Hvor kan jeg nå kjøpe billig gh-salt?

Jeg har selvsagt forståelse for at aquazoo har satt minste bestilling på deres netthandel, men når jeg har da lyst til å spare litt penger på å bestille pmdd: gh-salt til 50 kr blir det dumt :S

Noen som vet hvor jeg får kjøpt dette for en ok pris? Bruker endel av stoffet. Kan jeg bruke kalksten i stedet? Bare måle gh ofte.... Er faksekalk det jeg trenger da?
Gh økes av kalsium og magnesium i vannet.

Det finnes ulike forbindelser disse mineralene eksisterer i.
I Gh-salt, benyttes det Kalsiumklorid (CaCl2) og Magnesiumklorid (MgCl2), oftest i blandingsforholdet 4:1
Kloridene er mer lettoppløselige i vann, enn sulfat-oppløsninger.
Ulempen med klorider, er at dette er klorforbindelser. Det er derfor jeg styrer langt unna disse, spesielt om Gh skal økes med mer enn 5`dh

I Gh+ (viktig å skille disse to, fra Noraq), er klorider byttet ut med sulfater.
Kjemiske formler blir da CaSo4 og MgSo4. Her er ofte blandingsforholdet 5:1 mellom Ca og Mg.
I tillegg til disse kjemiske formlene, er det en hel del vann.
Korrekt formel ville derfor sett noe slik ut:
(5*CaSo4+7H2O)+(MgSo4+12H20) for den som lurer

Kalsiumsulfat er lett å få tak i. Dette heter gips, på hobbyspråk. Panduro sin alabastergips er rett å slett CaSo4+7H20. Altså det samme som mange produsenter av Gh-økende remedier bruker.
Om en øsker å tilsette magnesium i tillegg, er dette en fordel for plantene.
MgS04 får du kjøpt på apoteket, dette selges noen ganger som engelsk salt.
Aquazoo selger selvsagt dette, men siden 500.- kroner= mer magnesium enn de fleste trenger for en mannsalder som akvarist, er det litt i overkant
Takk takk Frank Utrolig greit å ha en mann som deg som kan alt om dette her med mgco132

Jeg husker ikke alt det der fra gang til gang... Blir fort litt surr i kjemien og produktoversikten. Er engelsk salt = epsom salt? Fotsalt for gamle damer som jeg kaller det
Mulig at det kan brukes til fotbad også, men engelsk salt, er egentlig beregnet for å løse opp trege mager
Har ikke verken hatt behov, eller ønske, om å teste denne effekten
Godt å vite! Føler at jeg kjenner deg litt bedre nå :P
Tilfeldig bekjentskap
© Tony Darup
Reklame for plussmedlemskap