter med er noe lav Kh. Den ligger på 3 og det er jo for lavt, men det er ingen som kan svare meg på hvordan jeg kan få økt Kh-en uten og øke pH. Har enda ikke funnet noen som kan svare meg på dette. Er det noen her inne som vet det?
For all del discusen trives faktist, og det er jo det viktigste, men jeg har et co2 apparat som jeg ikke tør ta i bruk før jeg får Kh opp. Innbiller meg bare at de ville ha trivdes enda bedre da.....
Mvh morild
Men Oi, Oi, nå ble jeg litt forvirret.
Gh vet jeg hva er. Jeg tilsetter noe Gh-salt i akvariet(kranvannet hos meg tilsvarer sånn ca 0 i gh), men på denne boksen står det at hvis man ønsker økning av totalhardheten uten tilførsel av klorid anbefales Gh/Th+ i steden for. Hvis Th bare er en annen betegnelse på Gh, hvorfor da denne betegnelsen. Er dette bare da for å forvirre akvaristen, eller er det noe jeg ikke helt skjønner her.
En annen ting jeg sliter med er noe lav Kh. Den ligger på 3 og det er jo for lavt, men det er ingen som kan svare meg på hvordan jeg kan få økt Kh-en uten og øke pH. Har enda ikke funnet noen som kan svare meg på dette. Er det noen her inne som vet det?
For all del discusen trives faktist, og det er jo det viktigste, men jeg har et co2 apparat som jeg ikke tør ta i bruk før jeg får Kh opp. Innbiller meg bare at de ville ha trivdes enda bedre da.....
Mvh morild
Postet 30.03.07 kl 12:36
morildMen Oi, Oi, nå ble jeg litt forvirret. Gh vet jeg hva er. Jeg tilsetter noe Gh-salt i akvariet(kranvannet hos meg tilsvarer sånn ca 0 i gh), men på denne boksen står det at hvis man ønsker økning av totalhardheten uten tilførsel av klorid anbefales Gh/Th+ i steden for. Hvis Th bare er en annen betegnelse på Gh, hvorfor da denne betegnelsen. Er dette bare da for å forvirre akvaristen, eller er det noe jeg ikke helt skjønner her.
Det som skjer er at når flere og flere benytter internett som oppslagsverk så får man inn begrepsapparater fra flere land samlet inn i et land.
Hold på gH og kH så blir det hele så meget lettere.
morildEn annen ting jeg sliter med er noe lav Kh. Den ligger på 3 og det er jo for lavt.
Nei, det er den ikke. Med kH-verdi mellom tre og fire har du lyktes bra. Prøver du å øke den ytterligere vil du få problemer med å holde pH under 7.
morildEr det ingen som kan svare meg på hvordan jeg kan få økt Kh-en uten og øke pH. Har enda ikke funnet noen som kan svare meg på dette. Er det noen her inne som vet det? For all del discusen trives faktist, og det er jo det viktigste, men jeg har et co2 apparat som jeg ikke tør ta i bruk før jeg får Kh opp. Innbiller meg bare at de ville ha trivdes enda bedre da..... Mvh morild
Grunnen til at du ikke får svar på dette er at det finnes en nøye sammenheng mellom gH og kH. Du klarer ikke å øke kH uten å samtidig øke pH.
Siden du har kH på tre så er det uproblematisk å sette i gang CO2-anlegget. Start forsiktig med 1-2 bobler i sekundet og sjekk pH senkingen. Hvis pH senkes tilfører du bikarbonat til den stabiliserer seg. Sakte, men sikkert vil kH bli redusert og dermed må du etterfylle med bikarbonat slik at buffe4revnen opprettholdes.
Postet 30.03.07 kl 13:21
Uff, det hørtes noe skummelt ut. Er det ingen annen måte å gjøre dette på? Likte ikke helt dette. Det hørtest ut som om det var små marginer å gå på her. Hva hvis man gjør en liten feil, det ville jo vært katastofalt fisken. Hmmm, tror jeg må tilkalle kyndig hjelp hjem, for å få en grundig innføring i dette med co2. Har lest en del, men blir av og til bare mer forvirret av det.
Mvh morild
Postet 30.03.07 kl 13:38
Vannkjemi er ikke alltid like lett
Det som det menes med dette på denne boksen (er vel fra Noraq, disse), er rett å slett at Gh kan økes med to ulike produkter.
Den ene er bassert på kalsium og magnesium i klorid-forbindelser, den andre er disse bassert på sulfat-forbindelser.
Forskjellen er rett å slett at klorider kan i store mengder være skadelige, spesielt for enkelte arter. Jeg holder meg laaaangt unna klorider, og bruker rene sulfat-oppløsninger
Forresten; noen betegner generell hardhet og totalhardhet med to ulike betegnelser (Gh\ Th), selv om det er en og samme sak.
Sammenlignes gjerne av meg som de som definerer lada som både lada og bil :p:p
Det som det menes med dette på denne boksen (er vel fra Noraq, disse), er rett å slett at Gh kan økes med to ulike produkter.
Den ene er bassert på kalsium og magnesium i klorid-forbindelser, den andre er disse bassert på sulfat-forbindelser.
Forskjellen er rett å slett at klorider kan i store mengder være skadelige, spesielt for enkelte arter. Jeg holder meg laaaangt unna klorider, og bruker rene sulfat-oppløsninger
Forresten; noen betegner generell hardhet og totalhardhet med to ulike betegnelser (Gh\ Th), selv om det er en og samme sak.
Sammenlignes gjerne av meg som de som definerer lada som både lada og bil :p:p
Postet 30.03.07 kl 14:01
Jeg har brukt GH/TH salt i mine akvarier da de er enkle å dosere. Mener du da at dette er skadelig, eller er det bare jeg som misforstår? Har 0 dH i kranvannet og har derfor tilsatt litt for å holde den opp på ca. 6, som er ganske passe for mine fisker.
Begynner no å gå tom for GH-salt, så jeg må derfor bruke GH+ i stedet.
Er det ok å blande disse to eller ,-klorider og sulfater?
Beklager hvis jeg kupper tråden,eller hvis det er et helt idiotisk spøsmål.(Noe det sikkert er).
Hilsen en som er helt blank i kjemi (også).
Begynner no å gå tom for GH-salt, så jeg må derfor bruke GH+ i stedet.
Er det ok å blande disse to eller ,-klorider og sulfater?
Beklager hvis jeg kupper tråden,eller hvis det er et helt idiotisk spøsmål.(Noe det sikkert er).
Hilsen en som er helt blank i kjemi (også).
Postet 30.03.07 kl 22:21
Endret: 30.03.07 kl 22:34
Klorider, er rett å slett klor-forbindelser, slik de vi ser i vanlig bordsalt.
Jeg er meget skeptisk til å putte klorider i vannet, disse hører ikke hjemme i den naturlige biotop fiskene kommer fra.
Faktisk er det kloridet vi er ute etter, når man benytter salt for å forebygge nitritt-skader. Dette er altså noe som lett tas opp i fiskekroppen, gjennom gjellene.
Noraq holder på å utvikle en egen test for å teste nettopp innholdet av klorider i vannet, og mange vil kanskje få seg en liten aha-opplevelse om de tester denne etterhvert.
Slik jeg ser det, er bruk av kaslium\ magnesium i kloridforbindelser noe en ikke bør praktisere ved høyere løft enn 3-4`C dh. Ut over dette, er det sulfater som er tingen.
Sulfatene er litt tyngre å løse i vann, men ikke noe som er ett nevneverdig problem.
Å blande sulfat og klorid, har ingen negative effekter, og kan derfor gjøres uten bekymring.
Når vi først er inne på dette sporet; Kasliumsulfat, CaSo4, er rett å slett gips. Mange erstatter denne derfor med f.eks alabastergips. Det er rett å slett ett og samme kjemiske produkt.
Noen av oss som tilsetter dette, tilsetter også magnesiumsulfat, MgSo4, for plantenes del.
MgSo4 kan leveres av apoteket, og av blandt annet aquazoo (under PMDD). Blandingsforhold 1 del MgSo4-4 deler CaSo4 er vanligst (kan også kjøre med en del MgSo4 og 3 deler CaSo4).
For storforbrukere, er dette mest lønnsomt. For den som bruker en 500g boks i året, har man i så tilfelle Gh+ i svært mange år
Jeg er meget skeptisk til å putte klorider i vannet, disse hører ikke hjemme i den naturlige biotop fiskene kommer fra.
Faktisk er det kloridet vi er ute etter, når man benytter salt for å forebygge nitritt-skader. Dette er altså noe som lett tas opp i fiskekroppen, gjennom gjellene.
Noraq holder på å utvikle en egen test for å teste nettopp innholdet av klorider i vannet, og mange vil kanskje få seg en liten aha-opplevelse om de tester denne etterhvert.
Slik jeg ser det, er bruk av kaslium\ magnesium i kloridforbindelser noe en ikke bør praktisere ved høyere løft enn 3-4`C dh. Ut over dette, er det sulfater som er tingen.
Sulfatene er litt tyngre å løse i vann, men ikke noe som er ett nevneverdig problem.
Å blande sulfat og klorid, har ingen negative effekter, og kan derfor gjøres uten bekymring.
Når vi først er inne på dette sporet; Kasliumsulfat, CaSo4, er rett å slett gips. Mange erstatter denne derfor med f.eks alabastergips. Det er rett å slett ett og samme kjemiske produkt.
Noen av oss som tilsetter dette, tilsetter også magnesiumsulfat, MgSo4, for plantenes del.
MgSo4 kan leveres av apoteket, og av blandt annet aquazoo (under PMDD). Blandingsforhold 1 del MgSo4-4 deler CaSo4 er vanligst (kan også kjøre med en del MgSo4 og 3 deler CaSo4).
For storforbrukere, er dette mest lønnsomt. For den som bruker en 500g boks i året, har man i så tilfelle Gh+ i svært mange år
Postet 31.03.07 kl 10:58
Takk for et veldig oppklarende svar.
Da går jeg heller over til å bruke den med sulfatforbindelse istedet.
Tror jeg venter litt med å blande selv, men det blir kanskje etterhvert.
Håper ikke fiskene har tatt noe skade av det.
Vi har jo også klor tilsatt i springvannet, uten mulighet til å mellomlagre.
Dette kloret blir vel også i samme "familie", eller er jeg på bærtur?
Da går jeg heller over til å bruke den med sulfatforbindelse istedet.
Tror jeg venter litt med å blande selv, men det blir kanskje etterhvert.
Håper ikke fiskene har tatt noe skade av det.
Vi har jo også klor tilsatt i springvannet, uten mulighet til å mellomlagre.
Dette kloret blir vel også i samme "familie", eller er jeg på bærtur?
Postet 31.03.07 kl 11:19
Endret: 31.03.07 kl 11:24
PanduroVi har jo også klor tilsatt i springvannet, uten mulighet til å mellomlagre. Dette kloret blir vel også i samme "familie", eller er jeg på bærtur?
Klor er klor, men med ulike ladninger på atom-nivå.
Både CaCl2 og MgCl2 har som du ser av formelen 2 Cl (klor) atomer pr molekyl, i tillegg til en del vann.
Klor i koksalt, og til vannrensing, er litt annerledes, men fremdels klor. Her er det ett atom pr molekyl, med negativ ladning på atom-nivå (Cl-).
Disse sies å være like skadelige i frie mengder (fraspaltet f.eks Natriumet i salt) som andre klor-forbindelser, uten at jeg med absolutt sikkerhet skal si noe om dette Er ikke så bevandret i de kjemiske snubletråder
Postet 31.03.07 kl 18:21