Ph spørsmål...

Hva må Kh og Gh ligge på om jeg vil ha en Ph på 7?

vet Gh eller Kh har noe og si i forrhold til Ph i vannet, men dette har jeg ikke satt meg inn i enda. Litt mye man ikke helt skjønner logikken i
Gh spiller ingen rolle. Kh, Co2 og Ph henger sammen.

Siden det er innholdet av karbonater (KH) og Co2 i vannet som bestemmer Ph, er det vanskelig å forutsi eksakt Kh for å få en eksakt Ph.
Men om vi "satser" på at din Co2 er mellom 2 og 4 mg\L (vanlig med så lite om en ikke tilsetter kunstig), betyr dette at du trenger en Kh som er lav, meget lav...
Co2 2mg\L, Ph7=0,6`kh
Co2 4mg\L, Ph7=1,2`kh

Altså; Din Kh må være rundt 1 for å holde Ph på 7 blank. Som du ser, skal det ikke store svingningen i Co2 til da for å oppleve at Ph endrer seg noe.
Min Kh ligger på 3. Trives fisken i så lav Kh som 1 da? Står aldri noe om kh innhold i vannet på fiskesidene, så den er litt vanskelig og vite hvor den bør ligge for hver type fiske. Men ph`en står, og det er mange som skal ha en ph på på rundt 7. Derfor lurte jeg på dette spm, for min ph ligger på 7,5. Veldig bra ph egentlig?

Skal jeg senke kh`en litt mere da?
Fiskene dr... stort sett i kva Kh er, så lenge Ph er rett, og stabil. Det er derfor Kh skjelden oppgis. Der denne oppgis, virker det hele litt tullete for min del

Kh på 3 tilsier en god og stabil Ph. Jeg ville nok ikke redusert denne nevneverdig, med mindre du bytter vann daglig.
(Selv har jeg 1,8 i Kh, og siden jeg bytter vann daglig, tilfører jeg hele tiden "friske" karbonater til vannet. I kar med skjeldnere vannbytter, tilsetter jeg bittelitt natron, slik at Ph forblir stabil)

En Ph på 7,5 er for de fleste fisk kurant. Enkelte krever lavere, da må en til med remedier som kan senke Ph uten at Kh helt forsvinner.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Tellefsen
Reklame for plussmedlemskap