Bakteriegrie i vannet.

Bare lurer på om dere alltid har oppi sånn bakteriemiddel (husker ikke hva det heter, har kastet den tomme flaska) når dere setter ut ny fisk? Og ved vannbytter?
Bakteriegreie....? (hmm, den varianten var ny

Du mener ikke AquaSafe? Som skal fjerne klor og kobber i ledningsvannet? Var flasken gul og av merket Tetra?
Nei, denne var en liten gul rund flaske som man skulle tilsette når karet var nytt, ikke Aqua Safe. Bacteriekultursak? Mener det stod på flaska at man skulle bruke den ved ny fisk også, hvis jeg ikke husker helt feil? Står vel noe sånt på fiskeposene man frakter i også tror jeg? Aqua Safe har jeg, men har forstått av tidligere innlegg at den er unødvendig? Hva gjør du når du får ny fisk?
Jeg gjør ingenting når jeg får ny fisk Tilvenner dem bare. Det er ikke nødvendig å tilsette noe som helst i vannet av den grunn. Bare bortkastede penger
Det var det jeg tenkte, så bra.
Bruker du ikke noe i vannet heller når du bytter? Tror kanskje jeg har lest at du lufter det? Er det et must, eller har det med vannkvaliteten i krana å gjøre. Vi har veldig lite klor i Farrisvannet. Noen som bruker Farrisvann som kan dele erfaring med det?
Hvis du ikke har noe klor eller kobber i vannet ditt så trenger du ikke å tilsette noe som helst når du tar delvannsbytter. Med mindre du skal ha en spesiell pH-verdi og gH-verdi.
Hva er farrisvann? Regner med du ikke har fiskene dine i mineralvann? :P
Farrisvannet er drikkevannskilden til deler av Vestfold, så vidt jeg vet Og det er der mineralvannet Farris kommer fra ja
He, he, nei ikke mineralvann. Farrisvannet er en stor innsjø i Larvik og omegn, som holder store deler av østlandet med drikkevann. Har en sammenheng med navnet til meneralvannet.
st3ff3n
Hvis du ikke har noe klor eller kobber i vannet ditt så trenger du ikke å tilsette noe som helst når du tar delvannsbytter. Med mindre du skal ha en spesiell pH-verdi og gH-verdi. ;)

Hvordan kan jeg finne ut om vi har det eller ikke?
Om fiskene trenger andre pH- gH-verdier enn det du har i vannet fra krana, kan du sjekke i Kunnskapsbasen her på siden.
Du måler pH og gH med dråpetester du får kjøpt i dyrebutikker eller på nett.
Du kan enten måle springvatnet selv, eller du kan få alle data om vannet ditt fra kommunen.
[External Image]
Er det denne du har brukt? Dette er en av få vanntilsettinger som faktisk inneholder levende bakterier (så lenge det varer...)

Denne, på lik linje med andre bakteriekulturer på boks\ flaske\ kapsler\ u name it, er i ett velfungerende akvarie bortkasta penger. Stort sett er de det uansett, men spesielt når karet er oppe å går.

Selv gjør jeg ikke noe med karene før innførsel av fisk. Kan hende jeg tar ett vannbytte, om det ukentlige er rett rundt hjørnet (vil ikke stresse allerede stressa fisk mer enn nødvendig)
Nei det var et annet merke, mindre og sylinderformet, men helt sikkert samme greia. Det er godt å vite at jeg heller da kan bruke pengene på fisk og andre festligheter : )
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap