- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvilken dråpetest?
Hvilken dråpetest?
Hvilken dråpetest bør jeg kjøp?
Har vært inne på Tropefisk og lest men det er jo ganske mange forskjellige.
Trenger man en test til over 1000 kr? Hvis man kjøper dråpetest, hvor lenge varer en slik testkoffert og når man blir fri for en slagstest f.eks Ph, kan man kjøpe inn bare den man er fri for eller må man kjøpe hele pakken?
Har bare brukt strip nå men må vel anskaffe meg dråpetest.
Postet 15.04.07 kl 13:48
Du trenger ikke å kjøpe dråpetester til 1000,-, men du kan hvis du vil Kjøper du f.eks Tetra Test Laborett havner du under 1000-lappen, det samme med JBL Combi testsett. Økonomisk lønner det seg å kjøpe et sett, i stedet for å kjøpe en og en test. Kommer jo ann på hva du ønsker å teste, men du kan f.eks kjøpe et sett, og en enkel (f.eks) Jern test. Noen mener at JBL testene er mer nøyaktige og lettere å lese av enn tetra testene. Hvis du søker på det her inne, finner du sikkert noen tråder med det temaet
Postet 15.04.07 kl 14:34
Postet 15.04.07 kl 14:40
Jeg har ikke selv prøvd JBL Combi settet, men har Tetra test Laborett - og ut i fra bildet ser det ut som de to fungerer nesten likt (litt forskjellig på hvordan man måler fargene tror jeg). Bruker sprøyten som følger med til å suge opp vann fra akvariet, som man putter oppi de tomme begrene, for så å putte oppi x-antall dråper. Å bruke dråpetester er ikke så vanskelig, og det følger med en bruksanvisning i settet på hvordan det gjøres.
Postet 15.04.07 kl 15:15
Postet 15.04.07 kl 15:19
De to viktigste testene du trenger i første omgang, er nitritt og ph. De andre testene kan du skaffe deg etterhvert.
Du trenger ikke kjøpe en hel koffert. Husk at slike dråpetester har en holdbarhetdato, og de varer altså ikke evig. Noen tester bruker man utrolig sjelden, så det ender nok med at mye av innholdet i kofferten går ut på dato før man rekker å bruke det opp.
De neste testene man kan få bruk for, er nitrat og ammoniakk. Nitrat er ikke så giftig som nitritt, og litt nitrat skal man faktisk ha i vannet i et beplantet akvarium. Nitrat forbrukes av plantene som næringsstoff, og derfor er det mange planteakvarister som faktisk tilsetter nitrat i vannet.
Nitrat er usunt for fiskene i svært høye konsentrasjoner. Og har man f.eks. et algeproblem i et akvarium, kan en test av nitrat-nivået forklare hvorfor. Høyt nitratinnhold gir algevekst.
kH og gH er også tester som kan være kjekt å ha.
Jeg har JBL dråpetester, og er veldig fornøyd med dem. JBL har en del tester som er mer "spesifikke" enn Tetra sine. Men Tetra er helt grei den også, har brukt mange av dem.
Siden jeg har ødelagt den digitale ph-pennen min (mistet i gulvet litt for mange ganger, akkurat som med den forrige...) så bruker jeg dråpetester for tiden mens jeg venter på den nye jeg har bestilt.
JBL har en generell ph-test (ph fra 3 til 10), men også noen som viser flere trinn, f.eks. den som går fra ph 6 til ph 7.6. Fargekartet har altså flere nyanser, så man får mer spesifikke resultater. Tetra sin viser bare gradene i 0.5, mens den nevnte JBL testen har f.eks. fargekoder for ph 6.2, 6.4, 6.6 osv. Den viser altså ph-verdien i 0.2, litt mer nøyaktig enn Tetra sin.
Du trenger ikke kjøpe en hel koffert. Husk at slike dråpetester har en holdbarhetdato, og de varer altså ikke evig. Noen tester bruker man utrolig sjelden, så det ender nok med at mye av innholdet i kofferten går ut på dato før man rekker å bruke det opp.
De neste testene man kan få bruk for, er nitrat og ammoniakk. Nitrat er ikke så giftig som nitritt, og litt nitrat skal man faktisk ha i vannet i et beplantet akvarium. Nitrat forbrukes av plantene som næringsstoff, og derfor er det mange planteakvarister som faktisk tilsetter nitrat i vannet.
Nitrat er usunt for fiskene i svært høye konsentrasjoner. Og har man f.eks. et algeproblem i et akvarium, kan en test av nitrat-nivået forklare hvorfor. Høyt nitratinnhold gir algevekst.
kH og gH er også tester som kan være kjekt å ha.
Jeg har JBL dråpetester, og er veldig fornøyd med dem. JBL har en del tester som er mer "spesifikke" enn Tetra sine. Men Tetra er helt grei den også, har brukt mange av dem.
Siden jeg har ødelagt den digitale ph-pennen min (mistet i gulvet litt for mange ganger, akkurat som med den forrige...) så bruker jeg dråpetester for tiden mens jeg venter på den nye jeg har bestilt.
JBL har en generell ph-test (ph fra 3 til 10), men også noen som viser flere trinn, f.eks. den som går fra ph 6 til ph 7.6. Fargekartet har altså flere nyanser, så man får mer spesifikke resultater. Tetra sin viser bare gradene i 0.5, mens den nevnte JBL testen har f.eks. fargekoder for ph 6.2, 6.4, 6.6 osv. Den viser altså ph-verdien i 0.2, litt mer nøyaktig enn Tetra sin.
Postet 15.04.07 kl 15:20
Endret: 15.04.07 kl 15:21
Anbefaler på det sterkeste JBL. Enkle i bruk, litt mer nøyaktige enn Tetra, og ikke minst; det finnes refill til disse, slik at du sparer penger.
Jeg driver å tester ut JBL testene, og skriver omtaler etterhvert som det er noe å skrive.
Les gjerne mer om JBL dråpetest i omtalen.
Jeg driver å tester ut JBL testene, og skriver omtaler etterhvert som det er noe å skrive.
Les gjerne mer om JBL dråpetest i omtalen.
Postet 15.04.07 kl 18:08