Metallspon i biltemasanden? :O

I dag oppdaget jeg noen svarte korn som oppførte seg tyngre enn den lyse sanden...
Jeg tok en magnet førte den litt rundt i sanden.... -Og da jeg tik magneten opp igjen, så var de svarte sandkornene klistret til magneten

Kan noen andre som også har biltemasand prøve dette, for å sjekke om det ikke er et engangstilfelle med min sandsekk?

Kan det forresten være naturlig sand som er magnetisk? Vil ikke dette uansett være usunt for fiskene? :-S
Svarte og gråe korn i min også, som jeg antar er fra plantenæring i bunnen. Den er det nok metaller i, det er ikke det du har funnet?
Nei, har ikke gjødning eller fisk i karet ennå... Har bare hatt planter midlertidig, men da var ikke sanden der, og karet ble rengjort i mellomtiden... Så det er definitivt sanden som har disse magnetiske kornene... Søkte litt på nettet. Magnetisk sand kan inneholde jern og titan... Farlig?
Titan? Verdifull sand Det er så mye metaller som trengs i et akvarie at en skulle ikke tro det var farlig, men å si det sikkert er jo vanskelig.
Ja, bare det ikke er bly, eller noe annet søl fra sand-industrien :-S

Vel vel... Jeg får kaste uti noen guppyer når tiden er inne.... Så får vi se om de klarer seg.. ;P
Kan det være rester fra stenull? Du skrev jo at du hadde planter i. Jeg regner med at dette er magnetisk..
Nei, steinull er ikke magnetisk, og de plantene jeg hadde oppi var uten ull... Karet ble dessuten tømt og rengjort etter dette.
Karet er helt nyoppsatt i dag, med helt ny sand.
Det er de svarte kornene i biltemasanden som er magnetiske....

Hvis noen med biltemasand kan finne en kjøleskapsmagnet, og dra den gjennom sanden, så finner vi ut om all biltemasand har dette, eller om det bare er meg som er uheldig...
Du har prøvd både i tørr og våt sand med andre ord?
Nei, har ikke prøvd i tørr, for det var etter at jeg fyllte karet at jeg så at de svarte kornene samlet seg i dalsøkk i sanden... Det er ingen rester igjen i sekken, så jeg får ikke testa det på tørr sand...
Men det er altså bare de svarte kornene som klistrer seg på magneten...
Er det ikke bare jern og stål som er magnetisk da?
Uansett ville jeg blitt litt bekymret... er dette metallspon de har tilsatt sanden for å øke slipeeffekten (det er jo blåsesand)? Uff, jeg er glad jeg ikke har prøvd Biltemasanden.. Det kan ikke være noe sunt for gjellene til fiskene å sile metallspon gjennom dem! (som f.eks. ciklider og pansermaller gjør)
Tja, regner med du har tatt på sanden? Den er så fin at jeg tviler på det hadde gjort noe om det opprinnelig var stål :P Jeg tenkte mer på hva den gjorde med vannet og ting i vannet som et potensielt problem.

Men tidligere her har jo folk fått svar fra Biltema at dette er sand som kommer fra et sandtak i Sverige. Det kan jo være feilvare da, hvis det svarte samler seg hos deg.
Biltema har bekreftet at det er ren morenesand.
Så det skal ihvertfall ikke være tilsatt noe.
Tror rett å slett at du har fått en vare som har blitt fururenset enten under pakking, eller andre produksjonsmessige prosesser. Sanden er gullende ren, fra naturens side.

Litt jern i bunnlaget er ikke direkte farlig. Ikke for fisk, ikke for planter.
Imidlertid ville jeg nok spandert en Fe-test på meg, for å overvåke at det ikke blir for mye jern i vannet (liten sjangs, men bedre føre var).

Om det er så at jernet, eller hvilken metallforbindelse det egentlig er, er tyngre enn resten av sanden, vil disse etterhvert ende på bunn av bunnlaget, der svært få om noen som helst merker noe til denne
Jepp, jerntest har jeg lenge ønsket meg... Nå får jeg en grunn til å kjøpe det ;P

Har jo også noen steiner med jern i dekoren...

Men svart sand? Det kan ikke være bare jern i den? Da ville den vel heller vært rød?

Kjøte en sekk for noen uker siden, fineste type siden den andre var utsolgt, og der var det noen svarte større biter. Kom frem til at det måtte være noe jern o.l. så jeg brukte ikke sanden. Regner med vi må ha kjøpt på samme sted og av samme forsending...

store metallbiter i sanden vil ikke være populært hos sandblåsere heller, disse vil jo kunne sette hakk/ ripe i det som skal blåses! så må være noe som har gått galt i pakking o.l.
Har opplevd at det har vært sorte stener\sandkorn, i sand\grus fra zoo.
Har oppdaget de, når de har festet seg til "algemagneten".
Altså jern, eller jern holdig sten?
Fant ut at jeg måtte google litt på dette fenomenet
Det viser seg at også Rådasanden har elementer som er magnetiske. Både rådasand, og blåsesand er temmelig like med tanke på kjemisk sammensetting.

Det som det virker som kan være tilfellet, er at det finnes små mengder magnetitt i sanden, både blåsesand og rådasand (mest i sistnevnte).
Magnetitt (jernoksid), eller sortmalm, som svenskene kaller dette (begge sandtypene er "høstet" i sverige), har en kjemisk formel Fe3O4.

Jeg har store tvil til at dette har noen skadelig effekt på akvariet, da skulle vi vel ha merket dette for lengst, med de mengder blåsesand og rådasand som er i bruk i våre kar i det ganske land (og andre land).

Eneste jeg vil påpeke; Ikke dropp algemagneter i slik sand, for så å rense glasset, uten å først sørge for at 100% av sandkornene er borte. Ripete glass, er ikke vakkert
Får være litt obs med magneter, ja...
Og muligens obs når det gjelder jerntilsetning?
Bestiller snart en Fe-test. Altså ikke en test som forteller om jeg er et FE, men jerntest
Jern-test er absolutt å anbefale
Har testet denne for å se om jeg selv var ett FE, men fikk ikke resultater som var mulig å trekke noen konklusjon av
Det må vel være vannkalv, da... ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap