- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Bruksanvisning pH/KH Plus
Bruksanvisning pH/KH Plus
Hei fiskefolk!
Har fått tatt nye prøver av vannet mitt og har for lav KH.
Var å kjøpte Tetra aqua pH/KH Plus men der var det bare bruksanvisning på tysk og fransk ( Dårlig i de språkene) Er det noen som har funnet denne på norsk? ( er ikke så flink i engelsk heller at jeg klarer å være helt sikker at det blir helt rett ) Fant engelsk her en plass.
Kan noen si meg hvodan jeg bruker den ?
Wenche
Har fått tatt nye prøver av vannet mitt og har for lav KH.
Var å kjøpte Tetra aqua pH/KH Plus men der var det bare bruksanvisning på tysk og fransk ( Dårlig i de språkene) Er det noen som har funnet denne på norsk? ( er ikke så flink i engelsk heller at jeg klarer å være helt sikker at det blir helt rett ) Fant engelsk her en plass.
Kan noen si meg hvodan jeg bruker den ?
Wenche
Postet 03.04.07 kl 14:40
Produktet er en blaning av natron og knust korall, for å si det enkelt.
For å si det kjemisk; NaHCo3+CaCo3.
Bruksanvisning: Tilsettes gradvis i vannet til ønsket Ph er nådd. En måleskje øker vannets Kh med 0,6 `kh pr 100L.
Altså: Ta utgangspunkt i dagens Ph\ Kh, beregn der ut hvor mye Co2 det er i vannet. Dette kan gjøres for deg, om du røper hva disse er.
Når en vet hvilken Co2-verdi du har, og hvilken Ph du skal opp i, er det lett å regne ut hvor mange måleskjeer du trenger pr 100L, for å få ønsket verdi
For å ta det hele litt hypotetisk:
Har du en Kh på 1 i vannet, og Ph på 6,5, tilsier dette 9 mg\L Co2 (litt usannsynlig om du ikke tilsetter Co2 kunstig, men dog).
For å få opp Ph til 7,5 med nevnte verdier, må Kh økes fra 1-9.
Pr 100L, ville dette tilsi ett behov for 13 1\3 måleskje
For å si det kjemisk; NaHCo3+CaCo3.
Bruksanvisning: Tilsettes gradvis i vannet til ønsket Ph er nådd. En måleskje øker vannets Kh med 0,6 `kh pr 100L.
Altså: Ta utgangspunkt i dagens Ph\ Kh, beregn der ut hvor mye Co2 det er i vannet. Dette kan gjøres for deg, om du røper hva disse er.
Når en vet hvilken Co2-verdi du har, og hvilken Ph du skal opp i, er det lett å regne ut hvor mange måleskjeer du trenger pr 100L, for å få ønsket verdi
For å ta det hele litt hypotetisk:
Har du en Kh på 1 i vannet, og Ph på 6,5, tilsier dette 9 mg\L Co2 (litt usannsynlig om du ikke tilsetter Co2 kunstig, men dog).
For å få opp Ph til 7,5 med nevnte verdier, må Kh økes fra 1-9.
Pr 100L, ville dette tilsi ett behov for 13 1\3 måleskje
Postet 03.04.07 kl 15:22
Postet 03.04.07 kl 15:43
Siden strips er mer upålitelig enn været, er de avleste vannverdiene dersverre alt for "løse" til å gi ett konkret svar. Dråpetester er etter min mening helt nødvendig før en begynner å sjonglere ballen med vannverdier
For å illustrere at det neppe er helt hold i dine vannverdier ut i fra testresultat:
Ph 6,4, Kh 1= 12mg\L Co2, Ph 6,4, Kh 2=24mg\L. Dette er høyst usannsynlig, uten tilsetting, for ikke å si en tanke umulig
For mange fisk ville vannet ditt vært perfekt, for andre blir dette for lav Ph.
F.eks Neon, og scalarene dine vil trives bedre i dette vannet (med store forbehold om at vannverdiene er riktige) enn de levendefødende fiskene. På sikt, bør du nok tenke på å få deg ett kar til, slik at de som trenger høyere ph\gh kan få det
Før mer konkrete vannverdier er målt, vil jeg ikke si det ene eller det andre med tanke på hvor mye du skal tilsette Det kan rett å slett gå helt på trynet galt, siden man ikke vet hva vannets reele verdier er
For å illustrere at det neppe er helt hold i dine vannverdier ut i fra testresultat:
Ph 6,4, Kh 1= 12mg\L Co2, Ph 6,4, Kh 2=24mg\L. Dette er høyst usannsynlig, uten tilsetting, for ikke å si en tanke umulig
For mange fisk ville vannet ditt vært perfekt, for andre blir dette for lav Ph.
F.eks Neon, og scalarene dine vil trives bedre i dette vannet (med store forbehold om at vannverdiene er riktige) enn de levendefødende fiskene. På sikt, bør du nok tenke på å få deg ett kar til, slik at de som trenger høyere ph\gh kan få det
Før mer konkrete vannverdier er målt, vil jeg ikke si det ene eller det andre med tanke på hvor mye du skal tilsette Det kan rett å slett gå helt på trynet galt, siden man ikke vet hva vannets reele verdier er
Postet 03.04.07 kl 16:34
Postet 09.04.07 kl 22:46
Endret: 09.04.07 kl 22:48
Om du bruker motsatt av ">", skjer det eller eller annet i systemet som tar med seg test etter denne i dragsuget. Aner ikke hvorfor, men har tidligere lagt inn melding om dette på bakrommet. Regner med at Holger ser på dette, når han får sjangs, om det i det hele tatt er mulig å gjøre noe med dette (jeg aner ikke!!)
Postet 11.04.07 kl 19:51
Øke KH - regnestykke
Tusen takk for svar, Frank! Da prøver jeg igjen:
Jeg skal i likhet med trådstarter, øke kh i akvariet mitt.
Jeg tenkte å prøve med natron, og har gjort følgende prøve i ei bøtte:
Bøtta rommer 9 liter.
Springvannet har en pH på 6,5 og KH mindre enn 1.
Etter å ha tilsatt en strøken ts natron i vannet , ble pH 7,5 og KH 6.
Mitt akvarium er på 54 liter, og jeg har regnet ut at det rommer ca 45 liter vann. Hvis jeg tilsetter blandingen fra bøtta i akvariet, vil da KH øke med 1 og pH øke med 0,2?
Hvis dette er riktig, hvor mye natron må jeg da tilsette ved hvert vannbytte, for å opprettholde verdiene?
Matte får det til å gå helt rundt i hodet på meg
Ps... Frank, hva er formelen for å regne ut CO2 i vannet? - bare for å bli enda mer tummelumsk i hodet
Jeg skal i likhet med trådstarter, øke kh i akvariet mitt.
Jeg tenkte å prøve med natron, og har gjort følgende prøve i ei bøtte:
Bøtta rommer 9 liter.
Springvannet har en pH på 6,5 og KH mindre enn 1.
Etter å ha tilsatt en strøken ts natron i vannet , ble pH 7,5 og KH 6.
Mitt akvarium er på 54 liter, og jeg har regnet ut at det rommer ca 45 liter vann. Hvis jeg tilsetter blandingen fra bøtta i akvariet, vil da KH øke med 1 og pH øke med 0,2?
Hvis dette er riktig, hvor mye natron må jeg da tilsette ved hvert vannbytte, for å opprettholde verdiene?
Matte får det til å gå helt rundt i hodet på meg
Ps... Frank, hva er formelen for å regne ut CO2 i vannet? - bare for å bli enda mer tummelumsk i hodet
Postet 12.04.07 kl 09:37
Mulig at springvannet ditt inneholder litt mer Co2 enn hva du vil ha i akvariet, og derfor kan målingen bli litt feil i forhold til hva du kan forvente av Ph i karet. Jeg bruker derfor alltid akvarievann når jeg leker meg med slikt (C02 er det dårlig med i mine kar :d).
Får ikke matten helt til jeg heller nå på mårrakvisten (for de som satt oppe til 4 i natt)... Men skal vel få det til :p
Men for å vite mer eksakt hva du kan forvente å få av vannverdier, hadde det vært kjekt å vite hva karets Ph\ Kh er. Ph er etter alt å bedømme lavere enn i springen
Får ikke matten helt til jeg heller nå på mårrakvisten (for de som satt oppe til 4 i natt)... Men skal vel få det til :p
Men for å vite mer eksakt hva du kan forvente å få av vannverdier, hadde det vært kjekt å vite hva karets Ph\ Kh er. Ph er etter alt å bedømme lavere enn i springen
Postet 12.04.07 kl 10:01
Postet 12.04.07 kl 10:04
Postet 12.04.07 kl 10:09
Formel for utregning av CO2 i vannet
Sitat fra Geir Kristiansen:
"3 * kH * 10 ^(7 - pH) = CO2 mg/liter"
Og hvorfor spurte jeg om dette? Dette ga meg jo bare nok en bekreftelse på de rustne mattekunnskapene mine :S
Husker jeg riktig når jeg tenker at "10^(7-pH)" vil si at (7-pH) ganges 10 ganger med seg selv?
På forhånd takk for velvillig innstilling på forumet!
"3 * kH * 10 ^(7 - pH) = CO2 mg/liter"
Og hvorfor spurte jeg om dette? Dette ga meg jo bare nok en bekreftelse på de rustne mattekunnskapene mine :S
Husker jeg riktig når jeg tenker at "10^(7-pH)" vil si at (7-pH) ganges 10 ganger med seg selv?
På forhånd takk for velvillig innstilling på forumet!
Postet 12.04.07 kl 10:18
Endret: 12.04.07 kl 10:20
Om formelen blir for tricky, finnes det hjelpemiddel
Her er en kalkulator som hjelper deg med dette. Bruker denne selv, også med tanke på å beregne andre forhold med tanke på plantestell.
Linken er direkte til nedlastningsfila.
Når det gjelder tilsetting av bikarbonat:
en strøken teskje bør øke din Kh totalt sett med 0,6` Hvor mange teskjeer som trengs, kommer jo helt ann på hvilke verdier du sikter deg inn på.
Når du bytter vann, tilsetter du den mengden bikarbonat du fjernet. Legger du deg på en Kh på ca 2, altså 3 teskjeer totalt sett, og bytter 1\3 av vannet, tilsetter du en ny strøken teskje.
Men for all del; ta endringene gradvis, og mål underveis
Her er en kalkulator som hjelper deg med dette. Bruker denne selv, også med tanke på å beregne andre forhold med tanke på plantestell.
Linken er direkte til nedlastningsfila.
Når det gjelder tilsetting av bikarbonat:
en strøken teskje bør øke din Kh totalt sett med 0,6` Hvor mange teskjeer som trengs, kommer jo helt ann på hvilke verdier du sikter deg inn på.
Når du bytter vann, tilsetter du den mengden bikarbonat du fjernet. Legger du deg på en Kh på ca 2, altså 3 teskjeer totalt sett, og bytter 1\3 av vannet, tilsetter du en ny strøken teskje.
Men for all del; ta endringene gradvis, og mål underveis
Postet 12.04.07 kl 11:42
Postet 12.04.07 kl 22:15
Postet 12.04.07 kl 22:26
wenche kvam bogstrandHeia ! Er det vanlig natron dere bruker for å øke, slik natron som jeg bruker når jeg baker ? wenche
For "småbrukere" er vanlig natron en både billig og grei måte å gjøre dette på. For de som bruker større kvanta, lønner det seg å kjøpe ett kilo, eller mer, fra Webzoo.
Det er samme produkt, bare forskjellig mengde, og dermed forskjellig kg-pris
Postet 13.04.07 kl 09:55
Postet 21.01.09 kl 19:47
Postet 21.01.09 kl 20:57
Ph og ammoniakk
Hvis det er snakk om nye kar er det kanskje lurt å huske på at ved Ph over 7 går ammonium over til å bli ammoniakk som er farlig for fiskene. Jo høyere Ph er, desto mindre mg ammoniakk pr. liter skal til før det blir farlig.
Vet ikke om det er så lurt å heve Ph før karet er godt innkjørt.
Er nybegynner, så ikke ta dette for god fisk. Andre her har helt klart mer peiling.
Vet ikke om det er så lurt å heve Ph før karet er godt innkjørt.
Er nybegynner, så ikke ta dette for god fisk. Andre her har helt klart mer peiling.
Postet 21.01.09 kl 21:08
Postet 21.01.09 kl 21:10
Dette står på tetra sine sider
TetraAqua pH/KH Plus is suitable for all tropical aquaria. It is particularly suitable for aquaria with Cichlids where it is very important to keep the KH and pH values stable (at 10-15°dKH, pH 7.5-8.5) and to create natural water conditions. TetraAqua pH/KH Plus can also be used in saltwater aquaria to balance the KH losses (Kh under 7°dHK) and to increase the KH to an optimal level of 8-10°dKH.
Directions of use: If the pH value in a tropical aquarium is below 7.5 or the KH is below 2-4°dKH you should dose 1 lid (15g) every 2-3 days per 100 l of aquarium water. Mix the powder with some of the aquarium water first. The KH level will then increase by 5 dKH. If the a smaller increase in the KH level is required, the spoon should be used. This measures 1,8 g powder which will increase the KH by 0.6 dKH per 100 l. You should continue to add pH/KH Plus until the required KH and the optimal pH levels are reached.
TetraAqua pH/KH Plus is suitable for all tropical aquaria. It is particularly suitable for aquaria with Cichlids where it is very important to keep the KH and pH values stable (at 10-15°dKH, pH 7.5-8.5) and to create natural water conditions. TetraAqua pH/KH Plus can also be used in saltwater aquaria to balance the KH losses (Kh under 7°dHK) and to increase the KH to an optimal level of 8-10°dKH.
Directions of use: If the pH value in a tropical aquarium is below 7.5 or the KH is below 2-4°dKH you should dose 1 lid (15g) every 2-3 days per 100 l of aquarium water. Mix the powder with some of the aquarium water first. The KH level will then increase by 5 dKH. If the a smaller increase in the KH level is required, the spoon should be used. This measures 1,8 g powder which will increase the KH by 0.6 dKH per 100 l. You should continue to add pH/KH Plus until the required KH and the optimal pH levels are reached.
Postet 12.01.11 kl 18:27